Abbii Abbii skrev:
Pandemin och pissväder verkar ha fört Karen åter igen. Eftersom man väljer att istället för att prata med grannen så pratar man om sin granne.

På nätet dessutom.
Vart har TS pratat om sin granne? De enda inlägg jag kan se handlar om att TS vill ha råd kring vilka regler som gäller för störande buller.

Jag förstår inte varför så många tycker det är fel att ta reda på fakta?

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Abbii Abbii skrev:
Pandemin och pissväder verkar ha fört Karen åter igen. Eftersom man väljer att istället för att prata med grannen så pratar man om sin granne.

På nätet dessutom.
Ja och tänk om grannen hade flödesproblem och det var därför det lät så mycket från värmepumpen.

• Flödesschema för problemlösning med humoristiska steg och beslutspunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Abbii Abbii skrev:

På nätet dessutom.
Du har alltså antingen inte läst eller inte förstått vad TS skrivit.

Angående vad en Karen är, så har du missförstått det rätt ordentligt. Att utan att ha förstått situationen börja veva igång och anklaga någon man inte känner för en massa saker och dessutom göra det på ett otrevligt sätt med rena personangrepp. #självmål

• Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den frågan kan diskuteras länge, fel tråd för det. Sluta ta åt dig så mår du bättre.
Det kan den absolut och det lär knappast leda någonvart, så enklast är väl om du inte kommer dragande med dina sanningar så fort du kan. Jag tar inte åt mig, då jag inte känner mig som svensk på det sättet som du beskriver svenskar. Det stör mig bara när man i en diskussion drar till med den typen av svepande generaliseringar som varken är sanna eller leder ämnet framåt.

Men jag ska sluta lägga mig hur ni andra skriver här. Jag hoppas att TS och hans granne hittar en bra lösning och där har jag gott hopp.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Abbii Abbii skrev:
Ts kunde ha löst problemet på två minuter antingen gå till grannen 4 meter bort eller plocka upp telefonen och ringt.

Som granne hade jag uppskattat ärlighet och framfört önskemålen, vi lånar grejer av varandra, vi snackar med varandra.
Så funkar grannvänskapen.

Ts har förmodligen inte löst problemet än och grannen är helt omedveten om problemet.
Det är ju så grannsämjan funkar o man kan ju tom få kompisar att ta ett järn med

• Gilla
Abbii
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det kan den absolut och det lär knappast leda någonvart, så enklast är väl om du inte kommer dragande med dina sanningar så fort du kan. Jag tar inte åt mig, då jag inte känner mig som svensk på det sättet som du beskriver svenskar. Det stör mig bara när man i en diskussion drar till med den typen av svepande generaliseringar som varken är sanna eller leder ämnet framåt.

Men jag ska sluta lägga mig hur ni andra skriver här. Jag hoppas att TS och hans granne hittar en bra lösning och där har jag gott hopp.

Nej stanna du, jag hoppar ur. Till skillnad från er kan jag samtala med mina grannar och har vi olika åsikter eller inte kommer överens kan man rådfråga vad man ska göra. Till dess så sitter ts och knyter för störande ljud och en granne som är omedveten

• Arg
Tullen127
  • Laddar…
TS har covid. Det är nog bättre för grannsämjan om hen avvaktar några dagar. Under tiden kan ni fortsätta diskutera hur dåliga svenskar är som inte ställer grannarna mot väggen ögonblickligen.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
TS har covid. Det är nog bättre för grannsämjan om hen avvaktar några dagar. Under tiden kan ni fortsätta diskutera hur dåliga svenskar är som inte ställer grannarna mot väggen ögonblickligen.
Men vad tror du om att det kan vara en lagerskada på kondensorfläkten som orsakar ett "ojud"?
(skrev om min egen erfarenhet tidigare men det försvann i "svenskar och grannsämja")

useless useless skrev:
Vart har TS pratat om sin granne? De enda inlägg jag kan se handlar om att TS vill ha råd kring vilka regler som gäller för störande buller. Jag förstår inte varför så många tycker det är fel att ta reda på fakta?
Det i sak är kanske inte fel, men TS börjar i fel ände. Han vet ju inte vad som låter, om det är tillfälligt eller hur? Man börjar ju med att ta reda på vad, genom att prata med grannen. Efter det kan man jobba sig vidare, tex skriva frågor i vårt fina forum. Eller så är det kanske jag som tänker helt annorlunda och ni andra gör precis som TS?!

Hej
När jag installerade min FLVP så hade den ett mycket högt ljud som installatören påstod skulle försvinna när den var inkörd.
Det visade sig att det var ett lager i fläkten som var dåligt så dom fick byta den fläktenheten och nu blev den nästan helt tyst.
Har även en LVVP som står utanför och den kan man föra ett normalt samtal alldeles jämte utan problem.

Men till svar till TS så har jag en jobbarkompis som bor i ett bostadsområde som för ett flertal år sedan installerade en LLVP och den lät tydligen för mycket.
Installatörsfirman försökte ljudissolera den med andra gummifötter och ljud kåpa runt den men dom fick inte ner ljudnivån på den tillräckligt, så nu får han bara köra den under dagtid då tilllåten ljudnivå är högre än på nätterna. detta har varit uppe i tinget och han förlorade.
kan ju vara en lösning tråkig för grannen men men.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Mats-S
D drew_westling skrev:
Jag ska gå över till honom ikväll och prata med honom. Jag hoppas innerligt på förståelse och en vilja av att lösa problemet smidigt.
Så hur gick det?
Bra om du ger lite feedback, ditt senaste inlägg är #4, därefter total tystnad. Just nu har tråden spårat ur totalt pga brist på feedback och fakta :confused:

Mats-S Mats-S skrev:
Så hur gick det?
Bra om du ger lite feedback, ditt senaste inlägg är #4, därefter total tystnad. Just nu har tråden spårat ur totalt pga brist på feedback och fakta :confused:
inlägg 58

• Gilla
Per-Inge B och 1 till
  • Laddar…
D drew_westling skrev:
Tack alla för era svar! Jag har tyvärr inte varit inne hos grannen ännu på grund av en förkylning som sedan visade sig vara Covid.
Mats-S Mats-S skrev:
Så hur gick det?
Bra om du ger lite feedback, ditt senaste inlägg är #4, därefter total tystnad. Just nu har tråden spårat ur totalt pga brist på feedback och fakta
Mats, det verkar som om vi får ha tålamod en liten tid till. Jag förstår att du i denna redan 7-sidiga tråd missade ett svar från TS, lätt hänt. Angående urspårningen så är väl den mer regel än undantag tyvärr och även om feedback från TS i alla trådar är önskvärd så är det inte frånvaron av den som är upphovet till mer eller mindre otrevliga kommentarer utan de som skriver dem. Vissa verkar bara vilja ge andra otrevliga epitet och framhålla att den egna ståndpunkten är den enda rätta och den som vill göra saker i en annan ordning än dem "tycker fel".

Lunneborg, din jobbarkompis skulle nog haft stora möjligheter att få rätt mot leverantören när pumpen lät för mycket för att användas. Konsumentköplagen är oerhört kraftfull och stödjer konsumentens rätt väldigt långt. Nu är det säkert för sent att göra något åt det och diskussoiner om det är nog föremål för en egen tråd, men jag uppmanar alla som har problem med en leverantör att läsa konsumentköplagen. Det gäller f.ö. alla andra också (kanske i väntan på ett svar från TS ;) ). Den har sparat mig runt 30 000 kr.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Det kan ju vara en bra idé att bjuda in grannen till att provlyssna.
Jag har en granne som har en luft/vatten VP och utedelen skapade en massa ljud, men när jag pratade med honom var attityden "mej stör det inte".

• Ledsen
  • Gilla
Jöha1 och 1 till
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
Hur svårt kan det vara att gå fråga och säga till
Det kan vara lite svårt om man är sjuk i covid-19. Då är det klokt att vänta tills man är ordentligt frisk.
Det lider ju inte grannen av. De enda som lider av det är några mycket otåliga forumdeltagare.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.