106 009 läst ·
152 svar
106k läst
152 svar
Buller från grannens värmepump
Vart har TS pratat om sin granne? De enda inlägg jag kan se handlar om att TS vill ha råd kring vilka regler som gäller för störande buller.Abbii skrev:
Jag förstår inte varför så många tycker det är fel att ta reda på fakta?
Ja och tänk om grannen hade flödesproblem och det var därför det lät så mycket från värmepumpen.Abbii skrev:
Du har alltså antingen inte läst eller inte förstått vad TS skrivit.Abbii skrev:
Angående vad en Karen är, så har du missförstått det rätt ordentligt. Att utan att ha förstått situationen börja veva igång och anklaga någon man inte känner för en massa saker och dessutom göra det på ett otrevligt sätt med rena personangrepp. #självmål
Det kan den absolut och det lär knappast leda någonvart, så enklast är väl om du inte kommer dragande med dina sanningar så fort du kan. Jag tar inte åt mig, då jag inte känner mig som svensk på det sättet som du beskriver svenskar. Det stör mig bara när man i en diskussion drar till med den typen av svepande generaliseringar som varken är sanna eller leder ämnet framåt.Jonatan79 skrev:
Men jag ska sluta lägga mig hur ni andra skriver här. Jag hoppas att TS och hans granne hittar en bra lösning och där har jag gott hopp.
Det är ju så grannsämjan funkar o man kan ju tom få kompisar att ta ett järn medAbbii skrev:
Ts kunde ha löst problemet på två minuter antingen gå till grannen 4 meter bort eller plocka upp telefonen och ringt.
Som granne hade jag uppskattat ärlighet och framfört önskemålen, vi lånar grejer av varandra, vi snackar med varandra.
Så funkar grannvänskapen.
Ts har förmodligen inte löst problemet än och grannen är helt omedveten om problemet.
Hep skrev:
Det kan den absolut och det lär knappast leda någonvart, så enklast är väl om du inte kommer dragande med dina sanningar så fort du kan. Jag tar inte åt mig, då jag inte känner mig som svensk på det sättet som du beskriver svenskar. Det stör mig bara när man i en diskussion drar till med den typen av svepande generaliseringar som varken är sanna eller leder ämnet framåt.
Men jag ska sluta lägga mig hur ni andra skriver här. Jag hoppas att TS och hans granne hittar en bra lösning och där har jag gott hopp.
Nej stanna du, jag hoppar ur. Till skillnad från er kan jag samtala med mina grannar och har vi olika åsikter eller inte kommer överens kan man rådfråga vad man ska göra. Till dess så sitter ts och knyter för störande ljud och en granne som är omedveten
Men vad tror du om att det kan vara en lagerskada på kondensorfläkten som orsakar ett "ojud"?useless skrev:
(skrev om min egen erfarenhet tidigare men det försvann i "svenskar och grannsämja")
Det i sak är kanske inte fel, men TS börjar i fel ände. Han vet ju inte vad som låter, om det är tillfälligt eller hur? Man börjar ju med att ta reda på vad, genom att prata med grannen. Efter det kan man jobba sig vidare, tex skriva frågor i vårt fina forum. Eller så är det kanske jag som tänker helt annorlunda och ni andra gör precis som TS?!useless skrev:
Hej
När jag installerade min FLVP så hade den ett mycket högt ljud som installatören påstod skulle försvinna när den var inkörd.
Det visade sig att det var ett lager i fläkten som var dåligt så dom fick byta den fläktenheten och nu blev den nästan helt tyst.
Har även en LVVP som står utanför och den kan man föra ett normalt samtal alldeles jämte utan problem.
Men till svar till TS så har jag en jobbarkompis som bor i ett bostadsområde som för ett flertal år sedan installerade en LLVP och den lät tydligen för mycket.
Installatörsfirman försökte ljudissolera den med andra gummifötter och ljud kåpa runt den men dom fick inte ner ljudnivån på den tillräckligt, så nu får han bara köra den under dagtid då tilllåten ljudnivå är högre än på nätterna. detta har varit uppe i tinget och han förlorade.
kan ju vara en lösning tråkig för grannen men men.
När jag installerade min FLVP så hade den ett mycket högt ljud som installatören påstod skulle försvinna när den var inkörd.
Det visade sig att det var ett lager i fläkten som var dåligt så dom fick byta den fläktenheten och nu blev den nästan helt tyst.
Har även en LVVP som står utanför och den kan man föra ett normalt samtal alldeles jämte utan problem.
Men till svar till TS så har jag en jobbarkompis som bor i ett bostadsområde som för ett flertal år sedan installerade en LLVP och den lät tydligen för mycket.
Installatörsfirman försökte ljudissolera den med andra gummifötter och ljud kåpa runt den men dom fick inte ner ljudnivån på den tillräckligt, så nu får han bara köra den under dagtid då tilllåten ljudnivå är högre än på nätterna. detta har varit uppe i tinget och han förlorade.
kan ju vara en lösning tråkig för grannen men men.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 3 612 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 3 612 inlägg
Så hur gick det?D drew_westling skrev:
Bra om du ger lite feedback, ditt senaste inlägg är #4, därefter total tystnad. Just nu har tråden spårat ur totalt pga brist på feedback och fakta
D drew_westling skrev:
Mats, det verkar som om vi får ha tålamod en liten tid till. Jag förstår att du i denna redan 7-sidiga tråd missade ett svar från TS, lätt hänt. Angående urspårningen så är väl den mer regel än undantag tyvärr och även om feedback från TS i alla trådar är önskvärd så är det inte frånvaron av den som är upphovet till mer eller mindre otrevliga kommentarer utan de som skriver dem. Vissa verkar bara vilja ge andra otrevliga epitet och framhålla att den egna ståndpunkten är den enda rätta och den som vill göra saker i en annan ordning än dem "tycker fel".Mats-S skrev:
Lunneborg, din jobbarkompis skulle nog haft stora möjligheter att få rätt mot leverantören när pumpen lät för mycket för att användas. Konsumentköplagen är oerhört kraftfull och stödjer konsumentens rätt väldigt långt. Nu är det säkert för sent att göra något åt det och diskussoiner om det är nog föremål för en egen tråd, men jag uppmanar alla som har problem med en leverantör att läsa konsumentköplagen. Det gäller f.ö. alla andra också (kanske i väntan på ett svar från TS