F
Q qvirre skrev:
Här kan du spara in mycket på att varvtalsstyra pumpen. De är dimensionerade för backspolningen men för den vanliga filtreringen kan du sänka effekten rejält.

Halv fart på pumpen så drar den bara 25% av energin.
…. Och en styrning betalar sig i princip aldrig. Betydligt billigare att köra intermittent.

M MsTake skrev:
då kanske en timer eller liknande är vettigare?
Ja rent ekonomiskt är det bättre. Kostar nästan ingenting och kan ge samma besparing. Men, det är också så att långsammare filtrering är bättre filtrering, så det finns fördelar andra än ekonomi att köra långsammare. Men, det funkar ju rätt bra på full fart också så....

M maria01 skrev:
budgetpool finns men driftkostnad på att värma up en pool blir aldrig budget
Med luftvärmepump blir det inte speciellt dyrt under sommarmånaderna.

• Gilla
Tommy777 och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Med luftvärmepump blir det inte speciellt dyrt under sommarmånaderna.
Med solceller och värmepump känns det verkligen gratis att värma poolen (ja, man måste såklart investera i både solceller och värmepump). I framtiden med negativa elpriser kan det till och med bli lönsamt att kunna dumpa en del av solelen i poolen.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Q
MathiasS MathiasS skrev:
kan ge samma besparing
Nej, det kan det inte. Halva farten ger 1/4 av energin så kör du 50/50 on/off så drar pumpen dubbelt upp mot att köra den 24/7 på halva farten.

F
Q qvirre skrev:
Nej, det kan det inte. Halva farten ger 1/4 av energin så kör du 50/50 on/off så drar pumpen dubbelt upp mot att köra den 24/7 på halva farten.
Där var en som verkligen ville motivera sin extremt överprisade iSaver. Men räkna på filtrerad volym då….

En pumpkurva är ALDRIG linjär till att börja med… bara för att starta med nåt så effekten är inte 1:1 mot pumpad volym.

Men för all del, kör pumpen 25% av tiden då, det blir åtminstone samma förbrukning.

Som Mattias skriver, det finns filteringsfördelar med att köra lite saktare och det finns även fördelar att hålla rörelsen i gång i vattnet, det tar en stund att få upp korrekt flöde i poolen, det är många ton som skall flyttas. Men det skall mycket till att räkna hem en frekvensomriktare för 5000kr, speciellt om man har solceller och vill maximera utnyttjandet av dessa.

Q
F fsn skrev:
Och en styrning betalar sig i princip aldrig. Betydligt billigare att köra intermittent
Det håller jag inte med om.

Med styrning ligger jag på ca 135W för optimal filtrering 24/7. Med en vanlig poolpump som normalt är på ca 600W som du kanske kan köra on/off 50% i bästa fall så sparar jag på 5 månaders drift ca 500 kWh per år (150 W×24h×30d×5m).

Det är beroende på elpris inklusive nät etc en besparing på ca 750-1000 kr varje år. Pumpen med inbyggd varvtalsstyrning kostade 3500 kr. Den är alltså helt betald på 4 år.

Extern styrning av befintligt pump verkar också ligga på typ 3k. Så även den betalar sig snabbt över pumpens livstid.

Detta då utöver kvalitetshöjningen i form av väldigt tyst gång och bättre filtrering då vattnet har längre tid genom sanden.

Q
F fsn skrev:
Där var en som verkligen ville motivera sin extremt överprisade iSaver. Men räkna på filtrerad volym då….

En pumpkurva är ALDRIG linjär till att börja med… bara för att starta med nåt så effekten är inte 1:1 mot pumpad volym.

Men för all del, kör pumpen 25% av tiden då, det blir åtminstone samma förbrukning.

Som Mattias skriver, det finns filteringsfördelar med att köra lite saktare och det finns även fördelar att hålla rörelsen i gång i vattnet, det tar en stund att få upp korrekt flöde i poolen, det är många ton som skall flyttas. Men det skall mycket till att räkna hem en frekvensomriktare för 5000kr, speciellt om man har solceller och vill maximera utnyttjandet av dessa.
Jag har ingen iSaver, gissar att det är en eftermonterad sak.

Min poolpump har inbyggd styrning. Jag mäter både exakt vattenflöde och effekt så jag har skruvat ner tills jag omsätter exakt rätt mängd vatten då drar pumpen 135 W i 24/7 drift.

Q
F fsn skrev:
Men då får du inte rätt omsättning av vattnet.

Om man har samma korrekta omsättning så sparar du energi i häraden 50%.

F
Q qvirre skrev:
Jag har ingen iSaver, gissar att det är en eftermonterad sak.

Min poolpump har inbyggd styrning. Jag mäter både exakt vattenflöde och effekt så jag har skruvat ner tills jag omsätter exakt rätt mängd vatten då drar pumpen 135 W i 24/7 drift.
Vad är det för pump du har? iSaver är väl den i särklass vanligaste frekvensomriktaren som eftermonteras.
Q qvirre skrev:
Men då får du inte rätt omsättning av vattnet.

Om man har samma korrekta omsättning så sparar du energi i häraden 50%.
Hur vet du det? Jag har mätt mitt flöde och genererar ett korrekt dygnsflöde på 7h.

J john_heden100 skrev:
Med solceller och värmepump känns det verkligen gratis att värma poolen (ja, man måste såklart investera i både solceller och värmepump). I framtiden med negativa elpriser kan det till och med bli lönsamt att kunna dumpa en del av solelen i poolen.
Slog på värmen i söndags, ~27m³.

Runt 21°C i poolen då och idag stängde värmepumpen av på 28°C, vilket är den temperatur vi brukar ha i poolen om somrarna.

Uppvärmd på 3 dagar.

Q qvirre skrev:
Och vem sa att man skulle köra 50/50 on/off?

Q
MathiasS MathiasS skrev:
Och vem sa att man skulle köra 50/50 on/off?
Det var ju bara ett exempel. Fysikens lagar gäller oavsett. Så det du skrev är rent objektivt felaktigt. Med samma krav på omsättning kan aldrig tidsstyrning ge samma energiåtgång.

Ställer du ner varvtalet så minskar energiåtgången med kubiken. Så ännu mer än 1/4, i teorin till 1/8 om varvtalet sätts till hälften.

Jag skrev 1/4 för att i praktiken är det annat som påverkar och det är vad jag ser här hemma med praktiska mätningar.

Så oavsett vad du väljer för on/off intervall som behövs för just din pools omsättning så hade en varvtalsstyrning sparat rejält med energi.

Ställer du på lägre än 50/50 on/off för att nå din omsättning så betyder det att ditt flöde är ännu högre när du väl kör och då hade du således sparat ännu mera än det exemplet om du istället kör konstant med lågt flöde.

Jag gav alltså ett fördelaktigt exempel för tidstyrningen.

Om du idag kör poolpumpen 8 timmar per dygn på full fart och istället kör den dygnet runt på cirka en tredjedel av hastigheten för samma vattenomsättning, kan energiförbrukningen teoretiskt minska med omkring 90 %. I praktiken är en besparing på 70% vanlig beroende på pump och anläggning.

Q qvirre skrev:
Med samma krav på omsättning kan aldrig tidsstyrning ge samma energiåtgång.
Och vem sa att vi skulle ha samma krav på omsättning?

Du missar poängen här.

Jämfört med att köpa en ny pump eller dyr styrning så är on/off på klocka ett gångbart alternativ - kör halva tiden och reducera kostnaden till hälften, väldigt enkelt.

Att göra någon millimeterrättvis jämförelse mellan alternativen här är rätt ointressant eller hur? Poängen som gick dig förbi är att man kan göra nästan samma sak med en klocka för 150spänn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.