MathiasS MathiasS skrev:
Varför begränsar du flödet i alla riktningar i systemet? Behovet av lägre flöde till VP är ju uppenbart, men du blockerar ju allt?
Menar du att jag ska öppna fullt mellan tillopp och retur?
Haft så här i alla år, 1°C delta och funkat bra.. 🫣
Vill minnas jag läste mig till detta.

Om man inte ska styra flödet mellan vp och förbi hade bypass kiten kommit med 2 ventiler tänker jag. 😉

FredrikR FredrikR skrev:
Menar du att jag ska öppna fullt mellan tillopp och retur?
Haft så här i alla år, 1°C delta och funkat bra.. 🫣
Vill minnas jag läste mig till detta.

Om man inte ska styra flödet mellan vp och förbi hade bypass kiten kommit med 2 ventiler tänker jag. 😉
Allt bypassen ska göra är ju att fördela flödet mellan "huvudslingan" som går direkt till poolen och det du avleder mot VP. Genom att avleda (med den vertikala ventilen) mer eller mindre vatten till VP så får du dina 1-2graders tempdiff mellan in och ut.

Om du halvstänger alla ventiler, både själva bypassen och avstängningsventilerna mot VP, så gör du ju inget annat än att begränsa det totala flödet, och det är ju typiskt inget man vill göra.

MathiasS MathiasS skrev:
Allt bypassen ska göra är ju att fördela flödet mellan "huvudslingan" som går direkt till poolen och det du avleder mot VP. Genom att avleda (med den vertikala ventilen) mer eller mindre vatten till VP så får du dina 1-2graders tempdiff mellan in och ut.

Om du halvstänger alla ventiler, både själva bypassen och avstängningsventilerna mot VP, så gör du ju inget annat än att begränsa det totala flödet, och det är ju typiskt inget man vill göra.
Vattnet går lättaste vägen?
Ska testa att öppna vertikala lite och se hur allt beter sig. 👍

Det är rätt som han säger, endast en ventil ska strypas, annars får du sämre flöde vilket du så klart inte vill. Kolla tempen på pumpen efter en stund så ska det skilja 1-2 grader mellan in och ut. Har man för högt flöde genom pumpen så sliter man ut den onödigt fort. Min är ca 75% öppen, men man får ju testa sig fram.

S Sagabo skrev:
Det är rätt som han säger, endast en ventil ska strypas, annars får du sämre flöde vilket du så klart inte vill. Kolla tempen på pumpen efter en stund så ska det skilja 1-2 grader mellan in och ut. Har man för högt för genom pumpen så sliter man ut den onödigt fort. Min är ca 75% öppen, men man får ju testa sig fram.
Jag har ett delta på 1°C.

Ska testa att öppna ventilen mellan in och ut och se om det märks nån skillnad.

Rätt eller fel men jag har haft den här inställningen i 10-12år, utan bekymmer.

Halva flödet går igenom och halva förbi.

Jag tänker mest att cirkulationspump får jobba hårdare i onödan, men det kanske blir marginellt. 🙂

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag har ett delta på 1°C.

Ska testa att öppna ventilen mellan in och ut och se om det märks nån skillnad.

Rätt eller fel men jag har haft den här inställningen i 10-12år, utan bekymmer.

Halva flödet går igenom och halva förbi.
Du ska öppna in och ut helt och sedan justera den vertikala. Vattnet tar lättaste vägen men du har ju inte längre någon lätt väg….:)

• Gilla
Sagabo och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.