A agw skrev:
Under poolen blev det någon typ av isodrän (den ska klara lite vikt). Sedan ställde jag vanliga isodränskivor mot utsidan runt hela poolen ett lager fiberduk och sedan återfyllde jag med jord i samma takt som poolen fylldes med vatten. Tror jag har en youtubefilm med timelaps. Ska leta fram den :)
Tack! Jag kommer inte att gräva ner poolen speciellt mycket då altanen redan är högre än platsen där poolen ska stå. Funderar ändå på att sätta frigolitskivor runt om.

M maria01 skrev:
budgetpool finns men driftkostnad på att värma up en pool blir aldrig budget
Kostnaden för uppvärmning är ju inte direkt betungande.....investeringen i en värmepump kan ju vara det men knappast driftkostnaden.

• Haha
  • Gilla
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
HerrByggamatör HerrByggamatör skrev:
Har du räknat på det?

Uppskattar 350-900 beroende på isolering, väder osv.

[länk]
Ja, jag har väl någon sorts statistik efter 14 år med pool. Men, det hela är ju högst beroende av hur du täcker din pool. Jag har ett pooltak så när det är varmt som idag så används inte VP alls, det blir varmare än 30 grader pga solen..... så är det typiskt i hela juli och augusti, och jag värmer huvudsakligen med värmepump i maj när vi startar, lite i juni beroende på väder, och mycket i september när nattkylan kommer. I oktober vill ingen gå ut till poolen ändå, så då är vår säsong över.

Jag borde kunna få fram lite statistik för ovanstående.

• Gilla
steffe111 och 1 till
  • Laddar…
Har du räknat på det?

Uppskattar 350-900 beroende på isolering, väder osv.

[länk]
....och för bara några tusingar till får du en inverter VP från Pahlens. Det tror jag är ett mycket bättre köp en något från swim och fun.Googla Calidi XP15.

F
M maria01 skrev:
har haft aldrig igen säger jag bara
Spännande. Min 38 kubikmeter pool kostar kanske en tusenlapp i uppvärmning per år.

Min drar ca 1000kWh/mån, vp och pump. Ingen övertäckning.

• Wow
Kvackatore
  • Laddar…
….ja har man ingen täckning och bor i Sverige så får man ju skylla sig själv…..det försvinner enorma mängder energi på natten.

Kanske inte.

Det jag hamnat på just nu är en "storpol" från J&F och en värmepump från Swim & Fun. Den kombon landar runt 40k och det är egentligen en bit ovanför min smärtgräns. Men är väldigt osäker inför valet, speciellt gällande storpoolen. Deras webbsida är från 1995 och paketet känns också föråldrat, men det verkar som att det funkar om man ser till vad många skriver. Man måste bara ha rätt förväntningar antar jag. Som alltid, man får vad man betalar.

Hoppas att någon här kan säga "det är nog en bra kombo" eller "är du dum i huvudet?". Då vet jag i alla fall.
Ska du bygga in den så kan du ta nästan vilken modell som helst och angående värmepumpar så har jag en ifrån swim & fun på 9 kw och den funkar bra.

Första frågan: För vem(ålder) är poolen avsedd för. Om svaret är 0-12 år räcker det med en uppblåsbar billig pool som tas in under vintern.

G G.L. skrev:
Första frågan: För vem(ålder) är poolen avsedd för. Om svaret är 0-12 år räcker det med en uppblåsbar billig pool som tas in under vintern.
Säg det till någon som är 12 år, idag är kraven ifrån ungar betydligt högre.

G G.L. skrev:
Det är precis den delen vi har passerat nu. Vi har haft diverse olika pooler och senast hade vi en stor rund från Bestway i några år. En med bara liner, ingen stålkant.

Yngsta fyller elva i år så nu är det dags för något bättre. Poolen är avsedd för hela familjen.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
….ja har man ingen täckning och bor i Sverige så får man ju skylla sig själv…..det försvinner enorma mängder energi på natten.
Ja absolut det eldas för kråkorna men ändå inte så farligt, hälften är ju pumpen.

Kanske inte.

Det jag hamnat på just nu är en "storpol" från J&F och en värmepump från Swim & Fun. Den kombon landar runt 40k och det är egentligen en bit ovanför min smärtgräns. Men är väldigt osäker inför valet, speciellt gällande storpoolen. Deras webbsida är från 1995 och paketet känns också föråldrat, men det verkar som att det funkar om man ser till vad många skriver. Man måste bara ha rätt förväntningar antar jag. Som alltid, man får vad man betalar.

Hoppas att någon här kan säga "det är nog en bra kombo" eller "är du dum i huvudet?". Då vet jag i alla fall.
Kolla Riopool. Vi har en sådan stålväggspool med värmepump från dem. Fungerar hur bra som helst. Värmepumpen har wifi vilket vi ville ha då poolen är i stugan.

• Gilla
HerrByggamatör
  • Laddar…
M maria01 skrev:
budgetpool finns men driftkostnad på att värma up en pool blir aldrig budget
En bra värmepump drar inte mycket och när poolen väl är varm så är det bra underhållsvärme som krävs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.