9 772 läst ·
96 svar
10k läst
96 svar
Budgetpool - vad väljer man?
Tack! Jag kommer inte att gräva ner poolen speciellt mycket då altanen redan är högre än platsen där poolen ska stå. Funderar ändå på att sätta frigolitskivor runt om.A agw skrev:
Har du räknat på det?MathiasS skrev:
Uppskattar 350-900 beroende på isolering, väder osv.
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...-12-kw-inverter-med-wifi-anslutning/p-1889471
Ja, jag har väl någon sorts statistik efter 14 år med pool. Men, det hela är ju högst beroende av hur du täcker din pool. Jag har ett pooltak så när det är varmt som idag så används inte VP alls, det blir varmare än 30 grader pga solen..... så är det typiskt i hela juli och augusti, och jag värmer huvudsakligen med värmepump i maj när vi startar, lite i juni beroende på väder, och mycket i september när nattkylan kommer. I oktober vill ingen gå ut till poolen ändå, så då är vår säsong över.HerrByggamatör skrev:
Jag borde kunna få fram lite statistik för ovanstående.
Ska du bygga in den så kan du ta nästan vilken modell som helst och angående värmepumpar så har jag en ifrån swim & fun på 9 kw och den funkar bra.HerrByggamatör skrev:
Kanske inte.
Det jag hamnat på just nu är en "storpol" från J&F och en värmepump från Swim & Fun. Den kombon landar runt 40k och det är egentligen en bit ovanför min smärtgräns. Men är väldigt osäker inför valet, speciellt gällande storpoolen. Deras webbsida är från 1995 och paketet känns också föråldrat, men det verkar som att det funkar om man ser till vad många skriver. Man måste bara ha rätt förväntningar antar jag. Som alltid, man får vad man betalar.
Hoppas att någon här kan säga "det är nog en bra kombo" eller "är du dum i huvudet?". Då vet jag i alla fall.
Det är precis den delen vi har passerat nu. Vi har haft diverse olika pooler och senast hade vi en stor rund från Bestway i några år. En med bara liner, ingen stålkant.G G.L. skrev:
Yngsta fyller elva i år så nu är det dags för något bättre. Poolen är avsedd för hela familjen.
Kolla Riopool. Vi har en sådan stålväggspool med värmepump från dem. Fungerar hur bra som helst. Värmepumpen har wifi vilket vi ville ha då poolen är i stugan.HerrByggamatör skrev:
Kanske inte.
Det jag hamnat på just nu är en "storpol" från J&F och en värmepump från Swim & Fun. Den kombon landar runt 40k och det är egentligen en bit ovanför min smärtgräns. Men är väldigt osäker inför valet, speciellt gällande storpoolen. Deras webbsida är från 1995 och paketet känns också föråldrat, men det verkar som att det funkar om man ser till vad många skriver. Man måste bara ha rätt förväntningar antar jag. Som alltid, man får vad man betalar.
Hoppas att någon här kan säga "det är nog en bra kombo" eller "är du dum i huvudet?". Då vet jag i alla fall.