9 060 läst ·
96 svar
9k läst
96 svar
Budgetpool - vad väljer man?
Vi har helt enkelt olika syn på vad "nästan samma sak" innebär. Jag tycker en ytterligare besparing på 50% energi eller mer inte är i närheten av samma sak. Och ville inte låta det stå som en sanning här att tidsstyrning och flödesminskning ger samma energiåtgång. Men om du med samma menar typ 100% mer så har du såklart rätt.MathiasS skrev:
Och vem sa att vi skulle ha samma krav på omsättning?
Du missar poängen här.
Jämfört med att köpa en ny pump eller dyr styrning så är on/off på klocka ett gångbart alternativ - kör halva tiden och reducera kostnaden till hälften, väldigt enkelt.
Att göra någon millimeterrättvis jämförelse mellan alternativen här är rätt ointressant eller hur? Poängen som gick dig förbi är att man kan göra nästan samma sak med en klocka för 150spänn.
Givetvis måste man jämföra med samma omsättning på vattenvolymen för de bägge fallen. Annars kan du lika gärna dra ned din tidsstyrning till 10% men hela syftet med pumpen är att omsätta en given volym per dygn. Helst till minsta möjliga energiåtgång.
Förutom minskad energiåtgång så ger den övriga kvalitéer som minskad ljudvolym, bättre filtrering, lugnare reglering av ph/klor (vid automatstyrning). I mitt fall med saltklorinator kan den producera klor över hela dygnet med reducerad ström istället för att gå på 100% delar av dygnet vilket ger längre livslängd på cellen etc.
Jag ser noll anledningar att inte köra varvtalsstyrd pump vid nyinköp då den minst betalar sig själv över livslängden samt ger ökad kvalité.
Att eftermontera styrning beror väl på vad den kostar. Men verkar gå att hitta för ca 3k så då är också den återbetald på rimlig tid för att det ska vara en given investering i mina öron.
Så ursprungssyftet med inlägget här angående budget var att inte fokusera bara på billigt inköp utan även på totalkostnad över 10 år. Det gäller även hur man klorerar etc. En billig saltklorinator kommer kosta betydligt mindre totalt än att köpa in klor över tid. Om man inte betalar svenska ockerpriser på utrustning förstås. Jag rekomenderar våra franska vänner för inköp. Bra kvalité till betydligt lägre priser (gäller nog inte korvetter och bilar men poolutrusting verkar dom kunna).
Over and out!
Okej grabbar, nu behöver vi inte mer debatt om den här saken i just den här tråden. Tack.
Du skriver om inverterstyrd pump till priser som är billigare än en iSaver, vilka är dessa billiga franska leverantörer? Låter intressant, har du någon länk?Q qvirre skrev:Vi har helt enkelt olika syn på vad "nästan samma sak" innebär. Jag tycker en ytterligare besparing på 50% energi eller mer inte är i närheten av samma sak. Och ville inte låta det stå som en sanning här att tidsstyrning och flödesminskning ger samma energiåtgång. Men om du med samma menar typ 100% mer så har du såklart rätt.
Givetvis måste man jämföra med samma omsättning på vattenvolymen för de bägge fallen. Annars kan du lika gärna dra ned din tidsstyrning till 10% men hela syftet med pumpen är att omsätta en given volym per dygn. Helst till minsta möjliga energiåtgång.
Förutom minskad energiåtgång så ger den övriga kvalitéer som minskad ljudvolym, bättre filtrering, lugnare reglering av ph/klor (vid automatstyrning). I mitt fall med saltklorinator kan den producera klor över hela dygnet med reducerad ström istället för att gå på 100% delar av dygnet vilket ger längre livslängd på cellen etc.
Jag ser noll anledningar att inte köra varvtalsstyrd pump vid nyinköp då den minst betalar sig själv över livslängden samt ger ökad kvalité.
Att eftermontera styrning beror väl på vad den kostar. Men verkar gå att hitta för ca 3k så då är också den återbetald på rimlig tid för att det ska vara en given investering i mina öron.
Så ursprungssyftet med inlägget här angående budget var att inte fokusera bara på billigt inköp utan även på totalkostnad över 10 år. Det gäller även hur man klorerar etc. En billig saltklorinator kommer kosta betydligt mindre totalt än att köpa in klor över tid. Om man inte betalar svenska ockerpriser på utrustning förstås. Jag rekomenderar våra franska vänner för inköp. Bra kvalité till betydligt lägre priser (gäller nog inte korvetter och bilar men poolutrusting verkar dom kunna).
Over and out!
Hur påverkar det värmepumpen och uppvärmningen när man ändrar flödet?
Redigerat:
Hej! Jag har en Storpool från JF och är otroligt nöjd, jag byggde den 2019 och bytte nu i år sandfilter då det började läcka ut sand vid backspolning, jag passade då också på att byta till 50mm slang och fyllde med glas istället för sand i filtret, det blev bra skillnad på cirkulation. Jag har grävt ur lite ur gräsmattan och fyllt med fint grus, på det frigolit och sedan nålfiltsmatta. Satte 100mm frigolit runt hela poolen och kör med en värmepump. Jag kör cirkulation varannan timma på dagen och stänger av på natten (går ner ca 0,5 grader och slipper värmepump hela natten) och försöker alltid ha mitt "soltäcke" på poolen så ofta det går, det blir verkligen svindyrt om det blåser (när det är kallt eller dåligt väder alltså) och man inte har sitt täcke på, men annars helt ok kostnad på sommaren. Jag har nog kostnad per månad under minst ett eller 2 år bakåt som du kan få om du vill. Min är den som är 7,3m x 3,6m och barnen är nu 14 år och har badat mycket sedan den byggdes, även vi vuxna, fråga på om du undrar nåt mer. Mvh Tommy Edit: Glömde skriva att jag kör med värmepump från Gullberg Jansson, funkar kanon och jag tycker varken pumpen från JF eller värmepumpen stör ljudmässigt, dock står det ju under altanen då, men inte isolerat eller nåt.HerrByggamatör skrev:
Redigerat:
Kanon, tack!S Sagabo skrev:Hej! Jag har en Storpool från JF och är otroligt nöjd, jag byggde den 2019 och bytte nu i år sandfilter då det började läcka ut sand vid backspolning, jag passade då också på att byta till 50mm slang och fyllde med glas istället för sand i filtret, det blev bra skillnad på cirkulation. Jag har grävt ur lite ur gräsmattan och fyllt med fint grus, på det frigolit och sedan nålfiltsmatta. Satte 100mm frigolit runt hela poolen och kör med en värmepump. Jag kör cirkulation varannan timma på dagen och stänger av på natten (går ner ca 0,5 grader och slipper värmepump hela natten) och försöker alltid ha mitt "soltäcke" på poolen så ofta det går, det blir verkligen svindyrt om det blåser (när det är kallt eller dåligt väder alltså) och man inte har sitt täcke på, men annars helt ok kostnad på sommaren. Jag har nog kostnad per månad under minst ett eller 2 år bakåt som du kan få om du vill. Min är den som är 7,3m x 3,6m och barnen är nu 14 år och har badat mycket sedan den byggdes, även vi vuxna, fråga på om du undrar nåt mer. Mvh Tommy Edit: Glömde skriva att jag kör med värmepump från Gullberg Jansson, funkar kanon och jag tycker varken pumpen från JF eller värmepumpen stör ljudmässigt, dock står det ju under altanen då, men inte isolerat eller nåt.
Tar gärna kostnad per månad.
Jag valde till slut Lyfco 9,3kW HP90. Funderade mycket på att ta en 12kW med inverter men ansåg inte att skillnaden på 7.000 kr var rimlig.
Nu ringde DHL. Poolen kommer om 5 minuter
Har även haft en byggare här som kom med en massa bra råd gällande utgrävningen för plattan.
Har du köpt en bypass?HerrByggamatör skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmaren sitter mellan sandfilter och tillopp.
Jag har limmat mina kopplingar med Tangit lim och även använt deras rengöringsmedel.
Inte alls svårt, bara man förbereder längder mm. innan man börjar limma.
Har en 9kW pump till 27m³.
Kollade förbrukningen förra eller förrförra sommaren, ska se om jag kan leta igen bilderna. 👍☀️
Yes, har köpt bypass. Tack för infon och jag tar väldigt gärna bilder på förbrukningen. Köpte en 9kW i går.FredrikR skrev:
Har du köpt en bypass?
[bild]
Jag har limmat mina kopplingar med Tangit lim och även använt deras rengöringsmedel.
Kollade förbrukningen förra eller förrförra sommaren, ska se om jag kan leta igen bilderna. 👍☀️
Okej, nästa steg är cellplast/frigolit.
Ska man ha något speciellt? Något att undvika?
Ska man ha något speciellt? Något att undvika?
Inte vad du ville ha, men detta är våran intex 7,3 m x 3,6 m med värmare. Poolen 12000 värmaren 13000 + diverse tillbehör som vi köpt på oss genom åren. 10 år i år, nu är det barnbarnet som badar mest. När poolen gjort sitt kommer det bli attefallshus eller bara altan. ev. Jacuzzi vem vet 😃
Här kommer förbrukning för cirkulation samt värmepump, dom 2 första är cirkulation och som du ser drar den en hel del också (750w) så det plockar på.
Varför begränsar du flödet i alla riktningar i systemet? Behovet av lägre flöde till VP är ju uppenbart, men du blockerar ju allt?FredrikR skrev:
Har du köpt en bypass?
[bild]