MathiasS MathiasS skrev:
....och för bara några tusingar till får du en inverter VP från Pahlens. Det tror jag är ett mycket bättre köp en något från swim och fun.Googla Calidi XP15.
Här känner jag direkt att min kunskap är för dålig. Kan du förklara detta som för en tolvåring?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
En bra värmepump drar inte mycket och när poolen väl är varm så är det bra underhållsvärme som krävs.
Känner direkt att jag vill ha en separat elmätare så att jag kan se exakt vad den här värmepumpen drar.

Säkert i fel forum just nu för den frågan, men om någon vet en bra lösning får ni gärna räcka upp handen.

HerrByggamatör HerrByggamatör skrev:
Känner direkt att jag vill ha en separat elmätare så att jag kan se exakt vad den här värmepumpen drar.

Säkert i fel forum just nu för den frågan, men om någon vet en bra lösning får ni gärna räcka upp handen.
Jag slipper det bekymret nu när jag jag har solceller och batteri men före det märktes det knappt på förbrukningen.

M mats.3 skrev:
Jag slipper det bekymret nu när jag jag har solceller och batteri men före det märktes det knappt på förbrukningen.
Jag är sån där som vill veta. Gärna lägga in skiten i Excel månad för månad och jämföra. Lite skadat, jag vet.

• Gilla
mats.3
  • Laddar…
Inbyggd ovanmarkspool från Intex med passiv solfångare på hustaket:
IMG_0652.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Totalpris (exklusive inbyggnad): runt 5.000 kr.

Detta är en liten pool, så inget för simmare, men den passar perfekt för mig och hustrun. Vattendjupet är idealiskt för att kunna sitta med rumpan mot botten med vatten upp till bröstkorgen och dricka ett glas rosé, och iom att vattenmängden inte är så stor (1,6 m3) så värmer solfångaren upp vattnet till över 30° under en solig dag.

Med en budget på 50.000 kr får man ju rejält mycket större pool och effektivare uppvärmning om man kan släppa tanken på att man inte vill ha rörrams-pool. 👍

• Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
budgetpool som är uppvärmd finns inte
Va? Vi har en Intex för 7000kr med luftvärmepump som kostade ungefär lika mycket. Får väl ändå klassas som budget och uppvärmd?

Jag är sån där som vill veta. Gärna lägga in skiten i Excel månad för månad och jämföra. Lite skadat, jag vet.
Jag är lite åt det hållet jag med och jag följer förbrukningen och produktionen dagligen.

• Gilla
HerrByggamatör
  • Laddar…
Här känner jag direkt att min kunskap är för dålig. Kan du förklara detta som för en tolvåring?
Swim och fun är för mig, i huvudsak, produkter man köper på jula och Ö&B. Jag skulle aldrig i mitt liv betala 20000kr för en värmepump som det står swim och fun på när jag kan köpa det bästa marknaden har att erbjuda för bara några tusenlappar extra, tex en värmepumpfrån Pahlen eller Gullberg Jansson.

• Gilla
steffe111 och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Swim och fun är för mig, i huvudsak, produkter man köper på jula och Ö&B. Jag skulle aldrig i mitt liv betala 20000kr för en värmepump som det står swim och fun på när jag kan köpa det bästa marknaden har att erbjuda för bara några tusenlappar extra, tex en värmepumpfrån Pahlen eller Gullberg Jansson.
Kan du förklara skillnaden på pumparna ifrån dom olika företagen när garantierna är rätt lika.

MathiasS MathiasS skrev:
Jag förstår lite mer nu. Vad är det som gör att du kan dela upp olika pumpar i "bäst på marknaden" och övriga "jula-prylar"? Vad ska jag vara vaksam på?

En annan fråga om den här Storpool från J&F är HUR man kopplar in en värmare? Var i kedjan? Har rören kompatibla dimensioner?

Jag skulle föreslå en Pool från Primastar Pool, de har bra deals nu och vi har en som vi kört många år och inga konstigheter med den. För oss har de alltid varit väldigt hjälpsamma och serviceminded.

Jag förstår lite mer nu. Vad är det som gör att du kan dela upp olika pumpar i "bäst på marknaden" och övriga "jula-prylar"? Vad ska jag vara vaksam på?
Vill man gå på djupet (låt bli) så kan du gräva i vilka komponenter (tex kompressorn) som sitter i osv, men det rimligaste är nog att förstå vilka som är etablerade på marknaden som premiummärken.

I poolsvängen är Astral, Hayward och svenska Pahlen exempel på tillverkare som funnits väldigt länge och typiskt håller hög kvalitet på sina produkter (och det kostar därefter ). För egen del skulle jag välja en Phalen VP idag, full inverter.

För just poolvärmepumpar har också Gullberg Jansson ett bra track-record sedan många år.

Söker man billigare poolvärmepumpar så har tex Brilix länge sålt mycket. även Heatforce via Folkpool.

Q
M MsTake skrev:
hälften är ju pumpen.
Här kan du spara in mycket på att varvtalsstyra pumpen. De är dimensionerade för backspolningen men för den vanliga filtreringen kan du sänka effekten rejält.

Halv fart på pumpen så drar den bara 25% av energin.

Q qvirre skrev:
Här kan du spara in mycket på att varvtalsstyra pumpen. De är dimensionerade för backspolningen men för den vanliga filtreringen kan du sänka effekten rejält.

Halv fart på pumpen så drar den bara 25% av energin.
Ja får säkert bli det när det är dags att byta pump, 4-5k för att eftermontera något känns så där, då kanske en timer eller liknande är vettigare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.