S
Det va en storpool från jf i huset när vi flytta in. Efter ett par år sprack plåten (typ 0.5mm tjock belagd plåt) . Fixa då en spillbit 1mm aluzink från plåtis som ersatte den, typ gratis. Sen gick linern sönder, köpte ny för kanske 3500. Och även skimmer, inlopp samt sandfilter och pump byttes till större också bättre. Dvs allt är bytt och ersatt till bättre saker och total kostnad ca 10k. Uppvärmning från en värmepump jag vann här för 8 år sen! Kostar väl ca 6-8000. Totalt bör det gå att komma under 25k om man är lite kreativ.

• Gilla
Andrakarriären och 1 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Hade tidigare en bestway med enbart stöttor och liner 366x100 i 4år. I år bytte vi till stålvägg 366x122 också från bestway.

Kanske lite tidigt att recencera den nya men det ser ju klart bättre ut och allt är mer rejält.

Den tidigare var rimlig när barnen var små och ångrar inte att vi började med den. Dock var pump/rening undersimensionerat och det blev mycket meck med kem och rensa filterbollar i den lilla pumpen. Skimmer satt dåligt och revs lätt ner i vågor och lek.

Den nya är verkligen ett lyft och var rimligt nu när poolen ska vara djupare. Barnen har redan badat i ett par veckor trots att vi saknar värmare.

Så vill du ha det lättskött, byt ut reningssystemet.

Vi har lagt frigolit undet poolen vilket gör stor skillnad på komfort och temp i början av året när markkylan är påtaglig.
Lite samma här, vi har avverkat två olika Bestway-pooler i olika storlek. Värmaren var... ett skämt.

P Pligg85 skrev:
Vad är billig då? En för 5000kr som håller 3 år är dyr medan en stor grävd för 500.000kr kan vara billig
Runt 50k, max!

M MsTake skrev:
Att bygga in den i altan kommer ju göra all skillnad på utseendet.
Det är absolut planen. En fristående pool på tomten har vi kört i flera år. Dags för nästa level nu.

M maria01 skrev:
budgetpool som är uppvärmd finns inte
Det tycker jag nog. En J&F med värmepump känns just nu som budgetpool med uppvärmning - som kan funka.

HerrByggamatör HerrByggamatör skrev:
Det tycker jag nog. En J&F med värmepump känns just nu som budgetpool med uppvärmning - som kan funka.
budgetpool finns men driftkostnad på att värma up en pool blir aldrig budget

M maria01 skrev:
Nä, det är självklart en faktor men den finns ju med oavsett vilken nivå av pool jag bygger. Därmed inget att ta i beaktande just nu.

Nä, det är självklart en faktor men den finns ju med oavsett vilken nivå av pool jag bygger. Därmed inget att ta i beaktande just nu.
men om du vill ha budget så är en ovanmark pool mest budget och då menar jag inte en "Pool med bara liner som yttervägg " som du skrev

som exempel såna här i metal

https://www.cash-piscines.com/choisir-sa-piscine/piscines-hors-sol/piscines-acier

Redigerat:
  • Gilla
HerrByggamatör
  • Laddar…
Kanske inte.

Det jag hamnat på just nu är en "storpol" från J&F och en värmepump från Swim & Fun. Den kombon landar runt 40k och det är egentligen en bit ovanför min smärtgräns. Men är väldigt osäker inför valet, speciellt gällande storpoolen. Deras webbsida är från 1995 och paketet känns också föråldrat, men det verkar som att det funkar om man ser till vad många skriver. Man måste bara ha rätt förväntningar antar jag. Som alltid, man får vad man betalar.

Hoppas att någon här kan säga "det är nog en bra kombo" eller "är du dum i huvudet?". Då vet jag i alla fall.
Av de enklare alternativen är JF väl etablerat och det är sällan man hör klagomål kopplat till just JF.

Om jag byggde en enklare pool skulle jag dock se till att:

1. Inte använda 38mm flexslang och slangklämmor. Se till att armaturerna kan anslutas till 50mm mjuk pvc slang och limmade kopplingar utan allt för krångliga övergångar/adaptrar.
2. De flesta billiga paket har för litet sandfilter. Du behöver ha 20-25kg sand per 10kubik vatten. Filtreringen är den viktigaste funktionen i poolen.
3. Matcha vattenpumpen med sandfiltret. Köp inte för stor eller för liten. En bra vattenpump kostar från 5-6kkr.
4. Se till att du har ett breddavlopp. Du måste få undan ytvattnet så snabbt som möjligt.

• Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
F
M maria01 skrev:
Har du pool? Med tanke på att du verkar veta tänkte jag?

F fsn skrev:
Har du pool? Med tanke på att du verkar veta tänkte jag?
har haft aldrig igen säger jag bara

Redigerat:
  • Haha
HerrByggamatör
  • Laddar…
Jag köpte en oval pool från Primastar som jag grävde ner, isolerade och byggde trall runt. Värmer den med solfångare och bergvärmepump. Fick byta liner efter 10 år men annars fungerar den bra.

• Gilla
HerrByggamatör
  • Laddar…
A agw skrev:
Jag köpte en oval pool från Primastar som jag grävde ner, isolerade och byggde trall runt. Värmer den med solfångare och bergvärmepump. Fick byta liner efter 10 år men annars fungerar den bra.
Hur gjorde du isoleringen?

Under poolen blev det någon typ av isodrän (den ska klara lite vikt). Sedan ställde jag vanliga isodränskivor mot utsidan runt hela poolen ett lager fiberduk och sedan återfyllde jag med jord i samma takt som poolen fylldes med vatten. Tror jag har en youtubefilm med timelaps. Ska leta fram den :)

del 1

del 2

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.