22 879 läst ·
93 svar
23k läst
93 svar
Bucklor i plåt m.m. efter snickare lagt nytt tak
Denna takomläggning är inte på långa vägar fackmannmässigt utförd. Är det ett företag som du kunnat kolla upp och få referenser på? Förutom alla trampskador finns det annat som inte är okej. Inget plåtbeslag på gavelväggen mellan husdelarna. På samma ställe ser det lite konstigt ut mellan plåten och vindskivorna. Varför sitter det dubbla skruvar längs upp mot plasttaket? Gällande plåtbeslag som fattas så beror det på vad som är skrivet i avtalet. Om dom inte friskrivit sej från dom delarna så har ni rätt att förvänta er ett tätt tak. Börja med att på plats gå genom med byggaren alla punkter ni tycker är fel. Om ni känner att ni har den kunskap som krävs för det boka in en besiktningsman för uppdraget. Har ni betalat hela offertsumman till byggaren?G GrönaL skrev:Har precis fått ny takplåt, papp, läkt och lite råspont bytt. Är överlag hyfsat nöjd men reagerade dock på att det var en hel del bucklor i taket som har blivit till när de lagt det. Det kanske är att förvänta? Däremot stod det i manualen att de skulle gå i dalarna och med mjuka skor vilket de inte verkar ha gjort. De har också lagt om taket till en balkong men lämnat ca 7cm öppet mellan plåt i plast så det regnar in, fick bara höra när de skulle åka att jag får dit en plåtslagare för att lösa det, vilket var synd då jag inte hade det problemet med det gamla taket.
Är detta något ni hade klagat eller brytt er om eller är det bara en del av jobbet?
(Drog också med en bild på hur otroligt stökigt det var runt huset, däremot var det sagt att jag skulle ta skräpet till tippen (för att de skulle hinna klart innan nästa arbete då det var mer jobb än de tänkte sig) så det är 'okej')
Mvh
Tror du kan hitta alla svaren i tråden.H Hans Andersson1077 skrev:Denna takomläggning är inte på långa vägar fackmannmässigt utförd. Är det ett företag som du kunnat kolla upp och få referenser på? Förutom alla trampskador finns det annat som inte är okej. Inget plåtbeslag på gavelväggen mellan husdelarna. På samma ställe ser det lite konstigt ut mellan plåten och vindskivorna. Varför sitter det dubbla skruvar längs upp mot plasttaket? Gällande plåtbeslag som fattas så beror det på vad som är skrivet i avtalet. Om dom inte friskrivit sej från dom delarna så har ni rätt att förvänta er ett tätt tak. Börja med att på plats gå genom med byggaren alla punkter ni tycker är fel. Om ni känner att ni har den kunskap som krävs för det boka in en besiktningsman för uppdraget. Har ni betalat hela offertsumman till byggaren?
Nej tyvärr. Har som tidigast riktiga takläggare till nästa vår så borde kanske försöka göra lite själv så jag inte får skador. Om jag klarar det utan takläggarna vore det ju toppen men vissa saker blir svåra.
Vid alla vindskivor har de avslutat utan uppvik eller liknande, så kanske bredare vindskiva och sedan vika upp plåten?
Däremot är jag mer osäker på själva gaveln mellan de två taken. Antar att jag får sätta något plåtslut och en skiva där så vattnet inte kan komma in under? För det finns inget mellanrum mellan taken så en ränndal/ståndskiva längs väggen fungerar nog inte tyvärr.
Verkligen tacksam för svar.
Vid alla vindskivor har de avslutat utan uppvik eller liknande, så kanske bredare vindskiva och sedan vika upp plåten?
Däremot är jag mer osäker på själva gaveln mellan de två taken. Antar att jag får sätta något plåtslut och en skiva där så vattnet inte kan komma in under? För det finns inget mellanrum mellan taken så en ränndal/ståndskiva längs väggen fungerar nog inte tyvärr.
Verkligen tacksam för svar.
Med fler bilder så ser man ännu tydligare hur dåligt det är gjort. För vindskivor mot takplåten ska man lämna sånt avstånd att virket inte kan suga upp fukt och vara möjlig att komma in med målarpensel för framtida målning. Avslutningen mot gavelväggen är väl en av dom sämre lösningen jag sett. Går ju göra en vinkelplåt som går ända upp till underlagtaket på högre delen och 15cm ut på plåttaket. Om takplåten slutar med lutning mot väggen kan man knäcka upp en kant som fungerar som vattenlås under nytt beslag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden