22 949 läst ·
93 svar
23k läst
93 svar
Bucklor i plåt m.m. efter snickare lagt nytt tak
Besserwisser
· östergötland
· 2 801 inlägg
det är ju form av garanati samma som ett mästerbrev eller hur?
men nu tilll det jag svara staffan på när han skrev att han hade haft en dålig plåtslagare hemma som inte kunnde tillverka fönsterbleck att jag misstänker starkt att det inte var en plåtslagare och han viste inte ens namnet på den plåtslagaren i stockholm som du sa är det inte så många av dom
men nu tilll det jag svara staffan på när han skrev att han hade haft en dålig plåtslagare hemma som inte kunnde tillverka fönsterbleck att jag misstänker starkt att det inte var en plåtslagare och han viste inte ens namnet på den plåtslagaren i stockholm som du sa är det inte så många av dom
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mästarbrevplåtrickard skrev:
oj vad svårt att förstå har svårare att förstå varför tjafsa med mig som försvar en yrkesgrupp när nån säger att dom vet en dålig
Besserwisser
· östergötland
· 2 801 inlägg
så klart det är det är ju ett prov som man kan bevisa till kunden ganska viktigt skulle jag säga här nere är det faktiskt ett krav på för att få kalla sig plåtslagare jag tycker man borde införa det i sverige med alla hantverksyrken faktisktplåtrickard skrev:
Om vi ska vara petig så är mästarbrev enbart formalia. Det är gesällbrevet som är kopplat till ett prov. Fast har man ett mästarbrev, så har man gjort ett gesällprov även om det var många år tidigare.
Besserwisser
· östergötland
· 2 801 inlägg
Annars finns ju det modernare yrkesbeviset...M maria01 skrev:
Efter utbildningen, och färdigutbildningstid som lärling i företaget om ca 2,5 år, kan du avlägga yrkesexamen för att få ett yrkesbevis. Därefter kan du även ansöka om gesällbrev, och när du har 6 års erfarenhet kan du söka för att få ett mästarbrevplåtrickard skrev:
så vad tjafsar du om nu nu är vi tillbaka till mästerbrev
Fast ska du ha ett mästarbrev så måste du gå en utbildning på distans. Dessutom ska du ha erfarenhet i en ledande ställning.M maria01 skrev:Efter utbildningen, och färdigutbildningstid som lärling i företaget om ca 2,5 år, kan du avlägga yrkesexamen för att få ett yrkesbevis. Därefter kan du även ansöka om gesällbrev, och när du har 6 års erfarenhet kan du söka för att få ett mästarbrev
så vad tjafsar du om nu nu är vi tillbaka till mästerbrev
Kanske inte så aktuellt för anställda!
Besserwisser
· östergötland
· 2 801 inlägg