M maria01 skrev:
sorry glömde bort det men hoppas att nån på din firma har nån form av Auktorisation
Vet du ens vad ett mästarbrev innebär?

det är ju form av garanati samma som ett mästerbrev eller hur?

men nu tilll det jag svara staffan på när han skrev att han hade haft en dålig plåtslagare hemma som inte kunnde tillverka fönsterbleck att jag misstänker starkt att det inte var en plåtslagare och han viste inte ens namnet på den plåtslagaren i stockholm som du sa är det inte så många av dom

plåtrickard plåtrickard skrev:
Vet du ens vad ett mästarbrev innebär?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mästarbrev

oj vad svårt att förstå har svårare att förstå varför tjafsa med mig som försvar en yrkesgrupp när nån säger att dom vet en dålig

M maria01 skrev:
[länk]

oj vad svårt att förstå har svårare att förstå varför tjafsa med mig som försvar en yrkesgrupp när nån säger att dom vet en dålig
Mest nyfiken varför du tror att det skulle vara ett bevis på hur skicklig hantverkare man igentligen är..

Mest nyfiken varför du tror att det skulle vara ett bevis på hur skicklig hantverkare man igentligen är..
så klart det är det är ju ett prov som man kan bevisa till kunden ganska viktigt skulle jag säga här nere är det faktiskt ett krav på för att få kalla sig plåtslagare jag tycker man borde införa det i sverige med alla hantverksyrken faktiskt

Om vi ska vara petig så är mästarbrev enbart formalia. Det är gesällbrevet som är kopplat till ett prov. Fast har man ett mästarbrev, så har man gjort ett gesällprov även om det var många år tidigare.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
så klart det är det är ju ett prov som man kan bevisa till kunden ganska viktigt skulle jag säga här nere är det faktiskt ett krav på för att få kalla sig plåtslagare jag tycker man borde införa det i sverige med alla hantverksyrken faktiskt
Annars finns ju det modernare yrkesbeviset...

Annars finns ju det modernare yrkesbeviset...
Efter utbildningen, och färdigutbildningstid som lärling i företaget om ca 2,5 år, kan du avlägga yrkesexamen för att få ett yrkesbevis. Därefter kan du även ansöka om gesällbrev, och när du har 6 års erfarenhet kan du söka för att få ett mästarbrev

så vad tjafsar du om nu nu är vi tillbaka till mästerbrev

M maria01 skrev:
Efter utbildningen, och färdigutbildningstid som lärling i företaget om ca 2,5 år, kan du avlägga yrkesexamen för att få ett yrkesbevis. Därefter kan du även ansöka om gesällbrev, och när du har 6 års erfarenhet kan du söka för att få ett mästarbrev

så vad tjafsar du om nu nu är vi tillbaka till mästerbrev
Fast ska du ha ett mästarbrev så måste du gå en utbildning på distans. Dessutom ska du ha erfarenhet i en ledande ställning.

Kanske inte så aktuellt för anställda!

S Simonstahl skrev:
Fast ska du ha ett mästarbrev så måste du gå en utbildning på distans. Dessutom ska du ha erfarenhet i en ledande ställning.

Kanske inte så aktuellt för anställda!
vad fan kom du ifrån trött man blir

• Haha
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vad fan kom du ifrån trött man blir
Ingenting att bli trött över.

Vart bor du? Lite intresserad av att ringa lite plåtslagare och se hur det står till med mästarbrev och gesällbrev.

S Simonstahl skrev:
Ingenting att bli trött över.

Vart bor du? Lite intresserad av att ringa lite plåtslagare och se hur det står till med mästarbrev och gesällbrev.
idag är det som andra har sagt inget krav på det. finns inga krav alls i sverige på hantverkare som många andra länder har

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
De flesta företag kräver yrkesbevis för anställning, men visst finns det alltid hantverkare som har gått en annan väg oftast dessutom väldigt duktiga..

M maria01 skrev:
idag är det som andra har sagt inget krav på det. finns inga krav alls i sverige på hantverkare som många andra länder har
Jodå,vi har många krav på oss i Sverige med...
Lite nyfiken på vilka länder du menar och vilka krav...

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Jodå,vi har många krav på oss i Sverige med...
Lite nyfiken på vilka länder du menar och vilka krav...
i sverige får ju vem som kalla sig plåtslagare är inte skyddad om du bara skrattar åt inläggen så orkar man inte svara mer

• Wow
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.