Verkar bli en del jobb för denne.

• Ledsen
Kardan79
  • Laddar…
S
Det här är nivån man kan förvänta sig när man köper in hantverkartjänster är min uppfattning. Vill man ha ett bra resultat så är det till att göra det själv.

• Gilla
  • Wow
el_palpo och 5 till
  • Laddar…
Det här ser ju inte ut som ett seriöst företag alls.

Ringde de på och erbjöd sina tjänster? Eftersom du är rädd för "liv". Kommer de från Irland?

Det här ser mer ut som klantverkare än nått annat.

• Gilla
engesberg
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det här är nivån man kan förvänta sig när man köper in hantverkartjänster är min uppfattning. Vill man ha ett bra resultat så är det till att göra det själv.
haha köper man in en plåtslagare så får man ett bra resultat

ts har ju inte gjort det

• Haha
  • Gilla
Kjell Löfvendahl och 1 till
  • Laddar…
S
M maria01 skrev:

ts har ju inte gjort det
Det är inte min erfarenhet, vare sig från hantverkare jag anlitat för privata jobb, eller hantverkare jag arbetat med i yrket.

• Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det är inte min erfarenhet, vare sig från hantverkare jag anlitat för privata jobb, eller hantverkare jag arbetat med i yrket.
Lika bär leka bäst...

G GrönaL skrev:
Något specifikt du tänker på? Kommer bli ett rejält liv om jag nekar/bestrider betalning så ju mer kött på benen desto bättre
Något specifikt? Titta hur det ser ut. Hade inte betalt en krona förrän allt är fixat. Ser för jävligt ut. Det är ju klåpare som gjort det och inga riktiga takläggare.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G GrönaL skrev:
Är ett bostadshus. Plåten mätte och köpte jag själv. Hela huset är totalrenoverat
Hoppas inte dom renoverat huset åxå. Ser taket ut så här kan man ju undra hur resten ser ut som dom gjort.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om det ser ut som på denna bild, så är hela taket fellagt. Plåtarna ska nedertill ligga något högre än vecket på takfotsplåten. För då följer vattnet denna och ned i hängrännan.
Som det är nu sprutar vattnet förbi.

Detta lärde mig den erfarne snickaren som hjälpte mig.

Och lyfter man upp plåtarna, så stämmer inte skruvhålen i befintlig läkt. Takplåtarna tror jag är förstörda på flera sätt, men jag kan ha fel

Lutar åt att behöva göra om allt och göra rätt.

Felplacerad takplåt med en röd pil som pekar på en del av takets veck som ligger fel i förhållande till takfotsplåten, under trästrukturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Felaktigt monterade takplåtar där vatten rinner över kanten istället för in i hängrännan, vilket illustrerar monteringsfel på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedersta bilden tagen när vi testar med vattenslang innan fastskruvning av takplåt.

Har funkat utmärkt i flera år nu.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hur är plåtarna lagda på andra sidan?
Ser där en hängränna och stuprör.

Rinner takvatten ned i hängrännan eller sprutar det förbi där också?

Lägg upp en bild.

Redigerat:
Har TS köpt allt material själv?
Är plåten 0.5 eller 0.6 mm tjock?
Är plåten tunnare än 0.6 mm får man räkna med att det kan bli bucklor.

Är arbetet korrekt utfört . Nej
Är plåten monterat för långt fram över fotplåt. Ja
då kommer ju följdfrågan om TS beställt för långa plåtar .

Mitt tips är att . Kan du leva med bucklor på taket . Så pruta ordentligt på fakturan.
Dom kommer inte göra om det eftersom du levererat plåten .
Dom kan ju enkelt påstå att det är fel på plåten som du anförskaffat .

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
En seriös takläggare har inga problem med att kapa takplåt i ÖVERKANT. Om den nu är för lång.
Går utmärkt med lämplig plåtsax eller cirkelsåg... Så lite färg på kapsnittet så det inte rostar.

Och ev bucklor går oftast att trycka
tillbaks och det inte är för skarpa veck. Vet ni hur jag vet det?

- Och givetvis bör den erfarne som tar på sig jobbet kommunicera ev problem med den som beställer jobb.

Eller kör man bara på???

Jag är visserligen vare sig seriös eller takläggare. Bara pensionär... med lite livserfarenhet.

Men klarade detta. Inte direkt svårt.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Inte nödvändigtvis. Hade en plåtslagare som fixade fönsterblecken när vi bytte fasad. De blev fick göra om det eftersom det var öppet på sidorna. Att blecken är monterade med bakfall är något jag får leva med.

• Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Själv är många gånger bäste dräng😉

• Gilla
Aser och 3 till
  • Laddar…
Staffan_V Staffan_V skrev:
Inte nödvändigtvis. Hade en plåtslagare som fixade fönsterblecken när vi bytte fasad. De blev fick göra om det eftersom det var öppet på sidorna. Att blecken är monterade med bakfall är något jag får leva med.
säg vilket plåtslageri i stockholm lyckades med det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.