engs engs skrev:
"Nu är det upp till varje enskild polismans bedömning om antalet passagerare ”kan utgöra en fara”. "

Lite gummiparagrafvarning på denna tycker jag.

Går vanliga traktorer under samma regelverk så torde det kunna sätta stop för alla studentkaravaner? Det skulle väl vara ett plus att slippa de i vilket fall...
Det brukar finnas speciella regler för att framföra studentflak, normalt sett är det inte tillåtet att färdas så över huvud taget.
Du kan läsa mer här: polisen.se
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
F fsn skrev:
du menar lite på samma sätt som forumregler inte gäller dig?

läste du ens vad jag skrev tidigare eller är det eventuellt så att du hade bestämt dig från början? Acceptera att jag har barn i den åldern och rent generellt har bättre koll än dig, speciellt i detta ämnet. Det är rätt dålig attityd från polisen mot väldigt skötsamma barn som åker traktor. Det finns regler och poliser vränger dom till absurdum för att göra det besvärligt för barn.
Tycker även barnen att det är jobbigt eller är det mest föräldrarnas prestige?

Barn brukar ju gilla uppmärksamhet. Det gjorde även epa-raggarna på min tid. Katt och råtta leken med polisen var lite av en sport.
 
Har inte läst allt trams så vet inte om frågan blivit besvarad. Men självklart ska den som är misstänkt för brott ha en försvarare. Sonen, och du, om du är misstänkt bör önska en offentlig försvarare. Din son bör bli beviljad en av Tingsrätten eftersom han är minderårig. Du får ingen eftersom du är vuxen och brottet är så lindrigt. Men du gagnas ju av sonens försvarare ändå.

Om ärendet fortfarande ligger hos polisen vänder du dig dit och säger att sonen önskar offentlig försvarare. Den kommer sedan mest sannolikt betalas av staten.

Jag vet inte vilken stad ni bor i men du kan söka på advokatsamfundet.se.
Välj ingen "känd från tv" de kommer bara lämna ärendet till nån annan på byrån. Men välj en riktig advokat med erfarenhet. I Stockholm, någon från typ Block advokater, brottmålsadvokaterna.

Vidare, Om någon döms för brott är det Transportstyrelsen som bedömer om körkortet ska återkallas.

Önskar er en rättvis rättegång :geek:
 
D
Niklasloow Niklasloow skrev:
Fast nu har TS kallats till rätten för exakt detta brott. Det heter ”Tillåtande av olovlig körning”.
”Detsamma gäller om jag köper en traktor till min son som han sedan utan min vetskap modifierar så den går i 80 km/h.”

Det är åklagaren som ska visa att TS känt till att det inte är en traktor. Jag blir dock osäker här på om det skulle kunna räcka med oaktsamhet eller likgiltighet. Man får läsa ordalydelsen av bestämmelsen.

Edit: ganska säker på att oaktsamhet inte räcker, dvs att det inte påbjuds att TS ska plocka ner bilen för att utröna saken (kan dock ha fel i den delen).
 
W WFD skrev:
I Sverige gäller inte omvänd bevisbörda. Dom får väl bevisa att den gjort 80 km. Lycka till i rättegången.
Nej, här blev det fel. Ingen behöver bevisa att den gjort 80. Det räcker att visa att den skulle kunna gjort 80 om någon tryckt på gasen. Hur fort bilen faktiskt har körts är inte relevant för den olovliga körningen. Man får inte köra en personbil när man är 15 bara för att man håller sig till max 30.
 
  • Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eftersom polisen redan påstått (enligt TS) att den går att köra i 80, så känns den frågan utredd. Eller?
Så du hävdar att en polis inte ska behöva bevisa att ett brott begåtts? Det består, som jag ser detta, av två delar.
Fordonet uppfyller inte regelverket för A-traktor. Om det stämmer så är det precis som andra skriver, olovlig körning.
Polisen hävdar att han kört för fort, 80 km/t, men kan inte lägga fram en mätning. Enbart påstående om att den har kört fortare än några andra fordon. Alla vet att det går att framföra fordon långsammare än 30.

Ja, dom måste bevisa detta. Annars blir det hörsägen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D
W WFD skrev:
Så du hävdar att en polis inte ska behöva bevisa att ett brott begåtts? Det består, som jag ser detta, av två delar.
Fordonet uppfyller inte regelverket för A-traktor. Om det stämmer så är det precis som andra skriver, olovlig körning.
Polisen hävdar att han kört för fort, 80 km/t, men kan inte lägga fram en mätning. Enbart påstående om att den har kört fortare än några andra fordon. Alla vet att det går att framföra fordon långsammare än 30.

Ja, dom måste bevisa detta. Annars blir det hörsägen.
Naturligtvis är det så, att om polisen lämnar uppgiften om fortkörning till åtal/böter på plats så ska det finnas bevis MEN det är inte frågan i detta fall.

Misstanke gäller olovlig körning
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Sonen är misstänkt för grov olovlig körning med A-traktor och jag är misstänkt för tillåtande av grov olovlig körning. Polisen säger sig ha ett vittne som har sett sonen köra om 3st bilar på en 70väg på väg till skolan, så polisen åkte till skolan och beslagtog A-traktor och körkort på plats trots att dom inte har sett honom köra.

Dock stämmer inte vittnesuppgifterna, han har inte kört om tre bilar på 70 väg, han har tidigare blivit stannad av polisen och fått en utskällning om bla hög ljudnivå, vilket också var en annan A-traktor som har gasat runt i stan utan avgasrör.

Väljer att tro på sonen, han ljuger inte för oss och när han åkte dit med trimmad moped i höstas var det inget snack utan erkände till polisen på på plats och blev av med körkortet i 4 månader, då hade dom inte heller sett honom köra.
Eftersom det är andra gången inom 2 år blir det grovt vilket får rätt jobbiga konsekvenser, 4 månader är inte värt rättegång och en massa tid, men nu blir det minst ett år för sonen och kanske indraget körkort för mig.

Så är det någon som har ett tips på en bra advokat tar jag gärna emot det.
Hej jag har en mycket bra Advokat som
Heter Per Branting kungsgatan 26 i STHLM.
Tel. 08-215300 09.00 - 12.00 13.00 - 16.30
OKEY. Lycka till.
MVH KRISTER BERGMAN
0769-139599
 
F
Unikt namn Unikt namn skrev:
Tycker även barnen att det är jobbigt eller är det mest föräldrarnas prestige?

Barn brukar ju gilla uppmärksamhet. Det gjorde även epa-raggarna på min tid. Katt och råtta leken med polisen var lite av en sport.
om du får gissa? Tror du ett barn gillar att få sitt primära fortskaffningsmedel beslagtaget och återlämnat efter 1 vecka efter att föräldrarna hotat polisen med rättsliga åtgärder eller efter 2 månader om föräldrarna inte agerar? Tror du barnen gillar att bli tvingade till reg.besiktning för att polisen inte kan reglerna. Det kostar en hel del pengar.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F
W WFD skrev:
Så du hävdar att en polis inte ska behöva bevisa att ett brott begåtts? Det består, som jag ser detta, av två delar.
Fordonet uppfyller inte regelverket för A-traktor. Om det stämmer så är det precis som andra skriver, olovlig körning.
Polisen hävdar att han kört för fort, 80 km/t, men kan inte lägga fram en mätning. Enbart påstående om att den har kört fortare än några andra fordon. Alla vet att det går att framföra fordon långsammare än 30.

Ja, dom måste bevisa detta. Annars blir det hörsägen.
Håller i princip med. Även med vittne så finns det ingen chans att döma för fortkörning.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
F
D Derbyboy skrev:
”Detsamma gäller om jag köper en traktor till min son som han sedan utan min vetskap modifierar så den går i 80 km/h.”

Det är åklagaren som ska visa att TS känt till att det inte är en traktor. Jag blir dock osäker här på om det skulle kunna räcka med oaktsamhet eller likgiltighet. Man får läsa ordalydelsen av bestämmelsen.

Edit: ganska säker på att oaktsamhet inte räcker, dvs att det inte påbjuds att TS ska plocka ner bilen för att utröna saken (kan dock ha fel i den delen).
Bara ett sånt faktum att TS provkörde den en vecka tidigare och att den då (enligt uppgift) gick i 30 borde räcka för att inte ens bli åtalad.
 
D
Ja sannolikhet, om TS bedöms som trovärdig. Men nu är vi verkligen ute och killgissar. Jag antar att TS inte förhörts ännu och han än så länge brast är misstänkt.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
F fsn skrev:
Bara ett sånt faktum att TS provkörde den en vecka tidigare och att den då (enligt uppgift) gick i 30 borde räcka för att inte ens bli åtalad.
Nu blev det väl lite tokigt? Vad som hände innan det misstänkta brottet begicks är helt ointressant. Alla fordon har varit otrimmade innan de blev trimmade. Det är inte en indikation på att de inte är trimmade nu.

Men enligt din logik: Om man förra veckan inte misshandlade någon, och denna vecka misshandlar någon, så borde det alltså räcka för att inte bli åtalad, med hänvisning till att man inte hade begått brottet innan man begick brottet.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
D
Suck!

vi diskuterar frågan om TS fadern kan hålls ansvarig enligt aktuellt lagrum.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.