F frasen_36 skrev:
Visst går det. Gjorde det själv i den åldern.
Men på den tiden var man inte så jäkla bekväm och rädd för att röra på sig.
vart i sverige var det
 
F
M maria01 skrev:
ridsport dödar fler
Men fortfarande inte andra oskyldiga än den ridande..
 
F
M maria01 skrev:
vart i sverige var det
I norrland och i sthlm
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F
F frasen_36 skrev:
Så du påstår alltså att bestämmelserna t.ex. ang. fjädring, däckdimensioner, belysning mm är totalt oviktigt för säkerheten vid framförande av ett fordon som ibland kan väga ett par ton?? Du påstår istället att det bara är för att myndigheter som t.ex. polisen bara vill djävlas med föraren som struntar i reglerna!
ja, det är helt oviktigt. Men du får väl i vanlig ordning logga in med några av dina andra bygga hus profiler och ge dig tummen upp och tala om att jag är dum i huvet.
 
F
H Harald Blåtumme skrev:
Du missar hela min poäng: varför i h-e finns detta över huvud taget? Hade väl sin plats för 40 år sedan men inte idag alls. Rent trams och livsfarligt trams till råga på det.
Det sitter en röd triangel där bak. Det är alltid fordonet bakom som har ansvaret och man skall ha framförhållning för att kunna stanna för ett hinder som står still. Har man bekymmer med det skall man nog inte köra bil. Det är inte heller ovanligt med traktorförbud på en del vägar under vissa tider. Du får nog acceptera ett det ser ut som det gör och att myndigheterna har koll på det. Men ett förslag som ger 20 km/h högre hastighet, bälteskrav, riktigt hårda straff för manipulering och en extra dags utbildning om man vill ha denna nya snabbare traktorbehörighet på sitt AM-kort hade varit välkommet. Sen så tycker jag att man skulle i samband med en hastighetsökning kunna göra nåt åt de tyngsta pickuperna med. Sen tycker jag också att kravet på 60% av totalvikten skall ligga över drivande axel, det är idag helt förlegat och krånglar bara till det och gör fordonen onödigt mycket tyngre.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
F fsn skrev:
ja, det är helt oviktigt. Men du får väl i vanlig ordning logga in med några av dina andra bygga hus profiler och ge dig tummen upp och tala om att jag är dum i huvet.
Det var du själv som skrev att du var det - jag vet inte.
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
F
F frasen_36 skrev:
Det var du själv som skrev att du var det - jag vet inte.
ja, precis. Helt oviktigt. Nu vet du.
 
F fsn skrev:
ja, det är helt oviktigt. Men du får väl i vanlig ordning logga in med några av dina andra bygga hus profiler och ge dig tummen upp och tala om att jag är dum i huvet.
Jo... eller så kan någon annan som tex jag undra vad det är du sitter och försvarar, och varför.

Visst, jätteskoj för en del 16-åringar att kunna åka omkring i fordon på flera ton. Ännu roligare säkert att kunna köra en liten digital bypass på regleringen, så det går betydligt fortare än 30 km/h. Och här åkte TS på en mina, konstigt... nix.

Men gå tillbaka ett snäpp... varför är detta ens tillåtet i Sverige? Behövs endast två samarbetande hjärnceller för att inse hur detta faller ut. Och de facto faller ut, varje dag, överallt i landet pga att detta har blivit så otroligt vanligt nu att "bygga om" vanliga bilar till sk "A-traktorer", framförda av folk som inte har en aning om hur trafiken funkar.

Det är *enormt* skilt från det i sammanhanget beskedliga ofoget att dreva och trimma moppar på 80-talet, om detta är din referenspunkt i tillvaron.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
H Harald Blåtumme skrev:
Sorry men jag kan omöjligen hålla med om detta. Det är ett fundamentalt feltänk, under förutsättningen att man färdas ute på allmänna vägar 70 - 90 osv. Förare av dessa extremt långsamtgående fordon (som upplevs av normal trafik att stå i princip stilla på vägen) utsätter sig för en enorm risk att bli påkörda bakifrån med mycket kraftiga skaderisker både för dem själva och för de påkörande.
På vad sätt är mopeder (ofta trimmade) säkrare?
 
F
F fsn skrev:
ja, precis. Helt oviktigt. Nu vet du.[/QUOTE
Ja jag vet att du tycker att lagar & bestämmelser som inte passar dig är helt oviktiga.
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
När dom tog traktorkort vid 16, så var det ju endast teori. Inte en meter i trafiken.
Och nu är det uppkörning på moppe för att köra flera ton A-traktor...
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
TRJBerg
H Harald Blåtumme skrev:
Jo... eller så kan någon annan som tex jag undra vad det är du sitter och försvarar, och varför.

Visst, jätteskoj för en del 16-åringar att kunna åka omkring i fordon på flera ton. Ännu roligare säkert att kunna köra en liten digital bypass på regleringen, så det går betydligt fortare än 30 km/h. Och här åkte TS på en mina, konstigt... nix.

Men gå tillbaka ett snäpp... varför är detta ens tillåtet i Sverige? Behövs endast två samarbetande hjärnceller för att inse hur detta faller ut. Och de facto faller ut, varje dag, överallt i landet pga att detta har blivit så otroligt vanligt nu att "bygga om" vanliga bilar till sk "A-traktorer", framförda av folk som inte har en aning om hur trafiken funkar.

Det är *enormt* skilt från det i sammanhanget beskedliga ofoget att dreva och trimma moppar på 80-talet, om detta är din referenspunkt i tillvaron.
Mopeder innebär att föraren är totalt oskyddad.
 
Lindgrenski Lindgrenski skrev:
Och nu är det uppkörning på moppe för att köra flera ton A-traktor...
Eller så tar man traktorkörkort så är det bara ett teoriprov för att få köra flera ton A-traktor.
 
F
H Harald Blåtumme skrev:
Jo... eller så kan någon annan som tex jag undra vad det är du sitter och försvarar, och varför.

Visst, jätteskoj för en del 16-åringar att kunna åka omkring i fordon på flera ton. Ännu roligare säkert att kunna köra en liten digital bypass på regleringen, så det går betydligt fortare än 30 km/h. Och här åkte TS på en mina, konstigt... nix.

Men gå tillbaka ett snäpp... varför är detta ens tillåtet i Sverige? Behövs endast två samarbetande hjärnceller för att inse hur detta faller ut. Och de facto faller ut, varje dag, överallt i landet pga att detta har blivit så otroligt vanligt nu att "bygga om" vanliga bilar till sk "A-traktorer", framförda av folk som inte har en aning om hur trafiken funkar.

Det är *enormt* skilt från det i sammanhanget beskedliga ofoget att dreva och trimma moppar på 80-talet, om detta är din referenspunkt i tillvaron.
Du är lite som en papegoja faktiskt…
 
  • Gilla
MsTake
  • Laddar…
F
TRJBerg TRJBerg skrev:
Mopeder innebär att föraren är totalt oskyddad.
Föraren ja, men det är tyvärr stor skillnad för den som blir påkörd av en moped jämfört med en A-traktor.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.