S Stefan1972 skrev:
Om fordonet är skrivet på föraren och denne begår ett brott så blir inte den ev påföljden för föräldern likadant.
Hittar du mer om detta får du gärna utveckla för jag har svårt att förstå att ägarskapet skulle ha någon påverkan på förälderns eventuella brott.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Fortkörningen lär vara i princip omöjlig att lagföra på vittnets utsaga vid möte. inte ens Polisman lär lyckas lagföra på det (Fören de får ta sina nya bilar i drift, men då får dom ju också tekniskt stöd).

Sen håller jag med om att det ju i Sverige inte är tillåtet att överskrida hastighet ens vid omkörning. Men vågar ändå sticka ut hakan och säga att om en bil kör om i 80 på en 70 väg, och sen går tillbaka till 70 efter omkörning, så kommer ingen polis även om de mätte vid omkörningen tilldela böter, (Eller jo det finns ju extrema paragrafryttare där med). Men som min kompis som blev stoppad efter omkörning på 70 väg och klockades 110km. Där sa polisen till honom att hade du slagit av på farten efter omkörningen så hade jag nog släppt dig. men du fortsatte:)
Här tycker jag tex Spanien har ett bättre system. Man tillåter tillfälligt 20km/h hastighetsökning under omkörning. Då alla normala omkörningar nog görs på liknande här också så är det en anpassning jag gärna sett. Att köra om helt utan ökning av hastighet är ju livsfarligt om inte framförvarande kör riktigt sakta.
Jag håller med dig om aktuellt fall, det ska väldigt mycket till innan TS son ska åka dit för den ev. fortkörningen.

Som den wesserbisser man dock är vid tillfälle kan jag ju dock inte låta bli att uppmärksamma när du skriver att det inte är något direkt brott att köra 80 på 70-väg. ;)
Att inte lagföras för ett brott är ju inte samma sak som att brottet inte begåtts.

Att sedan Sveriges trafikregler inte alltid är logiska eller rimliga kan jag dock hålla med om.
Beroende på plats går det dock utmärkt att på vissa vägar köra om utan att bryta mot trafikreglerna, det finns gott om vägar med 2+1-väg eller fler filer.
Av nyfikenhet, hur appliceras den regeln i Spanien vid flerfiliga vägar? Kan man konstant ligga 20km/h över i vänsterfilen med motivation att man kör om (under förutsättning att det är en jämn ström med fordon i högerfilen)?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
är inte hundra om detaljerna men det har skrivits om detta tidigare från polisen på tex facebook. Om fordonet är skrivet på föraren och denne begår ett brott så blir inte den ev påföljden för föräldern likadant.
Alfredo Alfredo skrev:
Hittar du mer om detta får du gärna utveckla för jag har svårt att förstå att ägarskapet skulle ha någon påverkan på förälderns eventuella brott.
Som ägare av fordonet kan man nog anses ha bättre koll på fordonets skick och beskaffenhet, vilket skulle kunna sänka kraven på uppsåt och oaktsamhet.
I det här fallet hade TS provkört traktorn en vecka innan och konstaterat att den var laglig, så han har uppfyllt sina eventuella skyldigheter.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hittar du mer om detta får du gärna utveckla för jag har svårt att förstå att ägarskapet skulle ha någon påverkan på förälderns eventuella brott.
jag ska kolla men tänk så här då. Om fordonet är skrivet på barnet och barnet har giltigt körkort för fordonet ifråga. Hur ska då föräldern kunna straffas för just detta? I det omvända fallet så ansvarar föräldern för fordonet och kör då barnet för fort och då olovlig körning så hänger ju även förälderns körkort löst eftersom det är dennes fordon och således även ansvarig för.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Jag håller med dig om aktuellt fall, det ska väldigt mycket till innan TS son ska åka dit för den ev. fortkörningen.

Som den wesserbisser man dock är vid tillfälle kan jag ju dock inte låta bli att uppmärksamma när du skriver att det inte är något direkt brott att köra 80 på 70-väg. ;)
Att inte lagföras för ett brott är ju inte samma sak som att brottet inte begåtts.

Att sedan Sveriges trafikregler inte alltid är logiska eller rimliga kan jag dock hålla med om.
Beroende på plats går det dock utmärkt att på vissa vägar köra om utan att bryta mot trafikreglerna, det finns gott om vägar med 2+1-väg eller fler filer.
Av nyfikenhet, hur appliceras den regeln i Spanien vid flerfiliga vägar? Kan man konstant ligga 20km/h över i vänsterfilen med motivation att man kör om (under förutsättning att det är en jämn ström med fordon i högerfilen)?
Vågar inte svar fullt på den spanska tillämpningen. Det är mina kusiner som bor där som sagt att de får lov att tillfälligt köra 20km över. Misstänker att detta avser när man ligger i mötande körbana. Nu läste jag dock att Spanien från 31/3 i år tog bort denna regel i en ny tarfikreform, så det var ju ett steg tillbaka. Däremot inga böter för fortkörningar <10km/h
 
S Stefan1972 skrev:
Om fordonet är skrivet på barnet och barnet har giltigt körkort för fordonet ifråga. Hur ska då föräldern kunna straffas för just detta?
På grund av 3 § 3 st. TBL:

S3.pngOm någon uppsåtligen eller av oaktsamhet såsom förare av körkortspliktigt fordon anställer och brukar den som inte äger rätt att föra fordonet, eller i annat fall tillåter någon annan att föra sådant fordon utan att denne är berättigad därtill, dömes likaledes till böter.

S Stefan1972 skrev:
I det omvända fallet så ansvarar föräldern för fordonet och kör då barnet för fort och då olovlig körning så hänger ju även förälderns körkort löst eftersom det är dennes fordon och således även ansvarig för.
Nej det är inget brott att inneha ett felaktigt fordon och du måste skilja på barnets brott och förälderns eventuella brott. Det är två helt olika brott.

Det är enbart när det parkeringsböter och liknade som det finns ett ägaransvar.
 
M mojjen skrev:
Däremot inga böter för fortkörningar <10km/h
Fast det är det väl i praktiken inte heller i Sverige, eller?
 
S Stefan1972 skrev:
och kör då barnet för fort och då olovlig körning så hänger ju även förälderns körkort löst eftersom det är dennes fordon och således även ansvarig för.
Nej, så funkar inte lagen. Om du lånar ut din lagliga personbil till någon med B-körkort så bär inte du något ansvar om vederbörande kör för fort eller vårdslöst på något annat sätt.
Lagen säger att du har ett visst ansvar att se till att en förare inte kör ett fordon vederbörande inte har rätt att framföra överhuvud taget. Inte att du är ansvariga för enstaka trafikförseelser någon annan begår.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hittar du mer om detta får du gärna utveckla för jag har svårt att förstå att ägarskapet skulle ha någon påverkan på förälderns eventuella brott.
Om ägaren upplåter ett fordon till sitt barn, eller som i ovan länk av arbetsgivare, på ett sätt så att den vet eller borde veta att personen ifråga inte ahr behörighet att framföra fordonet, så begår även ägaren ett brott i detta fall då tillåtande av olovlig körning. man har mao lite tillsynsansvar för vem som framför sina fordon. Som Arbetsgivare har man uppenbarligen ett ansvar att kontrollera att anställda har den körkortsbehörighet som krävs. Som förälder likaså när fordon "lånas ut".
Vad som händer om Barnet själv äger fordonet är dock intressant. Föräldern har ju fortsatt tillsynsansvar då barnet är omyndigt. Samtidigt som Hen inte tillhandahåller fordonet, som verkar varar rekvisit för att åka dit för "Tillåtande av olovlig körning". Spontant skulle jag tro att om ens 16 åriga son ägde en bil, och åkte dit, så hade föräldern definitivt blivit skyldig. Om det skulle vara som i TS fall, en manipulerad A-traktor, som det ändå är rimligt att barnet både skulle kunna äga och bruka, så borde det vara mindre troligt att man kan påföra föräldern någonting.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det är det väl i praktiken inte heller i Sverige, eller?
Jo fartkamerorna när dom väl är påslagna tar väl redan på 5km/h. Böter delas ut redan från 1km/h. Extra dyrt om det är max 50kmh väg. Däremot så tror jag att många vettiga poliser avstår att vinka in dom som abra kör några km/h för fort. Jobbig arbetsdag annars:) . Skillnaden i Spanien är att det inte finns i bötesskalan på <10km/h
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Om det skulle vara som i TS fall, en manipulerad A-traktor, som det ändå är rimligt att barnet både skulle kunna äga och bruka, så borde det vara mindre troligt att man kan påföra föräldern någonting.
Och jag tror att även om föräldern formellt sett skulle stå som ägare av traktorn som brukas av barnet skulle föräldern gå fri så länge man inte kan visa att denne insett, eller bort inse, att traktorn varit manipulerad.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Jag tror vi pratar om olika brott på olika sätt. Faktum är iallafall att står atraktorn registrerad på föräldern så har man antagligen ett större ansvar och lättare att bli dömd än om fordonet står på barnet. Jag tror nog bevisbördan blir helt annorlunda.....I det förstnämnda så har ägaren ett ansvar fullt ut oavsett vad nästan. I det andra så ska det ju bevisas att föräldern varit medveten om att fordonet varit olagligt. Vilket nog inte är så lätt.
Nu är det ju dessutom prejudikat ute som säger att fordonet automatiskt icke är en atraktor om den går för fort vilket ger olovlig körning och är då fordonet registrerat på föräldern så kan det ju påverka straff även för ägaren. Skulle fordonet vara registrerat på föraren så ska man ju isåfall bevisa att föräldern känt till allt och varit medveten om saken om straff ska läggas även på förälder.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
J
Varför ska inte mamman lika gärna bli av med körkortet, givet att det inte är fordonets ägare utan barnets förälder som ska tillse att barnets fordon inte är olagligt?
 
  • Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Varför ska inte mamman lika gärna bli av med körkortet, givet att det inte är fordonets ägare utan barnets förälder som ska tillse att barnets fordon inte är olagligt?
Det är den som tillåter "tillåter någon annan att föra sådant fordon utan att denne är berättigad därtill" som kan straffas med böter. Det kan givetvis lika gärna vara mamman som pappan.
 
J JohanLun skrev:
Varför ska inte mamman lika gärna bli av med körkortet, givet att det inte är fordonets ägare utan barnets förälder som ska tillse att barnets fordon inte är olagligt?
man kan ju tycka det men då finns det miljoner andra brott som det borde bli samma sak med..........Alla brott oasvett vilka ska ju prövas mot gällande lagstiftning. Sen vad utfallet blir är nog väldigt olika. Finns ju inget som säger att föräldern i ts fall döms till nåt speciellt bara för att misstanke finns. Kanske nå böter eller nåt bara för att markera. Sen finns det ju såklart föräldrar som gladeligen vet allt och hjälper till så grabben minsann kan köra fort och kan det bevisas så då kanske körkortet hänger löst....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.