useless useless skrev:
Eller så tar man traktorkörkort så är det bara ett teoriprov för att få köra flera ton A-traktor.
Fast då får man vänta tills 16 eller söka dispens.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
F
du menar lite på samma sätt som forumregler inte gäller dig?

läste du ens vad jag skrev tidigare eller är det eventuellt så att du hade bestämt dig från början? Acceptera att jag har barn i den åldern och rent generellt har bättre koll än dig, speciellt i detta ämnet. Det är rätt dålig attityd från polisen mot väldigt skötsamma barn som åker traktor. Det finns regler och poliser vränger dom till absurdum för att göra det besvärligt för barn.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
För i h-lvete... hur övertydligt ska jag behöva förklara detta? Fattar ni verkligen inte, ni som sitter och fajtas för era ungars "rätt" att framföra "A-traktorer" på allmän väg med allt vad detta innebär? Förstår ni inte problemet?

På vilket sätt är det rimligt att man ska kunna köra runt med fordon på flera ton på allmän väg utan någon som helst trafikutbildning värd namnet?

Såg en del horribla prylar senast idag på en femtonmils-tripp, några lirare som framförde just en A-traktor och fullkomligt utan någon som helst idé uppenbarligen hur det skulle gå till med hur man kör i rondeller etc.

Tro aldrig att detta skulle vara undantag, detta är regel i min bok. LGF-symbolen där bak är verkligen en varningsflagga av högsta dignitet på dessa totalt okunniga förare,

Helt obegripligt att detta anses ok.
 
  • Gilla
krukan och 2 till
  • Laddar…
F
H Harald Blåtumme skrev:
För i h-lvete... hur övertydligt ska jag behöva förklara detta? Fattar ni verkligen inte, ni som sitter och fajtas för era ungars "rätt" att framföra "A-traktorer" på allmän väg med allt vad detta innebär? Förstår ni inte problemet?

På vilket sätt är det rimligt att man ska kunna köra runt med fordon på flera ton på allmän väg utan någon som helst trafikutbildning värd namnet?

Såg en del horribla prylar senast idag på en femtonmils-tripp, några lirare som framförde just en A-traktor och fullkomligt utan någon som helst idé uppenbarligen hur det skulle gå till med hur man kör i rondeller etc.

Tro aldrig att detta skulle vara undantag, detta är regel i min bok. LGF-symbolen där bak är verkligen en varningsflagga av högsta dignitet på dessa totalt okunniga förare,

Helt obegripligt att detta anses ok.
Instämmer helt. Dessutom brukar vissa av dessa "oskyldiga telningar" krydda tillvaron för omgivningen genom att trakassera dem med extremt högljudd musik när de kör fram och tillbaka med nedvevade fönster. Inte alla gör det givetvis men många. Ett stort problem på vissa platser.
 
D Derbyboy skrev:
Det där tror jag inte stämmer generellt. Lånar jag ut min bil till brorsan så har jag inget straffrättsligt ansvar att kontrollera att han inte har fått sitt körkort indraget. Detsamma gäller om jag köper en traktor till min son som han sedan utan min vetskap modifierar så den går i 80 km/h.
Fast nu har TS kallats till rätten för exakt detta brott. Det heter ”Tillåtande av olovlig körning”.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
F
F frasen_36 skrev:
Instämmer helt. Dessutom brukar vissa av dessa "oskyldiga telningar" krydda tillvaron för omgivningen genom att trakassera dem med extremt högljudd musik när de kör fram och tillbaka med nedvevade fönster. Inte alla gör det givetvis men många. Ett stort problem på vissa platser.
slappna av, dom har kul.
 
F
Niklasloow Niklasloow skrev:
Fast nu har TS kallats till rätten för exakt detta brott. Det heter ”Tillåtande av olovlig körning”.
japp, och om han inte är helt tappad så blir det inget med det. Det ör rätt vanligt att polisen per default gör så här för att föräldrarna skall se till att den från och med nu går lagligt. Det blir svårare att blåneka när ungjäveln åker dit andra gången. Sen är han väl inte kallad till rätten, i TS fall så når det nog aldrig dit. Han är troligtvis kallad till förhör och med största sannolikhet stannar det där.
 
Såg det nu, så omformulering. TS har blivit kontaktad av polisen kring tidigare nämnt brott.

Och till alla som läser denna eller någon annan juridisk tråd på Byggahus. Det är inte okej att uppmuntra någon på detta forum till att bryta mot lagen. Som att tex försvåra en utredning genom att manipulera bevismaterial eller ljuga i ett förhör. Dessutom brutalt oetiskt. (Båda nämnda förslag kommer tidigt i tråden)
 
  • Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
slappna av, dom har kul.
Här sätter du fingret på vad som verkar vara det viktigaste för dig: att dina ungar ska ha kul i trafiken på allmän väg.

Bra, då vet vi det.
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
För i h-lvete... hur övertydligt ska jag behöva förklara detta? Fattar ni verkligen inte, ni som sitter och fajtas för era ungars "rätt" att framföra "A-traktorer" på allmän väg med allt vad detta innebär? Förstår ni inte problemet?

På vilket sätt är det rimligt att man ska kunna köra runt med fordon på flera ton på allmän väg utan någon som helst trafikutbildning värd namnet?

Såg en del horribla prylar senast idag på en femtonmils-tripp, några lirare som framförde just en A-traktor och fullkomligt utan någon som helst idé uppenbarligen hur det skulle gå till med hur man kör i rondeller etc.

Tro aldrig att detta skulle vara undantag, detta är regel i min bok. LGF-symbolen där bak är verkligen en varningsflagga av högsta dignitet på dessa totalt okunniga förare,

Helt obegripligt att detta anses ok.
Nog för att teoriprovet är väl ganska likt det för B kort tror jag. Dvs trafikregler, skyltar osv..
Men finns som sagt ingen uppkörning för A-traktor, men det har det ju aldrig tidigare funnits heller.
Att det sen finns ungdomar som inte förstår allvaret i att skita i dessa regler och lagar är ju en annan sak.
Men det gäller ju även alla andra idioter på vägarna oavsett körkortsbehörighet.
 
  • Gilla
plåtrickard och 2 till
  • Laddar…
Nissens
W WFD skrev:
Men det räcker å andra sidan att påvisa att spärren är manipulerad och att den går att köra fortare än 30.
Eftersom polisen redan påstått (enligt TS) att den går att köra i 80, så känns den frågan utredd. Eller?
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
När man får göra olika saker under uppväxten har en knytning till vår utveckling, i detta fallet hjärnan, och då även konsekvenstänk, har inom beteendeutveckling tittat lite på det tidigare. Letade därför upp en enkel beskrivning hos Hjärnfonden. Speciellt i tonåren finns ett ganska svagt konsekvenstänk och man är mera impulsiv i sina handlingar, inlärning är däremot på en hög nivå men tyvärr även risktagandet.

"Tonårshjärnan – mer känsla än förnuft?
Tonåringen experimenterar, söker spänning, tar risker och styrs mycket av sina känslor. Kompisarna är viktigare än familjen


Under tonårstiden sker det många förändringar i livet. Alla kommer i puberteten och kroppen förändras mycket. Även hjärnan utvecklas under den här tiden. Med hjälp av avbildningstekniker har forskarna visat att ungdomars hjärnor har områden där nya synapser bildas snabbt och mognar fortare medan det i andra områden bildas färre synapser och nätverk. Hjärnbarken, det som kallas hjärnans grå substans, är indelad i lober och mognar från bakifrån nackloben och framåt, pannloben som ansvarar för vår kognitiva förmåga, dvs planering, förstånd och beslutsfattande mognar sist och fortsätter att utvecklas tills vi är i 25-30 års åldern."
 
  • Gilla
Stigfrid
  • Laddar…
F
H Harald Blåtumme skrev:
Här sätter du fingret på vad som verkar vara det viktigaste för dig: att dina ungar ska ha kul i trafiken på allmän väg.

Bra, då vet vi det.
Du måste vara en idiot på riktigt.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
Beteenderelaterat applicerar man ofta sina egna tillkortakommanden på andra.:cool:;)
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
engs
Fn87 Fn87 skrev:
[länk]

Detta cirkulerade i veckan. Dom en från Svea hovrätt är förmodligen det polisen kommer hänvisa till.
"Nu är det upp till varje enskild polismans bedömning om antalet passagerare ”kan utgöra en fara”. "

Lite gummiparagrafvarning på denna tycker jag.

Går vanliga traktorer under samma regelverk så torde det kunna sätta stop för alla studentkaravaner? Det skulle väl vara ett plus att slippa de i vilket fall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.