F
H Harald Blåtumme skrev:
Sorry men jag kan omöjligen hålla med om detta. Det är ett fundamentalt feltänk, under förutsättningen att man färdas ute på allmänna vägar 70 - 90 osv. Förare av dessa extremt långsamtgående fordon (som upplevs av normal trafik att stå i princip stilla på vägen) utsätter sig för en enorm risk att bli påkörda bakifrån med mycket kraftiga skaderisker både för dem själva och för de påkörande.
Du behöver inte hålla med om det, statistiken visar att du har fel. Extremt jättefel.
 
F fsn skrev:
Vilket konstigt resonemang. Varför tillåter man fotboll och innebandy, det är ju olycksdrabbade idrotter?

Angående slapphet så är det betydligt tuffare regleringskrav nu än det varit tidigare. Däremot så behöver man numera inte kapa bilen och bygga flak. Sen kan du ladda ner reglerna och läsa på.

Bygger man med H-reg eller H-can så är det rätt enkelt att manipulera, det beror oftast på en påtaglig kreativitet eller slapp besiktningsorganisation. Reglerna kräver plombering och metallslangar för kablar. Men då det är en piggy-back så finns det mycket ett kreativt barn kan hitta på. Nu kommer det med inbyggd GPS med som gör det svårare.

På ECU-strypta så är det tuffare med de senaste reglerna, det snackas mycket om kryphål med att rycka ABS-säkringarna, trycka upp bilen högre på farthållare mm men det går inte alls. ECU är låst mot bilen så inte ens att byta ECU skulle fungera. Jag har kollat på 3-4 olika Volvo och BMW, det är inget ett barn reder ut på egen hand. På våran BMW som har dubbla hastighetsspärrar och varvtalsbegränsning så är det omöjligt. Jag har ryckt säkringar, plockat bort låset som spärrar de högsta växlarna mm. Enda sättet att få upp den i över 30 är att frirulla i en lång backe.
Du missar hela min poäng: varför i h-e finns detta över huvud taget? Hade väl sin plats för 40 år sedan men inte idag alls. Rent trams och livsfarligt trams till råga på det.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det räcker att de kan visa att den KAN gå fortare än 30, och att TS son kört den. Då åker han dit…
Antar att jag var lite otydlig. Det räcker inte med att dom hävdar att han körde i 80. Dom måste, vad jag vet, bevisa att den går att köra i dom hastigheterna. Men det räcker å andra sidan att påvisa att spärren är manipulerad och att den går att köra fortare än 30.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det läskiga med am kortet är ju att du tar det utan att ha kört en meter med varken a traktor eller moped bil, övningskörning och liten uppkörning (endast med trafiklärare) på endast moped
När dom tog traktorkort vid 16, så var det ju endast teori. Inte en meter i trafiken.
 
B bjurel skrev:
Den här diskussionen har ingenting att göra med Bygga hus. Ska försöka få stopp på den.
får du ta och radera 70% av forumet då allt från grannar som klipper ned träd till klagomål om hantverkare till alla som skriver "vi bygger hus" när allt görs av hantverkare
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Exakt. Hur tänker lagstiftare om såpass viktiga saker som trafiken när man tillåter helt outbildade personer att framföra fordon på flera ton ute på allmän väg? Fullkomligt vansinne.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Är det någon som har koll på hur man i svenska lagstiftande organ resonerar kring detta med att tillåta epa/A-traktorer på allmän väg? Personligen förstår jag inte varför det är tillåtet alls, behovet lär vara ringa med tanke på att det bara handlar om något år innan vederbörande ungdom nått körkortsålderm.

De som bor ute på landet kan kanske ev få dispens, för att ta sig till gymnasier osv, men att kreti och pleti stadsungdom ska ha detta ser jag enbart faror och nackdelar med.

Problemen med dessa i trafiken är betydande och förekommer mer och mer, kraftiga bromsklossar som förhindrar normal trafik, provocerar fram farliga trafiksituationer genom den enorma långsamheten samt att förarna är helt outbildade. Ute på landsväg kan det vara helt livsfarligt eftersom dessa fordon i princip står helt stilla bakom kurvor och backkrön.

Totalt hjärnsläpp i min värld att detta är fortsatt tillåtet i Sverige. Därför, intressant att höra från någon som vet hur man resonerar här.
___
Detta som TS upplevt här ser jag som en konsekvens av den alltmer släpphänta regleringen av dessa långsamtgående fordon och att det ska vara någon slags allmän rättighet att inneha och framföra dessa i vårt ofta hårt belastade trafiknät.

Ute på landsbygd, javisst det förekommer traktorer på allmän väg i men då är det jordbruksredskap som förflyttas kortare sträckor. Helt annan sak och mycket mindre av trafikproblem.

Klart som korvspad att om det bara är en liten elektronisk reglering som krävs så är det en lika liten elektronisk fix som krävs för att upphäva denna "reglering". Som sagt, intressant med referenser till utredningar och resonemang kring detta.
det väldigt få städer som har lokaltrafik så hur ska ungdomarna ta sig till varandra eller idrott som exempel det går ju inte

jag tycker man borde höja hastighetsgränsen till 70 på mopeder och epa mycket mer trafiksäkert
 
M maria01 skrev:
det väldigt få städer som har lokaltrafik så hur ska ungdomarna ta sig till varandra eller idrott som exempel det går ju inte

jag tycker man borde höja hastighetsgränsen till 70 på mopeder och epa mycket mer trafiksäkert
Tycker hastigheten är bra som den är för dessa 15 åringar.
Ska det vara lagligt att få köra fortare, ska det även införas krav på riktigt uppkörning med aktuellt fordonsslag.
Sen är det ju inte förekomsten av lgf fordon på vägen som ör en trafikfara, utan förare av tex bil som inte klarar av att hålla uppsikt på trafiken, som gör idiotomkörningar osv.
 
  • Gilla
Prodigys och 5 till
  • Laddar…
Finns cykel, elcykel, moppe. Inga problem alls mer än när man tillåter helt outbildade förare framföra fordon på flera ton på allmän väg - då blir det ett riktigt allvarligt problem. Detta problem blir givetvis inte mindre om man skulle höja hastighetsgränsen, snarare exakt tvärtom - ännu mera galet.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Finns cykel, elcykel, moppe. Inga problem alls mer än när man tillåter helt outbildade förare framföra fordon på flera ton på allmän väg - då blir det ett riktigt allvarligt problem. Detta problem blir givetvis inte mindre om man skulle höja hastighetsgränsen, snarare exakt tvärtom - ännu mera galet.
cykla moped på vintern går ju inte
 
W WFD skrev:
I Sverige gäller inte omvänd bevisbörda. Dom får väl bevisa att den gjort 80 km. Lycka till i rättegången.
När det gäller a-traktor så räcker det med att konstatera att den KAN framföras i högre hastighet än 30km/h för att framförandet ska klassas som olovlig körning, detta eftersom att en a-traktor som kan gå snabbare än 30km/h klassas som personbil.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
F
F fsn skrev:
nej, det är inget som påverkar trafiksäkerheten, ha i åtanke att det är många människor i världen som springer fortare än en A-traktor och i princip alla cyklar fortare om det behövs. Sen kan man tycka att det är både opraktiskt, löjligt och fullständigt onödigt med kapade fjädrar men är man 15 så är det jävligt coolt.

En traktor har däcksdimensionen inskriven i reg-beviset, det är viktigt för reggar man med små dimensioner och sen slänger på 19” fälgar så går den fortare, då,kommer man säkert upp i 34-36km/h. Detta har polisen hängt upp sig på. Det finns inget rimligt att skicka en 15-åring för en ny registreringsbesiktning för 3600kr bara för att det sitter 225/45 17” fast bilen var reg-besiktigad med 205/50 17”. Men det är så polisen jobbar. Sen att det visar sig att… oj den går ju fortfarande i 30, vad konstigt och inget var faktiskt fel, eller så var det inte alls konstigt för det är samma omkrets. och trots det i princip får svaret från polisen ”där hade du tur”. Det är myndighetsmissbruk.
Så du påstår alltså att bestämmelserna t.ex. ang. fjädring, däckdimensioner, belysning mm är totalt oviktigt för säkerheten vid framförande av ett fordon som ibland kan väga ett par ton?? Du påstår istället att det bara är för att myndigheter som t.ex. polisen bara vill djävlas med föraren som struntar i reglerna!
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
F
F fsn skrev:
Vilket konstigt resonemang. Varför tillåter man fotboll och innebandy, det är ju olycksdrabbade idrotter?

Angående slapphet så är det betydligt tuffare regleringskrav nu än det varit tidigare. Däremot så behöver man numera inte kapa bilen och bygga flak. Sen kan du ladda ner reglerna och läsa på.

Bygger man med H-reg eller H-can så är det rätt enkelt att manipulera, det beror oftast på en påtaglig kreativitet eller slapp besiktningsorganisation. Reglerna kräver plombering och metallslangar för kablar. Men då det är en piggy-back så finns det mycket ett kreativt barn kan hitta på. Nu kommer det med inbyggd GPS med som gör det svårare.

På ECU-strypta så är det tuffare med de senaste reglerna, det snackas mycket om kryphål med att rycka ABS-säkringarna, trycka upp bilen högre på farthållare mm men det går inte alls. ECU är låst mot bilen så inte ens att byta ECU skulle fungera. Jag har kollat på 3-4 olika Volvo och BMW, det är inget ett barn reder ut på egen hand. På våran BMW som har dubbla hastighetsspärrar och varvtalsbegränsning så är det omöjligt. Jag har ryckt säkringar, plockat bort låset som spärrar de högsta växlarna mm. Enda sättet att få upp den i över 30 är att frirulla i en lång backe.
Fotboll och innebandy skadar (eller dödar) väldigt sällan oskyldiga människor....
 
F frasen_36 skrev:
Fotboll och innebandy skadar (eller dödar) väldigt sällan oskyldiga människor....
ridsport dödar fler
 
F
M maria01 skrev:
cykla moped på vintern går ju inte
Visst går det. Gjorde det själv i den åldern.
Men på den tiden var man inte så jäkla bekväm och rädd för att röra på sig.
 
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.