91 822 läst ·
591 svar
92k läst
591 svar
Bra brottmålsadvokat för trafikbrott
Igår kväll körde det förbi en sån där idiot i 70-80 på 50 sträckan här utanför. Vet ungefär när han passerar på dygnet. Hoppas ingen boll eller full gubbe snubblar till nästa gång
Han ska fan få veta hut!
Har säkert en idiotfarsa också som tycker att det är ok så länge......
Lås in fanskapen.
Han ska fan få veta hut!
Har säkert en idiotfarsa också som tycker att det är ok så länge......
Lås in fanskapen.
Renoverare
· Göteborg
· 104 inlägg
Catrin Listad på R1 advokater är riktigt vass vad gäller brottmål. Jag stötte på henne i ett större brottmål när jag läste juridik så jag har inte anlitat henne själv men jag blev riktigt imponerad av hennes solida plädering.
Reine Nelson på Bastling och Partners i Stockholm är bra på sådantGimp skrev:
Sonen är misstänkt för grov olovlig körning med A-traktor och jag är misstänkt för tillåtande av grov olovlig körning. Polisen säger sig ha ett vittne som har sett sonen köra om 3st bilar på en 70väg på väg till skolan, så polisen åkte till skolan och beslagtog A-traktor och körkort på plats trots att dom inte har sett honom köra.
Dock stämmer inte vittnesuppgifterna, han har inte kört om tre bilar på 70 väg, han har tidigare blivit stannad av polisen och fått en utskällning om bla hög ljudnivå, vilket också var en annan A-traktor som har gasat runt i stan utan avgasrör.
Väljer att tro på sonen, han ljuger inte för oss och när han åkte dit med trimmad moped i höstas var det inget snack utan erkände till polisen på på plats och blev av med körkortet i 4 månader, då hade dom inte heller sett honom köra.
Eftersom det är andra gången inom 2 år blir det grovt vilket får rätt jobbiga konsekvenser, 4 månader är inte värt rättegång och en massa tid, men nu blir det minst ett år för sonen och kanske indraget körkort för mig.
Så är det någon som har ett tips på en bra advokat tar jag gärna emot det.
det finns fortfarande 16 åringar i sverige med b kortP PW92 skrev:och det är inte så jävla smart med tanke på att tonåringar i princip saknar konsekvenstänk.
de är inte mogna nog att framföra en personbil.
Med allas resonemang om att det är ”ok” att köra lite för fort i en a-traktor som då blir en personbil kan likagärna argumentera för att 15åringar ska få ta körkortsbehörighet B.
Dessutom är det otroligt vanligt att man inte följer resterande lagstiftning. Använder gatan som lekplats och sitter för många i kupén vilket självklart är farligt och en onödig risk vid ev krock. Vilket vi sett flertalet gånger när ungdomar får sätta livet till för att det ”är okej” med att åka lite för fort. Och ”vi skulle bara” åka hem lite snabbare med ”nån för mycket i bilen”.
tror du det är roligt att behöva komma till en olycksplats där det ligger barn nästintill söndertrasade för att de suttit fem pers i bilen avsedd för 2. Alla utan bälte och a-traktorn krökt kring ett träd för den gjorde 120km/h?
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/sa-tar-du-korkort-som-sextonaring-191337/
Varför ska ni tipsa om folk som kan göra att han slipper påföljd för något som han uppenbarligen är skyldig till?
Han har skitit i det blå skåpet och ska ha högsta tänkbara straff. Inklusive TS (om det finns möjlighet) som verkar högst olämplig som förälder.
Han har skitit i det blå skåpet och ska ha högsta tänkbara straff. Inklusive TS (om det finns möjlighet) som verkar högst olämplig som förälder.
Försökte förenkla eftersom som många säger Epa traktor om alla tre varianterna.perra i skogen skrev:
Så jag är bra bevandrad med de tre formerna Epa traktor registreringsbesiktigas senast 19750401. Vars konstruktion gör att de kan gå något fortare. Men får inte köras fortare än 30 km. Och de två varianterna av A traktor. Med mekanisk begränsning eller elektronisk begränsning.
Delar inte din uppfattning att det inte har något betydelse hur dessa A traktorer är begränsade. De med mekanisk kunde även vara omgjorda tunga lastbilar. Som verkligen inte behöver gå fortare än 30 km för miljön och trafiksäkerheten etc.
Lagstiftningen ändrades 2020? Så att det blev möjligt att begränsa vanliga bilar med en elektronisk tillsats. Och då väcktes intresset så att A traktorer i antal ökade. Samtidigt skulle man då ha tittat på lösningar. Men lite typiskt Sverige.
Ser inga större problem med att fordon med kommande säkerhetsbälte och ABS bromsar etc är säkrare i trafiken och skulle kunna få gå i 45 km/h. Men med förarprov etc. Samt att vissa av dessa fordon har en egenhet att bli ganska dåliga. Så kanske besiktning varje år för att hålla dem uppe i ett bra skick.
För varför ska man klämma bromsrör etc för att kunna bränna däck etc. Det diskuteras flitigt vid dessa spontanträffar hur man ska förändra fordonen och även trimma.
Sedan finns det ett nytt spörsmål som har börjat dyka upp efter en dom. Att ungdomar har förändrat sitt lastutrymme så att de inte längre är en A traktor. Vilket gör att de rapporteras för olovlig körning. Kan förstå det då de skjutsar ungdomar i bagageutrymme eller flak. Som givetvis är farligt vid en olycka etc. Som även de som kör i runt 100 km/h kan bli inblandade i med allvarligare skador.
Men även de som har tagit bort en lucka så att de kan kasta in lite saker. Blir nu rapporterade för olovlig körning då de också har förändrat fordonet. Som man kan anse att det har börjat gå för långt.
Så vi får hoppas att utredningen som ska bli klar i november ska komma fram till ett bra förslag.
Den här diskussionen har ingenting att göra med Bygga hus. Ska försöka få stopp på den.john68 skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Är det någon som har koll på hur man i svenska lagstiftande organ resonerar kring detta med att tillåta epa/A-traktorer på allmän väg? Personligen förstår jag inte varför det är tillåtet alls, behovet lär vara ringa med tanke på att det bara handlar om något år innan vederbörande ungdom nått körkortsålderm.
De som bor ute på landet kan kanske ev få dispens, för att ta sig till gymnasier osv, men att kreti och pleti stadsungdom ska ha detta ser jag enbart faror och nackdelar med.
Problemen med dessa i trafiken är betydande och förekommer mer och mer, kraftiga bromsklossar som förhindrar normal trafik, provocerar fram farliga trafiksituationer genom den enorma långsamheten samt att förarna är helt outbildade. Ute på landsväg kan det vara helt livsfarligt eftersom dessa fordon i princip står helt stilla bakom kurvor och backkrön.
Totalt hjärnsläpp i min värld att detta är fortsatt tillåtet i Sverige. Därför, intressant att höra från någon som vet hur man resonerar här.
___
Detta som TS upplevt här ser jag som en konsekvens av den alltmer släpphänta regleringen av dessa långsamtgående fordon och att det ska vara någon slags allmän rättighet att inneha och framföra dessa i vårt ofta hårt belastade trafiknät.
Ute på landsbygd, javisst det förekommer traktorer på allmän väg i men då är det jordbruksredskap som förflyttas kortare sträckor. Helt annan sak och mycket mindre av trafikproblem.
Klart som korvspad att om det bara är en liten elektronisk reglering som krävs så är det en lika liten elektronisk fix som krävs för att upphäva denna "reglering". Som sagt, intressant med referenser till utredningar och resonemang kring detta.
De som bor ute på landet kan kanske ev få dispens, för att ta sig till gymnasier osv, men att kreti och pleti stadsungdom ska ha detta ser jag enbart faror och nackdelar med.
Problemen med dessa i trafiken är betydande och förekommer mer och mer, kraftiga bromsklossar som förhindrar normal trafik, provocerar fram farliga trafiksituationer genom den enorma långsamheten samt att förarna är helt outbildade. Ute på landsväg kan det vara helt livsfarligt eftersom dessa fordon i princip står helt stilla bakom kurvor och backkrön.
Totalt hjärnsläpp i min värld att detta är fortsatt tillåtet i Sverige. Därför, intressant att höra från någon som vet hur man resonerar här.
___
Detta som TS upplevt här ser jag som en konsekvens av den alltmer släpphänta regleringen av dessa långsamtgående fordon och att det ska vara någon slags allmän rättighet att inneha och framföra dessa i vårt ofta hårt belastade trafiknät.
Ute på landsbygd, javisst det förekommer traktorer på allmän väg i men då är det jordbruksredskap som förflyttas kortare sträckor. Helt annan sak och mycket mindre av trafikproblem.
Klart som korvspad att om det bara är en liten elektronisk reglering som krävs så är det en lika liten elektronisk fix som krävs för att upphäva denna "reglering". Som sagt, intressant med referenser till utredningar och resonemang kring detta.
Redigerat:
nej, det är inget som påverkar trafiksäkerheten, ha i åtanke att det är många människor i världen som springer fortare än en A-traktor och i princip alla cyklar fortare om det behövs. Sen kan man tycka att det är både opraktiskt, löjligt och fullständigt onödigt med kapade fjädrar men är man 15 så är det jävligt coolt.F frasen_36 skrev:
En traktor har däcksdimensionen inskriven i reg-beviset, det är viktigt för reggar man med små dimensioner och sen slänger på 19” fälgar så går den fortare, då,kommer man säkert upp i 34-36km/h. Detta har polisen hängt upp sig på. Det finns inget rimligt att skicka en 15-åring för en ny registreringsbesiktning för 3600kr bara för att det sitter 225/45 17” fast bilen var reg-besiktigad med 205/50 17”. Men det är så polisen jobbar. Sen att det visar sig att… oj den går ju fortfarande i 30, vad konstigt och inget var faktiskt fel, eller så var det inte alls konstigt för det är samma omkrets. och trots det i princip får svaret från polisen ”där hade du tur”. Det är myndighetsmissbruk.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Sorry men jag kan omöjligen hålla med om detta. Det är ett fundamentalt feltänk, under förutsättningen att man färdas ute på allmänna vägar 70 - 90 osv. Förare av dessa extremt långsamtgående fordon (som upplevs av normal trafik att stå i princip stilla på vägen) utsätter sig för en enorm risk att bli påkörda bakifrån med mycket kraftiga skaderisker både för dem själva och för de påkörande.TRJBerg skrev:
H Harald Blåtumme skrev:Är det någon som har koll på hur man i svenska lagstiftande organ resonerar kring detta med att tillåta epa/A-traktorer på allmän väg? Personligen förstår jag inte varför det är tillåtet alls, behovet lär vara ringa med tanke på att det bara handlar om något år innan vederbörande ungdom nått körkortsålderm.
De som bor ute på landet kan kanske ev få dispens, för att ta sig till gymnasier osv, men att kreti och pleti stadsungdom ska ha detta ser jag enbart faror och nackdelar med.
Problemen med dessa i trafiken är betydande och förekommer mer och mer, kraftiga bromsklossar som förhindrar normal trafik, provocerar fram farliga trafiksituationer genom den enorma långsamheten samt att förarna är helt outbildade. Ute på landsväg kan det vara helt livsfarligt eftersom dessa fordon i princip står helt stilla bakom kurvor och backkrön.
Totalt hjärnsläpp i min värld att detta är fortsatt tillåtet i Sverige. Därför, intressant att höra från någon som vet hur man resonerar här.
___
Detta som TS upplevt här ser jag som en konsekvens av den alltmer släpphänta regleringen av dessa långsamtgående fordon och att det ska vara någon slags allmän rättighet att inneha och framföra dessa i vårt ofta hårt belastade trafiknät.
Ute på landsbygd, javisst det förekommer traktorer på allmän väg i men då är det jordbruksredskap som förflyttas kortare sträckor. Helt annan sak och mycket mindre av trafikproblem.
Klart som korvspad att om det bara är en liten elektronisk reglering som krävs så är det en lika liten elektronisk fix som krävs för att upphäva denna "reglering". Som sagt, intressant med referenser till utredningar och resonemang kring detta.
Vilket konstigt resonemang. Varför tillåter man fotboll och innebandy, det är ju olycksdrabbade idrotter?
Angående slapphet så är det betydligt tuffare regleringskrav nu än det varit tidigare. Däremot så behöver man numera inte kapa bilen och bygga flak. Sen kan du ladda ner reglerna och läsa på.
Bygger man med H-reg eller H-can så är det rätt enkelt att manipulera, det beror oftast på en påtaglig kreativitet eller slapp besiktningsorganisation. Reglerna kräver plombering och metallslangar för kablar. Men då det är en piggy-back så finns det mycket ett kreativt barn kan hitta på. Nu kommer det med inbyggd GPS med som gör det svårare.
På ECU-strypta så är det tuffare med de senaste reglerna, det snackas mycket om kryphål med att rycka ABS-säkringarna, trycka upp bilen högre på farthållare mm men det går inte alls. ECU är låst mot bilen så inte ens att byta ECU skulle fungera. Jag har kollat på 3-4 olika Volvo och BMW, det är inget ett barn reder ut på egen hand. På våran BMW som har dubbla hastighetsspärrar och varvtalsbegränsning så är det omöjligt. Jag har ryckt säkringar, plockat bort låset som spärrar de högsta växlarna mm. Enda sättet att få upp den i över 30 är att frirulla i en lång backe.