91 822 läst ·
591 svar
92k läst
591 svar
Bra brottmålsadvokat för trafikbrott
Polisen och sonen:
Polisen: Är det du som äger den röda traktorn på parkeringen?
Sonen: Ja men den är registrerad på pappa
Polisen: ok, vi har fått uppgift om att du kört om bilar i hög hastighet på våg 67?
sonen: nä det har jag inte gjort.
Polisen: men du körde väl väg 67 till skolan?
sonen: Nej jag körde väg 58.
Polisen: ok då tar vi en titt på bilen
(Tror inte sonen va så kall att han vägrade svara på polisens frågor. Du kan vara ganska säker på att polisen redan på plats säkerställde att sonen direkt/indirekt bekräftade att han kört bilen den aktuell dagen)
Polisen: Är det du som äger den röda traktorn på parkeringen?
Sonen: Ja men den är registrerad på pappa
Polisen: ok, vi har fått uppgift om att du kört om bilar i hög hastighet på våg 67?
sonen: nä det har jag inte gjort.
Polisen: men du körde väl väg 67 till skolan?
sonen: Nej jag körde väg 58.
Polisen: ok då tar vi en titt på bilen
(Tror inte sonen va så kall att han vägrade svara på polisens frågor. Du kan vara ganska säker på att polisen redan på plats säkerställde att sonen direkt/indirekt bekräftade att han kört bilen den aktuell dagen)
Jag har framfört en vanlig hederlig cykel i 70+ km/h så jag tycker absolut att du ska köpa en cykel till ungen. Fast det är ju klart, en cykel är ju faktiskt också ett fordon så det sket sig redan där...plåtrickard skrev:
Jag kunde inte låta bli de dubbla syftningsfelen.
"största sannolikhet".. Suck.D Derbyboy skrev:Nej men alltså sluta nu @TRJBerg. Polisen har med största sannolikhet redan säkerställt att den uppgiften finns i polisens block (som någon skrev ovan), alltså att sonen redan erkänt att att han körde bilen till skolan.
Der behöver inte ens va en skicklig polis som hämtat nycklarna i sonens ficka för att samtidigt säkerställa ett gott bevisliga för det fall det visar sig inte vara en traktorn.
Men det spelar väl egentligen ingen roll för det du skrev ovan.
Finns det inget erkännande så får väl rätten avgöra om det är ställt utom rimligt tvivel att sonen kört bilen.
En sak jag funderat på med denna tråden är hur det ligger till med en köpt traktor som vid en inspektion visar sig vara försedd med en finurlig åsidosättning? Det är ju knappast så att man säljer en traktor och berättar för föräldern som köper/betalar att det finns tricks? Förväntas man som vuxen riva ner bilen och kontrollera allt kablage?
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Om min dotter får upp en cykel i mer än styrfart så blir resten av världen imponerad...VidarH skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Det håller jag med om, problemet är ju att traktorn helt plötsligt blir en bil om du får en regbesiktning, o därmed olovlig körning, fast den går i laglig hastighetF frasen_36 skrev:
TRJBerg skrev:
Ja, självklart förutsatt att sonen körde fordonet till skolan den aktuella dagen.TRJBerg skrev:
Men allvarligt så är det självklart att grabben tog fordonet till skolan den aktuella dagen. Annars hade givetvis TS nämnt att sonen inte åkt till skolan just den dagen, utan att fordonet stod parkerat sedan dagen innan eller liknande.
Jag uppfattar att vad TS vände sig mot var uppgiften från en trafikant om att hans son i hög hastighet kört om flera bilar, inte mot att hans son framfört fordonet den aktuella dagen överhuvudtaget. Polisen har inget case i den delen, utan det gäller om fordonet är trimmat eller inte, och när trimningen i så fall skedde.
Men TS har uppfostrat sin son att tala sanning, så vi behöver inte spekulera. Vi kan bara fråga TS om sonen tog fordonet till skolan den aktuella dagen eller inte. @Gimp, tog din son fordonet till skolan den aktuella dagen?
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
En sak som jag börjat fundera över. Vad ingår i den obligatoriska säkerhetskontrollen som man ska göra innan avfärd på en A-traktor, det där med att kolla glödlampor, lufttryck, torkarblad, bromsvätska o.s.v. som man förväntas göra på en bil. Ingår det också att kolla att alla plomberingar på styrboxen är hela?
Ifall det gör det så är det helt klart förarens ansvar att upptäcka ifall fordonet skulle visa sig vara trimmat.
Ifall det gör det så är det helt klart förarens ansvar att upptäcka ifall fordonet skulle visa sig vara trimmat.
En enkel summering av de viktigaste skillnaderna:A andersmc skrev:
EPA traktor har inget krav på maximal hastighet, men har specificerat en viss utväxling den får ha från vevaxeln till hjulen. Den får inte ha fjädrande bakaxel, och man får inte köra fortare än 30 km/h med den.
A-traktor får ha fjädrande upphängning runt om, men den får inte kunna gå fortare än 30 km/h.
Det finns fler detaljer också, men detta är de största skillnaderna. EPA och A-traktor är helt olika fordon.
Vid ett par tillfällen har det länkats till facebook-inlägg från polisen här, men rätt få verkar ha sett vad som står i det.
Relevant bit för detta fall är denna del:
"Den andra domen från hovrätten gör gällande då a-traktorn beläggs med en registreringsbesiktning(”regbes”) i samband med en flygande besiktning. Denna praxis innebär att om en a-traktor beläggs med registreringsbesiktning på en eller flera punkter så bedöms den inte uppfylla kraven för att räknas som en a-traktor. Den bedöms då vara en personbil istället. Innehar man då endast AM-behörighet och har framfört a-traktorn som räknas som en personbil så kommer man även att misstänkas för olovlig körning. Döms man för detta kan påföljden bli dagsböter, indraget körkort samt indraget körkortstillstånd.
Till er vårdnadshavare som läser detta: Gå gärna igenom era barns a-traktorer och provkör. Ta gärna hjälp av någon som kan lite mer, om man inte själv inte har de kunskaperna.
Ovan domar har redan vunnit laga kraft och kan således tillämpas.
Nedan följer målnummer till de båda domarna.
Antal passagerare.
Uddevalla TR 3516-21
Registreringsbesiktning
Svea HR 12293-21"
Dvs den prejudicerande domen från Svea Hovrätt som behandlar just detta är 12293-21 och det räder väldigt lite tvivel kring rättsläget.
Polisen har enligt TS konstaterat att bilen går att framföra i 80km/h och är därför inte en a-traktor, utan en personbil.
Det bör även råda rätt liten tvekan om att det är sonen som kört bilen till skolan där polisen hämtade den.
Dvs sonen kommer bli fälld helt oavsett vilken jurist som anlitas.
I och med att sonen fortfarande bara är 15 bör domen om den trimmade moppen vara väldigt närliggande.
Att få fram någon förmildrande omständighet så att detta inte ska dömas som grovt känns långsökt.
Men visst, jag förstår att TS vill göra sitt bästa, även om jag är tveksam till att en mild dom är just det bästa.
Det enda som egentligen har någon form av oklarhet är om det kommer anses klarlagt att TS känt till bilens skick eller ej. Här kan nog en advokat vara på sin plats.
Men för sonens del kommer det inte hjälpa...
Relevant bit för detta fall är denna del:
"Den andra domen från hovrätten gör gällande då a-traktorn beläggs med en registreringsbesiktning(”regbes”) i samband med en flygande besiktning. Denna praxis innebär att om en a-traktor beläggs med registreringsbesiktning på en eller flera punkter så bedöms den inte uppfylla kraven för att räknas som en a-traktor. Den bedöms då vara en personbil istället. Innehar man då endast AM-behörighet och har framfört a-traktorn som räknas som en personbil så kommer man även att misstänkas för olovlig körning. Döms man för detta kan påföljden bli dagsböter, indraget körkort samt indraget körkortstillstånd.
Till er vårdnadshavare som läser detta: Gå gärna igenom era barns a-traktorer och provkör. Ta gärna hjälp av någon som kan lite mer, om man inte själv inte har de kunskaperna.
Ovan domar har redan vunnit laga kraft och kan således tillämpas.
Nedan följer målnummer till de båda domarna.
Antal passagerare.
Uddevalla TR 3516-21
Registreringsbesiktning
Svea HR 12293-21"
Dvs den prejudicerande domen från Svea Hovrätt som behandlar just detta är 12293-21 och det räder väldigt lite tvivel kring rättsläget.
Polisen har enligt TS konstaterat att bilen går att framföra i 80km/h och är därför inte en a-traktor, utan en personbil.
Det bör även råda rätt liten tvekan om att det är sonen som kört bilen till skolan där polisen hämtade den.
Dvs sonen kommer bli fälld helt oavsett vilken jurist som anlitas.
I och med att sonen fortfarande bara är 15 bör domen om den trimmade moppen vara väldigt närliggande.
Att få fram någon förmildrande omständighet så att detta inte ska dömas som grovt känns långsökt.
Men visst, jag förstår att TS vill göra sitt bästa, även om jag är tveksam till att en mild dom är just det bästa.
Det enda som egentligen har någon form av oklarhet är om det kommer anses klarlagt att TS känt till bilens skick eller ej. Här kan nog en advokat vara på sin plats.
Men för sonens del kommer det inte hjälpa...
