Ja man får idag åka med en Volvo v90 eller bmw 520 eller liknande med abs airbags mm mm i 30kmh men en mopedbil i mestadels plast får gå 45..
50kmh borde dom få gå, Christer Glenning pratade väl om en ungdomsbil för många herrans år sen.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Det läskiga med am kortet är ju att du tar det utan att ha kört en meter med varken a traktor eller moped bil, övningskörning och liten uppkörning (endast med trafiklärare) på endast moped
 
TRJBerg
D Derbyboy skrev:
Din sons eventuellt brott blir inte mindre allvarligt (eller straffritt) för att du kan bevisa att vittnet till omkörningen ljuger.
Svårt med logiken? Om vittnet ljuger så finns det inget vittne till förseelsen. Alltså inget brott.
Det de kan åka fast för är om traktorn manipulerats till att kunna åka fortare än 30 km/t.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det läskiga med am kortet är ju att du tar det utan att ha kört en meter med varken a traktor eller moped bil, övningskörning och liten uppkörning (endast med trafiklärare) på endast moped
Jag tycker faktiskt inte att det är DET som är problemet. Det verkliga problemet är avsaknaden av risktänkande i denna ålder. Att tekniskt köra bilarna är sällan ett problem.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Om du tror att du blir bättre genom att vara otrevlig, så kan jag berätta att det fungerar precis tvärtom.

Det är utmärkt att polisen klämmer åt A-traktorer som går att köra i olagliga hastigheter. Det räddar liv.
Har du hängt upp dig och kan inte ta dig ut eller vad är det som brister? Jag är orolig för din totala kapacitet att ta in information faktiskt. Om du läser det jag skrev i inlägg 198, är det då inte JUST DET jag säger att polisen borde fokusera på istället för att skicka barnen till reg.besiktning och ge dom böter slentrianmässigt för trivialiteter som kapade fjädrar, nån led-belysning i inne eller under bilen eller fel storlek på däcken.
 
F
I Polen har dom nån form av ungdomsbil. Vet inte riktigt reglerna för det, har bekanta med barn som har sådana. Men dom får rydligen gå i 60km/h och det finns nån form av maxvikt som är så snålt satt att det är svårt att hitta bilar. Dom har en äldre Smart, en nyare hade varit för tung. Tror det är 16 år som gäller med.
 
F
Nissens Nissens skrev:
EPA är något helt annat. Jag har kört både EPA och A-traktor och har 100% koll på skillnaderna.
Om du kallar A-traktor för EPA, vad kallar du då EPA för?
Jag förstår att du inte förstår men generellt så går allt i dagligt tal under just ”EPA” även om man talar om en A-traktor. Och det var EXAKT det som TS gjorde och du (i vanlig ordning) valde att hänga upp dig på och att inte förstå.

Det har inte byggt nån EPA sen 1974 så du kan i princip räkna med att allt som det pratas om är A-Traktor.

Sen nämner TS H-reg, det reagerar du inte på, trots att det är nåt som förekommer ENDAST på A-traktor. Istället börjar du läxa upp om skillnaderna på EPA och A-traktor som nån jävla Carl-Jan Granqvist pratar om vin, nåt du fö säkert googlade fram 5 minuter tidigare…… gubben, på riktigt?
 
D
TRJBerg TRJBerg skrev:
Svårt med logiken? Om vittnet ljuger så finns det inget vittne till förseelsen. Alltså inget brott.
Det de kan åka fast för är om traktorn manipulerats till att kunna åka fortare än 30 km/t.
Svårt att läsa? Det är inte omkörningen (det du benämner som förseelsen) som polisen utreder.

Jag ska hjälp dig @TRJBerg

1) Någon ringer till polisen och säger att hen just blev omkörd av en traktor i 80 km/h. Hen beskriver antagligen traktorn.

2) Polisen åker till en närliggande skola och hittar en traktor som liknar den som vittnet beskrev.

3) Polisen tar traktorn och gör en teknisk undersökning.

4) Sonen (och TS) delges misstanke om brott, olovlig körning eftersom den preliminära undersökningen visar att det inte är en traktor och sonen saknar således behörighet att framföra fordonet.

(vittnet har endast rollen som uppgiftslämnare, tipsare. Jag är övertygad om att polisen/åklagaren inte kommer behöva vittnet för att styrka att sonen kört ”traktorn”. Den uppgiften säkrade polisen redan vid skolan när de hämtade traktorn)
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
D Derbyboy skrev:
Svårt att läsa? Det är inte omkörningen (det du benämner som förseelsen) som polisen utreder.

Jag ska hjälp dig @TRJBerg

1) Någon ringer till polisen och säger att hen just blev omkörd av en traktor i 80 km/h. Hen beskriver antagligen traktorn.

2) Polisen åker till en närliggande skola och hittar en traktor som liknar den som vittnet beskrev.

3) Polisen tar traktorn och gör en teknisk undersökning.

4) Sonen (och TS) delges misstanke om brott, olovlig körning eftersom den preliminära undersökningen visar att det inte är en traktor och sonen saknar således behörighet att framföra fordonet.

(vittnet har endast rollen som uppgiftslämnare, tipsare. Jag är övertygad om att polisen/åklagaren inte kommer behöva vittnet för att styrka att sonen kört ”traktorn”. Den uppgiften säkrade polisen redan vid skolan när de hämtade traktorn)
Hur kan polisen bevisa att sonen kört traktorn om ingen kan vittna om det?
 
Fairlane
nino nino skrev:
Ja man får idag åka med en Volvo v90 eller bmw 520 eller liknande med abs airbags mm mm i 30kmh men en mopedbil i mestadels plast får gå 45..
50kmh borde dom få gå, Christer Glenning pratade väl om en ungdomsbil för många herrans år sen.
Jag är lite kluven till höjd hastighet för A-traktor. Positivt är att de då ligger mindre i vägen. Negativt är att resultatet av en olycka riskerar att bli värre..

Rörelseenergin för en mopedbil som kör 45 km/h (450 kg) motsvarar en A-traktor på 1 ton ungefär om den kör 30 km/h. Det är ju inte helt ovanligt med A-traktorer som väger det dubbla.

Ungdomen som sitter i A-traktor sitter mycket säkrare än ungdomen som sitter i mopedbilen, men andra trafikanter riskerar värre skador i kollisu med en A-traktor.

Häromkring tycker jag de flesta A-traktorer ligger i 30 km/h, men jag har blivit rejält ifrånåkt av en på en 30-sträcka där föraren nog snarare låg runt 70-80. Gör man det på en 30-sträcka så visar man rätt tydligt att man inte har koll.
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
F
F fsn skrev:
Har du hängt upp dig och kan inte ta dig ut eller vad är det som brister? Jag är orolig för din totala kapacitet att ta in information faktiskt. Om du läser det jag skrev i inlägg 198, är det då inte JUST DET jag säger att polisen borde fokusera på istället för att skicka barnen till reg.besiktning och ge dom böter slentrianmässigt för trivialiteter som kapade fjädrar, nån led-belysning i inne eller under bilen eller fel storlek på däcken.
Kapade fjädrar, fel däck och felaktig belysning... Det är väl saker som påverkar trafiksäkerhet och är motiverat att det kontrolleras och åtgärdas?
O orienteraren skrev:
Jag förstår att det kan kännas märkligt att bli stoppad för olovlig körning även när man inte har kört för fort. Men som skrivits av andra, vittnena har inte betydelse i detta fall.

Anledningen är att en traktor som är manipulerad, vilket vad jag misstänker att polisens tekniska undersökning kommer att bevisa, inte längre ses som en A-traktor. Om din son då inte har körkort för att köra personbil, dvs ett fordon snabbare än hastigheten för traktorn ifråga gör han sig alltså skyldig till olovlig körning.

Detta gäller oavsett även om han för stunden inte kör fortare än han får, utan handlar om fordonets kapacitet. Mao, om polisen stannar han när han sitter bakom ratten och undersökningen långt senare visar att det finns en knapp eller annat som möjliggör högre hastighet så blir det olovlig körning.

Att göra sig skyldig till olovlig körning kan i vissa fall medföra indraget körkort samt lämplighetsintyg. Det ni kan göra om ni tycker detta är felaktigt är att överklaga Transportstyrelsen (eventuella) beslut om att återkalla körkoret.

Det här är samma sak om du sitter i en registrerad personbil och låter någon som du vet saknar körkort köra. Här kan du som förälder råka illa ut i två olika situationer. Dels om en förälder står som registrerad ägare till A-traktorn, vilket är vanligt. Då har du som fordonsägare ett ansvar att fordonet är lagligt när du låter ditt barn framföra det. Men även om du som förälder haft vetskap om att fordonet är manipulerat kan du anses ha gjort dig skyldig till tillåtande av olovlig körning. Detta även om fordonet är registrerat på barnet.

Det är bara bita i det sura äpplet och lägga ev advokatpengar på annat. I bästa fall slipper du som förälder eftergifter, i värsta fall kan även ditt körkort bli indraget.
 
Nissens Nissens skrev:
EPA är något helt annat. Jag har kört både EPA och A-traktor och har 100% koll på skillnaderna.
Jag har ingen aning. Berätta!
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hur kan polisen bevisa att sonen kört traktorn om ingen kan vittna om det?

Det kommer vara ostridigt att det var TS som som framförde fordonet. Enligt uppgift från TS är sonen uppfostrad att tala sanning. Sonen kommer alltså vidgå att han framförde fordonet.

Det är rätt att tala sanning och vi ska inte heller på något sätt råda TS att undkomma straff, om ett brott har begåtts.

Om polisen kan konstatera att fordonet går fortare än 30 km/h innebär det att TS son har ljugit om att fordonet har trimmats, eller så har den s.k. spärren gått sönder efter att TS son parkerade fordonet vid skolan.

Att spärren skulle gått sönder efter att sonen parkerat fordonet är en så osannolik invändning att den kommer lämnas utan avseende av en domstol. TS son kommer därför bli dömd. Det skulle behövas någon form av teknisk utredning som ger visst stöd för att spärren ska ha gått sönder av sig själv.

Personligen misstänker jag att TS son inte talat sanning om hur det hela ligger till.

Jag uppmuntrar TS att vara vänlig mot sonen när domen faller. Fel i ungdomen bör förlåtas, och det kommer garanterat bli folk av TS son också.

/PM
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
TRJBerg
P Project Mellangården skrev:
Det kommer vara ostridigt att det var TS som som framförde fordonet. Enligt uppgift från TS är sonen uppfostrad att tala sanning. Sonen kommer alltså vidgå att han framförde fordonet.

Det är rätt att tala sanning och vi ska inte heller på något sätt råda TS att undkomma straff, om ett brott har begåtts.

Om polisen kan konstatera att fordonet går fortare än 30 km/h innebär det att TS son har ljugit om att fordonet har trimmats, eller så har den s.k. spärren gått sönder efter att TS son parkerade fordonet vid skolan.

Att spärren skulle gått sönder efter att sonen parkerat fordonet är en så osannolik invändning att den kommer lämnas utan avseende av en domstol. TS son kommer därför bli dömd. Det skulle behövas någon form av teknisk utredning som ger visst stöd för att spärren ska ha gått sönder av sig själv.

Personligen misstänker jag att TS son inte talat sanning om hur det hela ligger till.

Jag uppmuntrar TS att vara vänlig mot sonen när domen faller. Fel i ungdomen bör förlåtas, och det kommer garanterat bli folk av TS son också.

/PM
Var har det kommit fram att det ostridigt att sonen kört fordonet?
 
D
Nej men alltså sluta nu @TRJBerg. Polisen har med största sannolikhet redan säkerställt att den uppgiften finns i polisens block (som någon skrev ovan), alltså att sonen redan erkänt att att han körde bilen till skolan.

Der behöver inte ens va en skicklig polis som hämtat nycklarna i sonens ficka för att samtidigt säkerställa ett gott bevisliga för det fall det visar sig inte vara en traktorn.

Men det spelar väl egentligen ingen roll för det du skrev ovan.

Finns det inget erkännande så får väl rätten avgöra om det är ställt utom rimligt tvivel att sonen kört bilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.