Byggahus.se

Tycker du att sommartid/vintertid ska avskaffas?

• Ja

164 Röster 74,2%
  • Nej

51 Röster 23,1%
  • Indifferent

6 Röster 2,7%
  • Antal röster
    221
useless useless skrev:
Så om du ställer om klockan 12 timmar kommer du fortfarande att sova när klockan visar 06:37?
Nej, men väldigt få har nytta människor har nytta av att det är ljust när de sover. Medan många människor har stor nytta av att det är ljust när de är vakna. Om majoriteten av svenskarna kliver upp klockan 7 nästan varje dag så tycker jag man ska ta mer hänsyn till det och inte till de som kliver upp klockan 6.

Men jag tror dessutom att en ljus timma extra på eftermiddagen är mer värd för fler svenskar än en ljus timma extra på förmiddagen.

BirgitS BirgitS skrev:
Men då går du ju inte och lägger dig resp. vaknar efter din dygnsrytm utan efter klockan, och då kan du ju få samma effekt av att ställa om din väckarklocka en timme själv som att staten bestämmer att du ska ställa om din väckarklocka.
Nej, det gör jag inte. Klockan styr mer än vad vi tror eftersom vi lever i symbios med andra och därför måste vi ta hänsyn till dem.

Om nu folk vill gå upp tidigare är det väl bättre att vi bestämmer att vi gör det än att vi ställer klockorna fel.

• Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
BirgitS
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Om majoriteten av svenskarna kliver upp klockan 7 nästan varje dag så tycker jag man ska ta mer hänsyn till det och inte till de som kliver upp klockan 6.
Skulle nog tro att en majoritet börjar jobba klockan 7, hantverkare, kollektivanställda i industrier och inom vården, och dessutom har de 30-60 minuters restid så de kliver upp mellan 5 och 6.

D Daniel 109 skrev:
Om nu folk vill gå upp tidigare är det väl bättre att vi bestämmer att vi gör det än att vi ställer klockorna fel.
Precis. Det verkar vara ett väldigt fokus på vad klockan visar istället för hur ljust det är. Det mest logiska är att låta klockan styras av solen (som den har gjort i hundratals år innan man uppfann sommartiden) så att den är runt 12 när solen står som högst.
Sen får man väl anpassa sin egen dygnsrytm efter ljuset om man tycker det behövs istället för att bestämma att man prompt ska sova kl 06:40 eftersom man alltid har gjort så...

• Gilla
Stenolofanders och 1 till
  • Laddar…
Jag har lagt märke till att media sista veckan verkar insett att det heter normaltid. Förut var det vintertid det stod i alla artiklar.

• Gilla
Lorre28 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.