13 903 läst · 139 svar
14k läst
139 svar
Borde vi avskaffa sommartid/vintertid?
Jag håller inte alls med om detta. De flesta månniskor mår dåligt av att ändra sin dygnsrytm hur som helst. Att man tvingas göra det i massa yrken orsakar ohälsa. Det är välkänt att skiftarbetare är hårdare drabbade av sjukdom än andra.Paxman skrev:Jag hade ingen aning om att folk var så otroligt bundna av sina tider under dagen. Väldigt många yrken måste ju vara flexibla gällande tider anpassade efter behovet, och då kan man ju inte vara känslig för att behöva gå upp tidigare eller senare än någon annan tid.
I min bransch (film och TV) finns väldigt få fasta arbetstider, inte ens helgdagar är på något sätt heliga. För några år sedan skulle några scener spelas in i ett folktomt Stockholms City. Hur får man möjlighet till det? Jo, man börjar spela in vid soluppgång 1:a maj. Ja, ni läste rätt...vi JOBBADE på den heligaste helgdagen i stora delar av världen...dessutom hade vi samling kl 04:00! :O Hur gick det då, var det folktomt? Jodå, det får man ändå anse...det var några finklädda som vinglade hem från krogen (bortamatch?) och kikade med blandning av nyfikenhet, förundran och kanske lite illamående. Annars var det väldigt öde...rätt häftig upplevelse faktiskt.
Om man har problem att gå upp en timme senare/tidigare en gång om året så måste man ha ett väldigt inrutat liv och skulle aldrig kunna verka i många yrkeskategorier.
Ja, en del branscher jobbar dygnet runt (t.ex. sjukvården där jag arbetar). Det är för att vi måste. Man vill dock göra så lite som möjligt utanför ordinarie arbetstid eftersom resultatet helt enkelt blir sämre. Även detta är studerat.
Så jo, man kan visst vara känslig för att ändra sina tider. Många är det.
Jag gillar iden med en världstid pga sin osmidiga korrekthet. Inte flytter vi termometern 30 grader ner på vintern för att slippa se minusgrader. I övrigt älskar jag sommar och vintertid, och det var det jag röstade för 
Jo, jag märkte det när jag ramlade in 7.30 på mitt jobb i morse...hsd skrev:
Behåll vintertiden året runt så slipper man det här tramset med att flytta fram klockan.
Är man dessutom som jag en som trivs bäst med att jobba natt men har ett vanligt 7-16 så är sommartiden rena döden.
Trött hela dagen och man orkar knappt nått pga den ***** timmen man blev av med och jag kommer ha det problemet i några veckor... för så har det alltid varit för mig.
Dom som vill ha ljusare kvällar kan ju börja några timmar tidigare istället så är det problemet löst.
Ska dom ändå envisas med sommartid tramset så flytta det till fredagkväll istället för på lördag natt för man är ju oftast halvdöd på söndagen ändå så en extra ledig dag att vänja sig vid den hade inte varit fel..
I nästa val till EU-parlamentet ligger två typer av kandidater bra till för mitt kryss.
De som vill försöka få bort den idiotiska kaklagen, samt de som vill ha bort tidsomställningen.
Man kanske skulle ställa upp som oberoende kandidat som bara driver dessa två frågor. Jag skulle ju få en helsikes massa röster.
De som vill försöka få bort den idiotiska kaklagen, samt de som vill ha bort tidsomställningen.
Man kanske skulle ställa upp som oberoende kandidat som bara driver dessa två frågor. Jag skulle ju få en helsikes massa röster.
Redigerat:
Neeeej!!! Dom har ju missuppfattat alltihop!Micke_xyz skrev:
Inte för att vara vrång, men det går fortfarande inte att rösta "rätt" eftersom svarsalternativet "Ja" omfattar både bästa och sämsta möjliga utfall.Marlen Eskilsson skrev:
Bästa utfall: Avskaffa vintertid/normaltid = evig sommartid
Sämsta utfall: Avskaffa sommartid, = evig vintertid/normaltid
För om alternativet är vintertid/normaltid året om, så föredrar jag att skruva på klockan.
http://www.svt.se/opinion/infor-sommartid-for-evigt
Eftersom regeringen och även EU inte tror att vi är fritt tänkande människor som skulle kunna påverka arbetstiden helt själva.SBH skrev:
Det skulle väl inte vara omöjligt att på arbetsplatser förhandla så arbetsdagen börjar en eller två timmar tidigare under den ljusare tiden på året, då blev det ändå lite mer dagsljus efter arbetsdagens slut.
kanske funkar bra på ett 8-9 till fem jobb.thomas33 skrev:Eftersom regeringen och även EU inte tror att vi är fritt tänkande människor som skulle kunna påverka arbetstiden helt själva.
Det skulle väl inte vara omöjligt att på arbetsplatser förhandla så arbetsdagen börjar en eller två timmar tidigare under den ljusare tiden på året, då blev det ändå lite mer dagsljus efter arbetsdagens slut.
hantverkar folk behöver så mycket mer.
Det känns ganska naivt och utopiskt att tänka att alla jobb ska specialanpassas efter folks önskemål om dagsljus. De yrken som omöjligen kan dagsljusanpassas är ju beroende av en kedja av andra yrken, som i sin tur är beroende av andra yrken, vilket gör att vi måste ha någon slags standard vi är eniga om.thomas33 skrev:
Så du anser att EN timme skulle göra så mycket, när vi utan problem kan handla med både USA och Asien utan att andra yrkesgrupper står och faller med det. Idag är det också många som flexar och börjar på olika tider, så helt naivt och utopiskt är inte mina tankar om anpassning av arbetstid.Paxman skrev:
Vad är då problemet om det redan sker idag? Att vi flyttar en timme är en gemensam standard som fungerar utmärkt för de flesta.thomas33 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Instämmer när det gäller sommartid.Micke_xyz skrev:
Men vad är "den idiotiska kaklagen"?
Något som jag har missat totalt tydligen
Husägare
· Jönköping
· 5 285 inlägg
Husägare
· Jönköping
· 5 285 inlägg
Lite OT, men varför ska svenskarna till varje pris upp och kräla redan kl 7 eller ännu tidigare på morgnarna?? Vad är det för fel på 9 till 5?
Värst är det för skolungdomarna. Det finns mycket forskning om att tonåringar MÅSTE sova längre på morgnarna, oavsett när de går och lägger sig. Ändå tvingar vi ungstackarna att börja kl 8 på morgonen, vilket innebär att de måste upp kanske kl 7, eller ännu tidigare om de går på gymnasium med lite pendlingsavstånd. Så mycket för att skolan ska bygga på vetenskaplighet!
Värst är det för skolungdomarna. Det finns mycket forskning om att tonåringar MÅSTE sova längre på morgnarna, oavsett när de går och lägger sig. Ändå tvingar vi ungstackarna att börja kl 8 på morgonen, vilket innebär att de måste upp kanske kl 7, eller ännu tidigare om de går på gymnasium med lite pendlingsavstånd. Så mycket för att skolan ska bygga på vetenskaplighet!