Tycker du att sommartid/vintertid ska avskaffas?

  • Ja

    164 Röster 74,2%
  • Nej

    51 Röster 23,1%
  • Indifferent

    6 Röster 2,7%
  • Antal röster
    221
BirgitS
ricebridge skrev:
Lite OT, men varför ska svenskarna till varje pris upp och kräla redan kl 7 eller ännu tidigare på morgnarna?? Vad är det för fel på 9 till 5?
Värst är det för skolungdomarna. Det finns mycket forskning om att tonåringar MÅSTE sova längre på morgnarna, oavsett när de går och lägger sig. Ändå tvingar vi ungstackarna att börja kl 8 på morgonen, vilket innebär att de måste upp kanske kl 7, eller ännu tidigare om de går på gymnasium med lite pendlingsavstånd. Så mycket för att skolan ska bygga på vetenskaplighet!
Ett tag hade jag en granne som var målare och han kunde inte tänka sig att börja senare än klockan 7 för han tyckte att det var så härligt att vara hemma redan klockan 4 och att han fick gå och lägga sig en timme tidigare gjorde inget, så visst finns det folk som tycker annorlunda.
 
A
ricebridge skrev:
Lite OT, men varför ska svenskarna till varje pris upp och kräla redan kl 7 eller ännu tidigare på morgnarna?? Vad är det för fel på 9 till 5?
Värst är det för skolungdomarna. Det finns mycket forskning om att tonåringar MÅSTE sova längre på morgnarna, oavsett när de går och lägger sig. Ändå tvingar vi ungstackarna att börja kl 8 på morgonen, vilket innebär att de måste upp kanske kl 7, eller ännu tidigare om de går på gymnasium med lite pendlingsavstånd. Så mycket för att skolan ska bygga på vetenskaplighet!
Största problemet med 9 till 17 är att man inte får någon rast. Alternativet är att sluta kl 18, men då kommer inte middagen stå på bordet förrän halv åtta. Sena måltider är bevisat inte bra.
 
Känns inte som det spelar mig någon roll, kort taget, sommartid.....
Person som skottar snö från en bilparkering under vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars hänger jag på, jag röstar bort vinter då ser det ut såhär....
Kruka med gul påskliljor i förgrunden, träaltan och cykel på en tom lantlig gård utanför snötäckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hmm, nu blev jag ännu mera förvirrad...

Vintertid kvar, då är det mindre snö, sommartid bort med snön....;)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
ricebridge skrev:
Lite OT, men varför ska svenskarna till varje pris upp och kräla redan kl 7 eller ännu tidigare på morgnarna?? Vad är det för fel på 9 till 5?
Värst är det för skolungdomarna. Det finns mycket forskning om att tonåringar MÅSTE sova längre på morgnarna, oavsett när de går och lägger sig. Ändå tvingar vi ungstackarna att börja kl 8 på morgonen, vilket innebär att de måste upp kanske kl 7, eller ännu tidigare om de går på gymnasium med lite pendlingsavstånd. Så mycket för att skolan ska bygga på vetenskaplighet!
I Karlstads kommun har de flyttat nästan alla gymnasiestarttider till ca 8.40-9.20, eftersom det dessutom sparar en massa pengar, då skolungdomarna slipper trängas med de som ska till jobbet. Det gav dessutom vinsten för de som har långt till Karlstad att många kan bo hemma hos sina föräldrar till de går ut gymnasiet istället för att flytta hemifrån efter 9:an.
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Det ryktas om att EU avskaffar sommartid 2021, nån som kan bekräfta?
 
Jag har inte hört Junckers årliga tal som ska vara idag, men ett avskaffande är iallafall vad EU-kommissionen har tänkt rekommendera. Dock är det upp till varje land att följa rekommendationerna.
Tyvärr tycker kommissionen att det ska vara sommartid året om istället för normaltid, men det är iallafall bra att slippa dagens omställningar.

"Sannolikt blir ett förslag om slopad tidsomställning en del av Junckers årliga stora tal om läget i unionen som hålls inför EU-parlamentet om knappt två veckor, den 12 september. Därefter blir det upp till EU-länderna och parlamentet att i så fall klubba igenom en förändring."
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-kommissionen-vill-avskaffa-sommartid
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tyvärr tycker kommissionen att det ska vara sommartid året om istället för normaltid, men det är iallafall bra att slippa dagens omställningar.
Varför gillar du inte kommissionens förslag om att det ska vara sommartid året runt? Det är väl bra om vi gör som Island och Argentina och permanentar sommartiden? Då får vi ju ljusare eftermiddagar på vintern.

Idag går solen ner redan kl 19:04 i Haparanda och 19:44 i Grebbestad. Det tycker jag är på tok för tidigt. Det är fortfarande bara den 12 september.

Jag föreslår istället att vi vrider fram klockan ytterligare en timme. Då skulle det vara lättare att vara utomhus längre under sensommaren och hösten. En permanent framvridning av klockan skulle inte bara göra oss piggare och verka för att vi hinner utföra mer i dagsljus, utan skulle också förlänga sommaren eftersom vi då kan njuta av kvällssolen oftare. :)
 
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
Du kan gå upp tidigare på morgonen utan att ställa klockan fel.
Det är en missuppfattning att man får en permanent förskjutning av folks vanor genom att ställa klockan fel.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Visst kan jag gå upp tidigare på morgnarna men jag är en kvällsmänniska som inte vill gå upp på morgnarna. Jag vill att det ska bli ljusare på kvällen.

Enda gången jag frivilligt går upp tidigt på morgnarna är när jag får spela golf. Det vill jag göra.
 
  • Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
Det enda sättet att få ljusare kvällar är att gå upp tidigare på morgonen. Det finns inget annat sätt.
 
  • Gilla
Sundlof81 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det enda sättet att få ljusare kvällar är att gå upp tidigare på morgonen. Det finns inget annat sätt.
Och då får alla sjusovare en liten knuff, eller hjälp på vägen, om vi justerar klockan.
Enkelt och självklart sa Bill. Självklart sa Bull :love:
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Visst kan jag gå upp tidigare på morgnarna men jag är en kvällsmänniska som inte vill gå upp på morgnarna. Jag vill att det ska bli ljusare på kvällen.

Enda gången jag frivilligt går upp tidigt på morgnarna är när jag får spela golf. Det vill jag göra.
Det är ju ingen skillnad om du går upp en timme tidigare enligt klockan eller om du ställer om klockan och går upp samma klockslag som innan.
Istället för att anpassa klockan efter dygnsrytmen så borde man göra tvärtom.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Absolut! Lägg ned detta tramsade! Gör varken till eller från!
 
useless useless skrev:
Det är ju ingen skillnad om du går upp en timme tidigare enligt klockan eller om du ställer om klockan och går upp samma klockslag som innan.
Istället för att anpassa klockan efter dygnsrytmen så borde man göra tvärtom.
För mig är det skillnad om solen går ner kl 19 eller 20.

Om det inte är någon skillnad för dig så borde du inte ha något emot att vi ställer fram tiden enligt mina önskemål. ;)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Jag vill gärna ha en tid som är nära soltiden. Dvs. att solen står högst kl12.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.