15 704 läst ·
139 svar
16k läst
139 svar
Borde vi avskaffa sommartid/vintertid?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Ett tag hade jag en granne som var målare och han kunde inte tänka sig att börja senare än klockan 7 för han tyckte att det var så härligt att vara hemma redan klockan 4 och att han fick gå och lägga sig en timme tidigare gjorde inget, så visst finns det folk som tycker annorlunda.ricebridge skrev:Lite OT, men varför ska svenskarna till varje pris upp och kräla redan kl 7 eller ännu tidigare på morgnarna?? Vad är det för fel på 9 till 5?
Värst är det för skolungdomarna. Det finns mycket forskning om att tonåringar MÅSTE sova längre på morgnarna, oavsett när de går och lägger sig. Ändå tvingar vi ungstackarna att börja kl 8 på morgonen, vilket innebär att de måste upp kanske kl 7, eller ännu tidigare om de går på gymnasium med lite pendlingsavstånd. Så mycket för att skolan ska bygga på vetenskaplighet!
Största problemet med 9 till 17 är att man inte får någon rast. Alternativet är att sluta kl 18, men då kommer inte middagen stå på bordet förrän halv åtta. Sena måltider är bevisat inte bra.ricebridge skrev:Lite OT, men varför ska svenskarna till varje pris upp och kräla redan kl 7 eller ännu tidigare på morgnarna?? Vad är det för fel på 9 till 5?
Värst är det för skolungdomarna. Det finns mycket forskning om att tonåringar MÅSTE sova längre på morgnarna, oavsett när de går och lägger sig. Ändå tvingar vi ungstackarna att börja kl 8 på morgonen, vilket innebär att de måste upp kanske kl 7, eller ännu tidigare om de går på gymnasium med lite pendlingsavstånd. Så mycket för att skolan ska bygga på vetenskaplighet!
Känns inte som det spelar mig någon roll, kort taget, sommartid.....
Annars hänger jag på, jag röstar bort vinter då ser det ut såhär....
Hmm, nu blev jag ännu mera förvirrad...
Vintertid kvar, då är det mindre snö, sommartid bort med snön....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Annars hänger jag på, jag röstar bort vinter då ser det ut såhär....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, nu blev jag ännu mera förvirrad...
Vintertid kvar, då är det mindre snö, sommartid bort med snön....
I Karlstads kommun har de flyttat nästan alla gymnasiestarttider till ca 8.40-9.20, eftersom det dessutom sparar en massa pengar, då skolungdomarna slipper trängas med de som ska till jobbet. Det gav dessutom vinsten för de som har långt till Karlstad att många kan bo hemma hos sina föräldrar till de går ut gymnasiet istället för att flytta hemifrån efter 9:an.ricebridge skrev:Lite OT, men varför ska svenskarna till varje pris upp och kräla redan kl 7 eller ännu tidigare på morgnarna?? Vad är det för fel på 9 till 5?
Värst är det för skolungdomarna. Det finns mycket forskning om att tonåringar MÅSTE sova längre på morgnarna, oavsett när de går och lägger sig. Ändå tvingar vi ungstackarna att börja kl 8 på morgonen, vilket innebär att de måste upp kanske kl 7, eller ännu tidigare om de går på gymnasium med lite pendlingsavstånd. Så mycket för att skolan ska bygga på vetenskaplighet!
Jag har inte hört Junckers årliga tal som ska vara idag, men ett avskaffande är iallafall vad EU-kommissionen har tänkt rekommendera. Dock är det upp till varje land att följa rekommendationerna.
Tyvärr tycker kommissionen att det ska vara sommartid året om istället för normaltid, men det är iallafall bra att slippa dagens omställningar.
"Sannolikt blir ett förslag om slopad tidsomställning en del av Junckers årliga stora tal om läget i unionen som hålls inför EU-parlamentet om knappt två veckor, den 12 september. Därefter blir det upp till EU-länderna och parlamentet att i så fall klubba igenom en förändring."
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-kommissionen-vill-avskaffa-sommartid
Tyvärr tycker kommissionen att det ska vara sommartid året om istället för normaltid, men det är iallafall bra att slippa dagens omställningar.
"Sannolikt blir ett förslag om slopad tidsomställning en del av Junckers årliga stora tal om läget i unionen som hålls inför EU-parlamentet om knappt två veckor, den 12 september. Därefter blir det upp till EU-länderna och parlamentet att i så fall klubba igenom en förändring."
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-kommissionen-vill-avskaffa-sommartid
Administrator
· Skåne
· 6 812 inlägg
Varför gillar du inte kommissionens förslag om att det ska vara sommartid året runt? Det är väl bra om vi gör som Island och Argentina och permanentar sommartiden? Då får vi ju ljusare eftermiddagar på vintern.useless skrev:
Idag går solen ner redan kl 19:04 i Haparanda och 19:44 i Grebbestad. Det tycker jag är på tok för tidigt. Det är fortfarande bara den 12 september.
Jag föreslår istället att vi vrider fram klockan ytterligare en timme. Då skulle det vara lättare att vara utomhus längre under sensommaren och hösten. En permanent framvridning av klockan skulle inte bara göra oss piggare och verka för att vi hinner utföra mer i dagsljus, utan skulle också förlänga sommaren eftersom vi då kan njuta av kvällssolen oftare.
Du kan gå upp tidigare på morgonen utan att ställa klockan fel.
Det är en missuppfattning att man får en permanent förskjutning av folks vanor genom att ställa klockan fel.
Det är en missuppfattning att man får en permanent förskjutning av folks vanor genom att ställa klockan fel.
Administrator
· Skåne
· 6 812 inlägg
Visst kan jag gå upp tidigare på morgnarna men jag är en kvällsmänniska som inte vill gå upp på morgnarna. Jag vill att det ska bli ljusare på kvällen.
Enda gången jag frivilligt går upp tidigt på morgnarna är när jag får spela golf. Det vill jag göra.
Enda gången jag frivilligt går upp tidigt på morgnarna är när jag får spela golf. Det vill jag göra.
Det enda sättet att få ljusare kvällar är att gå upp tidigare på morgonen. Det finns inget annat sätt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är ju ingen skillnad om du går upp en timme tidigare enligt klockan eller om du ställer om klockan och går upp samma klockslag som innan.Per Eskilsson skrev:
Istället för att anpassa klockan efter dygnsrytmen så borde man göra tvärtom.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Absolut! Lägg ned detta tramsade! Gör varken till eller från!
Administrator
· Skåne
· 6 812 inlägg
För mig är det skillnad om solen går ner kl 19 eller 20.useless skrev:
Om det inte är någon skillnad för dig så borde du inte ha något emot att vi ställer fram tiden enligt mina önskemål.
Jag vill gärna ha en tid som är nära soltiden. Dvs. att solen står högst kl12.
