15 704 läst ·
139 svar
16k läst
139 svar
Borde vi avskaffa sommartid/vintertid?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 693 inlägg
Kan vi i så fall ändra så att normal kontorstid är 6-15? =)
Ja. Sommar och vintertid bör avskafas. Det räcker med normaltid.
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Jag tror de flesta är överens om att sommar och vintertid ska avskaffas.
Syftet med tidsexperimentet (som jag tror först testades i Sverige 1916 men infördes 1980) var att spara energi. Men eftersom man inte lyckats bevisa att sommartid sparat någon energi utan snarare bara skapat onödig trötthet och stress och olyckor i samband med och veckor efter skiften så funderar man nu alltså att byta tillbaka till som det var före 1980.
Eller vänta nu. Nu vill man permanenta sommartiden, dvs göra framflyttning med en timme permanent.
Frågan som då kvarstår är: Hur är den optimala normaltiden?
Enligt vissa (läs @Daniel 109 )så är det att det är optimalt om det är så ljust som möjligt kl 12:00. För att få till det behöver klockan ställas om kontinuerligt (kanske automatiskt) lite varje dag.
Enligt andra (läs @Per Eskilsson) så skjuter vi fram tiden ytterligare en timme (utöver den befintliga sommartiden) så att vi får mer ljus på eftermiddagar och kvällar.
Jag tror att beroende på hur man är som person, t ex om man är morgonpigg eller kvällsmänniska, så vill man olika saker.
Edit: sorry useless, jag skrev fel, jag menade daniel 109. Jag är också irriterad på att det inte går att scrolla i snabbsvar när man kör infinite scroll.
Syftet med tidsexperimentet (som jag tror först testades i Sverige 1916 men infördes 1980) var att spara energi. Men eftersom man inte lyckats bevisa att sommartid sparat någon energi utan snarare bara skapat onödig trötthet och stress och olyckor i samband med och veckor efter skiften så funderar man nu alltså att byta tillbaka till som det var före 1980.
Eller vänta nu. Nu vill man permanenta sommartiden, dvs göra framflyttning med en timme permanent.
Frågan som då kvarstår är: Hur är den optimala normaltiden?
Enligt vissa (läs @Daniel 109 )så är det att det är optimalt om det är så ljust som möjligt kl 12:00. För att få till det behöver klockan ställas om kontinuerligt (kanske automatiskt) lite varje dag.
Enligt andra (läs @Per Eskilsson) så skjuter vi fram tiden ytterligare en timme (utöver den befintliga sommartiden) så att vi får mer ljus på eftermiddagar och kvällar.
Jag tror att beroende på hur man är som person, t ex om man är morgonpigg eller kvällsmänniska, så vill man olika saker.
Edit: sorry useless, jag skrev fel, jag menade daniel 109. Jag är också irriterad på att det inte går att scrolla i snabbsvar när man kör infinite scroll.
Redigerat:
Hur menar du nu? Solen står högst på himlen samma tid samma varje dygn. Det varierar inte under året. (Mer än högst marginellt)
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
D Daniel 109 skrev:
Per har fel, men rätt, eller rätt men fel......D Daniel 109 skrev:
Det beror på var, vilken breddgrad man befinner sig klockan tolv.
Det gör det väl ändå inte.
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Det jag vill säga är att klockan 12 är för mig (och många andra med mig) inte en optimal tid för att solen ska stå så högt som möjligt. För mig är det mer optimalt om solen står så som högst när klockan är 14 eller senare eftersom det skulle innebära ljusare kvällar, vilket gör mig piggare.
Det finns tydligen något som heter solbanediagram som beskriver solens plats på himlen vid olika tidpunkter.
Så här ser det t ex ut i Norrköping:
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/vad-ar-ett-solbanediagram-1.31981
Det finns tydligen något som heter solbanediagram som beskriver solens plats på himlen vid olika tidpunkter.
Så här ser det t ex ut i Norrköping:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/vad-ar-ett-solbanediagram-1.31981
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
Det är väl redan svårt nog att komma upp när det är mörkt på morgnarna, inte vill jag att det ska bli mörkt på morgnarna under fler månader än nödvändigt.
Man har ju diskuterat att ändra skoltider så att tonåringarna kan sova en timme längre på morgnarna men att införa sommartid året runt innebär ju att de ska upp en timme tidigare så det är ju direkt motstridigt.
Tycker det är utmärkt att dagisbarnen kan vara ute i ljuset under större delen av tiden de är där, och inte att det blir mörkare under förmiddagarna för dem.
Man har ju diskuterat att ändra skoltider så att tonåringarna kan sova en timme längre på morgnarna men att införa sommartid året runt innebär ju att de ska upp en timme tidigare så det är ju direkt motstridigt.
Tycker det är utmärkt att dagisbarnen kan vara ute i ljuset under större delen av tiden de är där, och inte att det blir mörkare under förmiddagarna för dem.
Skillnaden mellan klocktid och soltid är väl som mest typ en kvart? Det känns onödigt att kompensera för en så liten avvikelse.Per Eskilsson skrev:
Problemet är att vi är så bundna vid olika klockslag. Om det blir mörkt för tidigt på eftermiddagen så är ju lösningen att gå upp tidigare, inte att dölja problemet genom att förskjuta klockan...
Variationen innom tisdzonen är större. Men vi vill ju ha samma tid i hela landet. Vår normaltid stämmer bra mitt i landet.
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Det måste väl vara ännu bättre om dagisbarnen kan vara ute med sina föräldrar en timme extra på eftermiddagen än att det är ljust på morgonen.BirgitS skrev:
Jag är inte ett dugg hjälpt av att solen går upp kl 5:40 (Haparanda) eller 6:37 (Lomma) eftersom jag alltid sover vid den tidpunkten oavsett årstid.
Jag antar att de som är morgonpigga föredrar mer ljus på morgonen.
Jag undrar om det finns någon undersökning som kommit fram till om det finns fler kvälls- än morgonpigga (eller tvärtom)?
Ska det bli ljusare på kvällen måste du gå upp tidigare. Det påverkas inte av vilken tidszon din klocka visar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
Nu var det ett tag sen jag hade barn i dagisåldern men min minnesbild är att det inte var så lång tid från att man hämtade dem på dagis tills det var dags att börja med middagen och det oavsett om det var mörk vinter eller ljus sommar.Per Eskilsson skrev:
Men då går du ju inte och lägger dig resp. vaknar efter din dygnsrytm utan efter klockan, och då kan du ju få samma effekt av att ställa om din väckarklocka en timme själv som att staten bestämmer att du ska ställa om din väckarklocka.Per Eskilsson skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 138 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 138 inlägg
Det finns väl undersökningar som visar att framför allt kvällsmänniskor mår bra av att det är ljust när de vaknar på morgonen eftersom det hjälper deras biologiska klocka att justera in sig mot dygnet. Ljusterapi mot vinterdepression sker på morgonen (om de inte har ändrat riktlinjerna för det under senare år).Per Eskilsson skrev:
De flesta är inte utpräglat någondera men i genomsnitt har den biologiska klockan ett dygn som är drygt 24 timmar och morgonljuset hjälper då till att justera in klockan så att man inte förskjuter sin vakna period med 1/2 - 1 timme per dag.Per Eskilsson skrev: