Borde vi avskaffa sommartid/vintertid?

7k läst  108 svar

?

Tycker du att sommartid/vintertid ska avskaffas?

1. Ja

139 röster
    76,0%
  2. Nej

40 röster
    21,9%
  3. Indifferent

4 röster
    2,2%
  1. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 17
    Så var det dags att ställa fram klockan en timma vid 02.00 inatt. Är det bara jag som tycker att det är helt idiotiskt och onödigt? Det tar jättelång tid för min kropp att ställa om sig och jag tycker det är urjobbigt. Om jag fick bestämma skulle vi avskaffa det direkt. Vad tycker du?

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Isåfall ha sommartid året om då?

3. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 17
    Möjligtvis det kunde jag gå med på :)

4. S
    Husägare Nivå 3
    Om man ändå får fantisera, kan vi inte avskaffa vintern som sådan istället...?

:surprised:

5. E
    Hobbysnickare · Nivå 8
    Utan tidsomställning vår och höst skulle vi antingen ha ljusa morgnar klockan tre på natten eller mörkt fram till strax innan lunch.

Vad är det som är jobbigt i kroppen med att ställa om klockan?

harry73 och Manganbangan gillar
  6. P
    Medlem · Nivå 11
    För mig har ändringen till sommartid alltid upplevts som fantastiskt. Man har gått en hel vinter och tyckt att det är mörkt och tråkigt...sen börjar det ljusna så här i mars, och sommartiden riktigt boostar känslan av att det är ljust på eftermiddagen/kvällen.

Ändringen till vintertid känns inte alls lika jobbig, då har man laddats upp i flera månader och är psykiskt inställd på att vintern är på väg. Då längtar man lite efter att mysa inomhus med tända ljus, sprakande brasa och goda grytor puttrande på spisen.

Kallebo, Gardsiö och bjoar564 gillar
  7. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 17
    Det tar flera veckor för mig att vänja mig vid att stiga upp en timma tidigare. Sömncykeln blir helt rubbad.

Jumos gillar
  8. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 17

9. P
    Medlem · Nivå 11
    Det låter ju helt galet Marlen! :eek: Har du rest österut eller västerut någon gång?

10. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 17
    Ja?

11. P
    Medlem · Nivå 11
    Jag tänkte att om det tar flera veckor för dig att anpassa dig till en timmes skillnad, då måste det ju vara hopplöst att resa till andra tidszoner.

Ett litet förslag i all välmening: vad tror du om att smyga in kroppen i sommartiden? Alltså om du normalt sett går upp klockan 07:00 så kan du i början av mars gå upp kl 06:55, 06:50, 06:45 osv. När sommartiden kommer så är du nere på kl 06:00 vilket ju då är kl 07:00. :)

Kallebo och Solari gillar
  12. E
    Hobbysnickare · Nivå 8
    Eller krypa till kojs en timme tidigare

Per Eskilsson gillar
  13. P
    Medlem · Nivå 11
    Det funkar aldrig för mig...ska jag ställa om dygnet måste jag tvinga mig upp tidigare på morgonen och hoppas jag blir trött nog att somna i tid på kvällen. Lägger jag mig tidigare gör det bara att jag ligger och vrider och vänder mig i sängen.

Oldboy gillar
  14. Cujo
    Medlem Nivå 6
    Det är vintertiden som borde avskaffas!

Bondesamhället finns inte längre! Vi har bättre nytta av kvällssolen i det moderna samhället. Med vintertid så är det mörkt när man åker till jobbet, och lika mörkt när man slutar. Dessutom har vi redan sommartid större delen av året (7 mån). Lika bra att ha det hela året!

15. anders07
    Medlem Nivå 13
    Vinter/sommartid har inte med bönder att göra utan att industrier/fabriker skulle spara el och inte behöva ha belysning på...

Och, ja, det borde avskaffas!

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: