15 704 läst ·
139 svar
16k läst
139 svar
Borde vi avskaffa sommartid/vintertid?
Det har jag också funderat på, ha en tid, vintertid eller sommartid torde kvitta. Sen reglera det på arbetstiden istället, har man fasta arbetstider där man är styrd av något, får man ta det genom facket att driva på för "sommartid", om det är ett önskemål från tillräckligt många medlemmar att börja tidigare då.heimlaga skrev:
Många idag har också flextid eller liknande, så man kan styra vilka tider man jobbar ivf på någon timma hit eller dit och kan reglera detta individuellt.
Förstår inte den här debatten som kommit på senare år om att ta bort tidsomställningen. Man vill alltså ha mer ljus på kvällen, när man är ledig? Samtidigt börjar folk jobba senare och senare.. Tycker bara de sista åren att det verkar ha blivit vanligare att (kontors-) folk börjar kl 9 i stället för 8. Om man börjar jobba kl 8 får man ju mer tid att njuta av ljuset efter jobbet!
För mig, som brukar börja ca kl 8, så uppskattar jag båda tidsomställningarna. Följande exempel använder jag Sundsvalls soltider, tänker att det är ungefär mitt i Sverige.
- På hösten går solen upp efter att jag börjar jobbet, 08:15, men tack vare tidsomställningen har det åtminstone börjat ljusna när jag stiger upp. Lättare att komma upp ur sängen, tack "normaltiden".
- På våren går solen upp så tidigt, 05:32, att jag vaknar av ljuset tidigare än väckarklockan, men tack vare tidsomställningen får jag min välbehövda nattsömn, tack "sommartiden".
Om vi skulle byta tidszon, som vissa här förespråkar (genom att ha ständig sommartid), så skulle solen i december gå upp kl 10:20 i Sundsvall.. 9:30 i Malmö. Njä, jag ser fördelarna med det system vi har. Någon vecka "jetlag" tolererar jag gärna om jag tänker på alternativet.
För mig, som brukar börja ca kl 8, så uppskattar jag båda tidsomställningarna. Följande exempel använder jag Sundsvalls soltider, tänker att det är ungefär mitt i Sverige.
- På hösten går solen upp efter att jag börjar jobbet, 08:15, men tack vare tidsomställningen har det åtminstone börjat ljusna när jag stiger upp. Lättare att komma upp ur sängen, tack "normaltiden".
- På våren går solen upp så tidigt, 05:32, att jag vaknar av ljuset tidigare än väckarklockan, men tack vare tidsomställningen får jag min välbehövda nattsömn, tack "sommartiden".
Om vi skulle byta tidszon, som vissa här förespråkar (genom att ha ständig sommartid), så skulle solen i december gå upp kl 10:20 i Sundsvall.. 9:30 i Malmö. Njä, jag ser fördelarna med det system vi har. Någon vecka "jetlag" tolererar jag gärna om jag tänker på alternativet.
Instämmer helt med aleica. Jag försöker förstå vilka argument det finns för att ta bort sommartidsomställningen, men tycker inte att jag har läst några som för mig är tillräckligt substantiella. Jag kan ha förståelse för folk som har Marlenes problem, att det påverkar dygnsrytmen menligt, alla är olika och vissa är extra känsliga för olika saker. Det har jag full respekt för.
En del menar att det är jobbigt att ställa om klockorna. Kom igen...såvida man inte är klocksamlare med 5000 analoga klockor är det väl inget större problem? Fler och fler klockor sköter detta helt automatiskt, så hur många klockor handlar det om egentligen? För mig är det kanske 10 klockor, de två bilarnas inkluderade, och det tar mig kanske fem minuter att ställa om dem. Detta två gånger per år...det har jag tid med. Då är det jobbigare att varannan vecka ställa ut soptunnorna vid vägkanten...vi kanske skulle slopa sophämtningen?
Några pratar om att det är principiellt fel att lägga till/dra bort en timme. Detta förstår jag inte alls. Tid är inte en fysikalisk lag utan det är en konstruktion vi människor hittat på för att vi ska kunna vara synkade som art. Här måste det finnas en standard som är någorlunda universell för att det inte ska bli kaos. Nu har vi enats om att vi vill utnyttja dygnets timmar på ett mer effektivt sätt, så vad är problemet?
Jag är dock en person som inte har problem att ändra uppfattning om jag blir övertygad av bra argument. Därför är jag nyfiken på att höra fler (och bättre) argument för att vi skulle slopa sommartiden.
En del menar att det är jobbigt att ställa om klockorna. Kom igen...såvida man inte är klocksamlare med 5000 analoga klockor är det väl inget större problem? Fler och fler klockor sköter detta helt automatiskt, så hur många klockor handlar det om egentligen? För mig är det kanske 10 klockor, de två bilarnas inkluderade, och det tar mig kanske fem minuter att ställa om dem. Detta två gånger per år...det har jag tid med. Då är det jobbigare att varannan vecka ställa ut soptunnorna vid vägkanten...vi kanske skulle slopa sophämtningen?
Några pratar om att det är principiellt fel att lägga till/dra bort en timme. Detta förstår jag inte alls. Tid är inte en fysikalisk lag utan det är en konstruktion vi människor hittat på för att vi ska kunna vara synkade som art. Här måste det finnas en standard som är någorlunda universell för att det inte ska bli kaos. Nu har vi enats om att vi vill utnyttja dygnets timmar på ett mer effektivt sätt, så vad är problemet?
Jag är dock en person som inte har problem att ändra uppfattning om jag blir övertygad av bra argument. Därför är jag nyfiken på att höra fler (och bättre) argument för att vi skulle slopa sommartiden.
I större delen av Sverige (Norrland) är det ju ändå ljust nästan hela dygnet på sommaren, så varför man skulle behöva 'daylight saving time' förstår jag inte...
Vill man ha ljust på fritiden efter jobbet så kan man väl börja klockan 7 istället som folk gjorde förr i tiden? Att börja jobba klockan 9 är bara ett resultat av slöhet och lättja.
:|
Vill man ha ljust på fritiden efter jobbet så kan man väl börja klockan 7 istället som folk gjorde förr i tiden? Att börja jobba klockan 9 är bara ett resultat av slöhet och lättja.
:|
Det är bevisat att det orsakar ett antal dödsfall dessa tidsomställningar. för det är ett jatlag som inträffar. så det definitivt ett stresspåslag. Vilka fördelar har man då? jag skulle säga INGA! ja, 0 fördelar. det enda argument är att Danmark har det, och den enda anledning Danmark införde det var att Tyskland införde det. det är det är egentligen det enda hållbara argumentet.
Vi måste komma ihåg att detta är ett nytt påfund som bara funnits en kort period (från 1980) vi provade de vid första världskriget (när någon general fick en "smart" ide) men då skrotades planen några decennier.
Vi måste komma ihåg att detta är ett nytt påfund som bara funnits en kort period (från 1980) vi provade de vid första världskriget (när någon general fick en "smart" ide) men då skrotades planen några decennier.
Medlem
· Blekinge
· 214 inlägg
Dessa tidsomställningar känns lite som en relik från det förflutna. Island & Ryssland visar vägen ;-)
Administrator
· Skåne
· 6 812 inlägg
Läste i en artikel på Dagens Nyheter http://www.dn.se/ekonomi/handla-el-nar-den-ar-som-billigast/ att elen är som billigast på natten mellan kl 03 och 06.hsd skrev:
Det talar för mitt förslag dvs att anpassa tiden efter ljuset - så att det alltid är ljust mellan 17 och 21 då de flesta har ledigt.
Det skulle innebära att vi tidigarelägger all verksamhet 6 timmar och istället för att börja jobba kl 9 så börjar vi jobba kl 3 (när elen är som billigast) och istället för att gå och lägga oss kl 24 så skulle vi gå och lägga oss kl 18. Hoppas ni förstår hur jag menar.
Ytterligare en fördel är att vi kan göra affärer med Asien i realtid istället för 6 timmar senare. Den sista fördelen förutsätter att de inte hänger på och gör samma sak i t ex Kina.
Jag har faktiskt vant mig vid sommartid och de sista åren inte märkt några sömnproblem, kanske något tröttare först måndagen när klockan ställs tillbaka, men det är det enda.
Sedan jag dessutom införskaffat väggklockor som ställer om sig så blev det även slut på småsvärandet.
Numera har jag bara en klocka i bilen som behöver rastas två gånger om året.
Sedan jag dessutom införskaffat väggklockor som ställer om sig så blev det även slut på småsvärandet.
Numera har jag bara en klocka i bilen som behöver rastas två gånger om året.
Jag hade ingen aning om att folk var så otroligt bundna av sina tider under dagen. Väldigt många yrken måste ju vara flexibla gällande tider anpassade efter behovet, och då kan man ju inte vara känslig för att behöva gå upp tidigare eller senare än någon annan tid.
I min bransch (film och TV) finns väldigt få fasta arbetstider, inte ens helgdagar är på något sätt heliga. För några år sedan skulle några scener spelas in i ett folktomt Stockholms City. Hur får man möjlighet till det? Jo, man börjar spela in vid soluppgång 1:a maj. Ja, ni läste rätt...vi JOBBADE på den heligaste helgdagen i stora delar av världen...dessutom hade vi samling kl 04:00! :O Hur gick det då, var det folktomt? Jodå, det får man ändå anse...det var några finklädda som vinglade hem från krogen (bortamatch?) och kikade med blandning av nyfikenhet, förundran och kanske lite illamående. Annars var det väldigt öde...rätt häftig upplevelse faktiskt.
Om man har problem att gå upp en timme senare/tidigare en gång om året så måste man ha ett väldigt inrutat liv och skulle aldrig kunna verka i många yrkeskategorier.
I min bransch (film och TV) finns väldigt få fasta arbetstider, inte ens helgdagar är på något sätt heliga. För några år sedan skulle några scener spelas in i ett folktomt Stockholms City. Hur får man möjlighet till det? Jo, man börjar spela in vid soluppgång 1:a maj. Ja, ni läste rätt...vi JOBBADE på den heligaste helgdagen i stora delar av världen...dessutom hade vi samling kl 04:00! :O Hur gick det då, var det folktomt? Jodå, det får man ändå anse...det var några finklädda som vinglade hem från krogen (bortamatch?) och kikade med blandning av nyfikenhet, förundran och kanske lite illamående. Annars var det väldigt öde...rätt häftig upplevelse faktiskt.
Om man har problem att gå upp en timme senare/tidigare en gång om året så måste man ha ett väldigt inrutat liv och skulle aldrig kunna verka i många yrkeskategorier.