6 185 läst ·
26 svar
6k läst
26 svar
Vad hände med brun färg? Hittar knappt lågpris längre.
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Har ett hus från 1970 där fasaden är i brunt tegel och garaget har stående träpanel. Brunmålad, såklart. Skall måla om men bland lågprisfabrikaten hittar jag bara Biltema V Pro som har brun som standardkulör.
Annars går man gå på dyringarna, Jotun, Flügger, Nordsjö och andra direktörsfabrikat.
Problemet är att jag tycker Biltemas nyans är för rödaktig. Någon som har förlag på andra hyfsade lågprismärken? Jag vill alltså ha en mörk rent brun nyans.
Annars går man gå på dyringarna, Jotun, Flügger, Nordsjö och andra direktörsfabrikat.
Problemet är att jag tycker Biltemas nyans är för rödaktig. Någon som har förlag på andra hyfsade lågprismärken? Jag vill alltså ha en mörk rent brun nyans.
Problemet är att även dyr färg kan vara kass och billigare överlägsen.
Köpte brun utomhusfärg Alcro? och efter bara några år var den nerblekt och med en kritaktig yta medan den ursprungliga färgen höll sig fräsch i flera årtionden. Har haft Lidlfärg med förvånansvärt bra hållbarhet.
Köpte brun utomhusfärg Alcro? och efter bara några år var den nerblekt och med en kritaktig yta medan den ursprungliga färgen höll sig fräsch i flera årtionden. Har haft Lidlfärg med förvånansvärt bra hållbarhet.
Redigerat:
Jag vet att Lidl hade fem liters burkar med brun utomhusfärg för trä med jag har inte använt den själv så kan inte ge något omdöme. Behöver du bruten färg och är villig att betala så är det färghandeln som gäller.
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Är det verkligen färg? Ser mer ut som lasyr, träet ses så bra igenom.
Edit, kom på att man ju kan man blanda lite svart i den bruna färgen som är för ljus/röd, använder man samma märke borde det inte vara några problem?
Edit, kom på att man ju kan man blanda lite svart i den bruna färgen som är för ljus/röd, använder man samma märke borde det inte vara några problem?
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Det är täckanda akrylat. Men som du ser på originalet är färgen rätt sliten. Detta är en av de bättre ytorna. Har bara strukit en gång med Biltema så det behövs nog en gång till. Men jag började igår så jag är nog inte klar förrän om ett par helger.Satsuki skrev:
Sämre hållbarhet är för att färgen blivit miljövänligare.
Jag har använt både Biltema och Flugger på olika delar av fasaden. Biltema främst på delar som inte är så noga, tex delar av fasaden på garaget som egentligen borde bytas men nu får det lite skydd så det klarar sig ett tag till medan jag gör viktigare saker.
Min fasad är blekt gul. Jag hade köpt Biltemas herrgårdsgul och vit och blandade, fick en blandning extremt nära den brutna flugger, eftersom Biltemas gula är exakt samma kulör som den brutna men med mindre vitt
. Ibland har man tur.
Jag upplever att Biltemas gula täcker väldigt väldigt bra. Lika bra som Flugger. Den vita Biltema är inte riktigt lika bra kanske men ändå bra nog. Tar risken och målar vindskivor med bilens vit och tog ett extra skikt, två innan de åker upp och ett till efter montering.
Konsistensen är den stora skillnaden. Biltema är mycket mer flytande och jag vet inte vad som är bäst. Känslan är att det är lättare än flugger att arbeta in i den grova ytan på träet men också att det blir ett tunnare skikt. Det i sin tur talar kanske för att man behöver ett extra skikt för att nå samma tjocklek av färg (behövs det?). Flugger är mer som yoghurt och blir ett tjockare skikt som döljer mer av den underliggande strukturen. Biltemas visar den.
Min fasad är blekt gul. Jag hade köpt Biltemas herrgårdsgul och vit och blandade, fick en blandning extremt nära den brutna flugger, eftersom Biltemas gula är exakt samma kulör som den brutna men med mindre vitt
Jag upplever att Biltemas gula täcker väldigt väldigt bra. Lika bra som Flugger. Den vita Biltema är inte riktigt lika bra kanske men ändå bra nog. Tar risken och målar vindskivor med bilens vit och tog ett extra skikt, två innan de åker upp och ett till efter montering.
Konsistensen är den stora skillnaden. Biltema är mycket mer flytande och jag vet inte vad som är bäst. Känslan är att det är lättare än flugger att arbeta in i den grova ytan på träet men också att det blir ett tunnare skikt. Det i sin tur talar kanske för att man behöver ett extra skikt för att nå samma tjocklek av färg (behövs det?). Flugger är mer som yoghurt och blir ett tjockare skikt som döljer mer av den underliggande strukturen. Biltemas visar den.
Produkter som diskuteras: "herrgårdsgul"
Linoljefärg Herrgårdsgul Ottosson
För inomhus- och utomhusbruk
75 kr inkl moms
Läs mer
Jag tror att det skeppet har seglat. Bara att använda brun färg andas 70-tal (framförallt när det dessutom är byggt på 70-talet). Men gå till en riktigt färghandlare så kan de bryta den färgen du vill ha.A Anders_Nilsson skrev:
Redigerat:
Går inte alla färger nuförtiden att bryta?A Anders_Nilsson skrev:Har ett hus från 1970 där fasaden är i brunt tegel och garaget har stående träpanel. Brunmålad, såklart. Skall måla om men bland lågprisfabrikaten hittar jag bara Biltema V Pro som har brun som standardkulör.
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Biltema har en utmärkt grå kulör om jag vill byta men den passar inte med mitt bruna tegel. Det blir nog att hålla sig till brunt.M Maledictus skrev: