Fast nu skrev jag ju faktiskt att man kanske inte kan flytta så jag förstår inte riktigt åsikterna på det jag skrev här........Faktum kvarstår ju att många inte tänker alls. Man tänker bara att det har varit så bra tidigare och så sparkar man bakut så fort det ska förändras nåt..........
Det må så vara att nån kanske har svårt att gå 75 meter med en soptunna men vad är rimligt då? Var sätter man gränsen? Är det 100 meter eller ska vi rätta oss efter de som inte kan gå alls kanske?

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Lite OT kanske, men jag tycker det är lite spännande när Solna kommun skriver så här
Samtidigt uppger Solna kommun att en översyn pågår inför de nya reglerna om fastighetsnära insamling 2027, en lag som inte bara rör boende i Solna utan som påverkar invånare i samtliga kommuner med slingriga gator där sopbilar har svårt att ta sig fram och vända. På dessa gator kan gemensamma insamlingsplatser bli aktuella.

Riskerar inte det är urholka reformen om fastighetsnära insamling om kommunerna ska börja tillhandahålla gemensamma insamlingsplatser? Vem ansvarar för att dessa snöröjs eller inte skräpas ner?

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 4 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Med snö och is, grus mm kan det vara ganska besvärligt. Behövde släpa dom 150m i förra kåken, just vintern kan det vara jobbigt. Och sen såklart alltid drygt att behöva komma ihåg att göra det annars missar man tömningen.
Kan man inte lämna snö, is och grus på utsidan tunnan?

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
En annan fråga är hur länge kärlen får kärlen där, 100 m från den egna tomten. Måste de ställas ut tidig morgon innan tömning och sedan snarast ställas tillbaka på tomten eller kan de stå där ständigt?

• Gilla
  • Wow
Nick 72 och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
En annan fråga är hur länge kärlen får kärlen där, 100 m från den egna tomten. Måste de ställas ut tidig morgon innan tömning och sedan snarast ställas tillbaka på tomten eller kan de stå där ständigt?
Att låta kärlen stå kvar eller ha en gemensam lösning hade jag föredragit.

• Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Jag ställer mig frågande till vad dom påstådda "arbetsmiljöriskerna" är. Om den bilden som postades är rätt ställe så är väl begränsad bredd på vägen det enda problemet jag kan se.

• Gilla
  • Arg
Nick 72 och 2 till
  • Laddar…
Bor vid kusten i södra norrland vid en havsvik där snökanonerna avlöser varandra under vintern.Kampen att få ut soptunnorna från förrådet och ut till gatan en sträcka på knappt 10 m genom meterhöga drivor av snö känns ibland övermäktig.Då har det hittills handlat om två tunnor.Kan inte ens föreställa mig att tvingas släpa fem-sex tunnor i djupsnö 75 m varje gång.

• Gilla
  • Haha
Jorel03 och 4 till
  • Laddar…
M marikristin skrev:
Bor vid kusten i södra norrland vid en havsvik där snökanonerna avlöser varandra under vintern.Kampen att få ut soptunnorna från förrådet och ut till gatan en sträcka på knappt 10 m genom meterhöga drivor av snö känns ibland övermäktig.Då har det hittills handlat om två tunnor.Kan inte ens föreställa mig att tvingas släpa fem-sex tunnor i djupsnö 75 m varje gång.
Man måste väl inte släpa ut tunnorna/ alla tunnorna varje gång? Det går väl fortfarande att ta med tex glas till en glasåtervinning när det passar en själv, den av kommunen utsedda sophämtaren behöver väl inte ha nått att hämta varenda gång?

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg
F fribygg skrev:
Man måste väl inte släpa ut tunnorna/ alla tunnorna varje gång? Det går väl fortfarande att ta med tex glas till en glasåtervinning när det passar en själv, den av kommunen utsedda sophämtaren behöver väl inte ha nått att hämta varenda gång?
Jo om man är skyldig att göra det enligt t ex kommunens regler eller annat.

N
Jag har två fyrfackstunnor (370 liter). För att få dem tömda får jag köra dem till närmaste granne 200 meter bort.
Den ena räcker det med att köra dit två gånger om året (blir så lite i den och det som blir mest av är plast som går att komprimera och som väger väldigt lite).
Den andra med bl.a. restavfall räcker att köra dit var åttonde vecka.

Vägen till mig är för smal och framförallt är det svårt för sopbilen att vända där jag bor.

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
C
P Prodigys skrev:
Jag ställer mig frågande till vad dom påstådda "arbetsmiljöriskerna" är. Om den bilden som postades är rätt ställe så är väl begränsad bredd på vägen det enda problemet jag kan se.
Avsaknad av vändningsmöjligheter säkert, det är ju det klassiska.

• Gilla
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
Tänk om kommunerna hade vett att i upphandlingen ha med någon mening om att företaget som sköter sophämtningen måste hämta sopor på alla de platser som redan används. Alltså de får inte kräva att soptunneplatser flyttas.

• Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Oldboy och 5 till
  • Laddar…
C
L lbgu skrev:
Tänk om kommunerna hade vett att i upphandlingen ha med någon mening om att företaget som sköter sophämtningen måste hämta sopor på alla de platser som redan används. Alltså de får inte kräva att soptunneplatser flyttas.
Det lär vara ett i allra högsta grad medvetet beslut att inte upphandla några speciallösningar förutom i särskilda undantagsfall (för dyrt). Praxis är ju sedan länge att fastighetsägarna får rätta sig efter kommunens pipa, och den aktuella domen bekräftar ju bara att detta beslut är i linje med lagen.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jo om man är skyldig att göra det enligt t ex kommunens regler eller annat.
Menar du att man måste dra ut alla tunnorna, oavsett om de är fulla/ man vill ha dem tömda eller inte?
Får man inte hoppa över att lämna sopor i tex februari om man tycker det är för lite skräp i tunnornsoch för mycket snö?

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det lär vara ett i allra högsta grad medvetet beslut att inte upphandla några speciallösningar förutom i särskilda undantagsfall (för dyrt). Praxis är ju sedan länge att fastighetsägarna får rätta sig efter kommunens pipa, och den aktuella domen bekräftar ju bara att detta beslut är i linje med lagen.
Speciallösningar? Att de som vill ta över sophämtningen förväntas att ha fordon som funkar på de platser tidigare sophämtningsföretags fordon funkade är väl inga speciallösningar.

Problemet är dessa upphandlingar. Med några års mellanrum byts företag. Så då funkar inte det som funkade innan. Ett enkelt krav i upphandlingen är att de ska klara av att hämta sopor på befintliga ställen.

Jag har en bekant som fått göra dyra anpassningar för att det företag som tog över slamtömningen hade annorlunda fordon som tydligen inte klarade av att hämta hos honom. Något som alltid tidigare gått utan problem. Så har man otur så får man något sådant på sig var 5:e år eller hur ofta de byter firma.

• Gilla
  • Ledsen
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.