Jag har en Amina S laddbox som en elektriker installerade för någon månad sedan. Allt gick bra och jag har gjort en egen enkel lastbalansering till den i min Homey.

Plötsligt en dag pratade den inte längre med Homey så jag provade att uppdatera firmware på boxen enligt instruktionen på deras sajt.

Efter uppdatering går den tyvärr inte längre att lägga till i Homey, den står bara och hänger och timar till slut ut. Själva laddningen som sådan verkar fungera fint.

Någon som har något tips på vad jag kan prova? Jag har försökt återställa den enligt instruktionerna på deras sajt ett 10-tal gånger men det gör tyvärr ingen skillnad. Laddar fint men går inte längre att lägga till i Homey.

Jag hade testat att ta bort enheten helt från Homey och lägga till den igen genom fabriksåterställning av boxen. Vet inte om du tog bort den från Homey innan du testade.

Har du i samband med problem gjort någon förändring där hemma? Zigbee kan störas av wifi om de pratar på samma kanaler. Har du några andra zigbee-enheter hemma som du flyttat?

J jsnall skrev:
Jag hade testat att ta bort enheten helt från Homey och lägga till den igen genom fabriksåterställning av boxen. Vet inte om du tog bort den från Homey innan du testade.

Har du i samband med problem gjort någon förändring där hemma? Zigbee kan störas av wifi om de pratar på samma kanaler. Har du några andra zigbee-enheter hemma som du flyttat?
Tack för inspelen! Jo jag har tagit bort den helt från Homey innan jag försöker lägga till den igen.

Inte gjort några direkta ändringar vad jag kan komma på gällande nätverk och prylar. Men kanske att jag skulle prova att flytta Homeyn tillfälligt till precis bredvid laddaren, för att så att säga ge garanterad Zigbee-täckning. Kan det vara en bra idé?

P Peter321 skrev:
Tack för inspelen! Jo jag har tagit bort den helt från Homey innan jag försöker lägga till den igen.

Inte gjort några direkta ändringar vad jag kan komma på gällande nätverk och prylar. Men kanske att jag skulle prova att flytta Homeyn tillfälligt till precis bredvid laddaren, för att så att säga ge garanterad Zigbee-täckning. Kan det vara en bra idé?
Har du andra zigbee-enheter hemma? De bilar ett mesh-nätverk så för att inte de ska bli förvirrade så brukar jag para enheterna hemma på den plats de ska vara installerade. Att flytta Homey nära laddboxen kan vara ett bra test. Funkar det bättre så kan du flytta din Homey eller lägga till ytterligare zigbee-enheter (som EJ går på batteri) mellan laddare och Homey.

Har du möjlighet att välja zigbee-kanal i Homey?

J jsnall skrev:
Har du andra zigbee-enheter hemma? De bilar ett mesh-nätverk så för att inte de ska bli förvirrade så brukar jag para enheterna hemma på den plats de ska vara installerade. Att flytta Homey nära laddboxen kan vara ett bra test. Funkar det bättre så kan du flytta din Homey eller lägga till ytterligare zigbee-enheter (som EJ går på batteri) mellan laddare och Homey.

Har du möjlighet att välja zigbee-kanal i Homey?
Ska testa nu på en gång!

Yes, det går att ändra som det verkar. Står på kanal 11 nu.

Jag noterade en sak i listan, ingen av mina många Hue-lampor listades där. Det är en just en hue-lampa som sitter nära boxen på garaget, kan det vara så att de på något sätt försvunnit från mesh-nätverket?

En lista över noder och deras IEEE-adresser inom ett smart hem-nätverk, med systeminformation som kanal och Pan ID.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En lista över noder och deras IEEE-adresser inom ett smart hem-nätverk, med systeminformation som kanal och Pan ID.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P Peter321 skrev:
Ska testa nu på en gång!

Yes, det går att ändra som det verkar. Står på kanal 11 nu.

Jag noterade en sak i listan, ingen av mina många Hue-lampor listades där. Det är en just en hue-lampa som sitter nära boxen på garaget, kan det vara så att de på något sätt försvunnit från mesh-nätverket?

[bild][bild]
Kan mycket väl vara lampan som gör att du inte längre har kontakt, är den avslagen? Som jag nämnde tidigare är det bara enheter som ej drivs på batteri som är mesh-enheter.

Kanal 11 kan störas av wifi men behöver inte göra det. Här finns mer info: https://www.metageek.com/training/resources/zigbee-wifi-coexistence/

J jsnall skrev:
Kan mycket väl vara lampan som gör att du inte längre har kontakt, är den avslagen? Som jag nämnde tidigare är det bara enheter som ej drivs på batteri som är mesh-enheter.

Kanal 11 kan störas av wifi men behöver inte göra det. Här finns mer info: [länk]
Jag har testat allt jag kan komma på nu. Ställt Homeyn nära etc. Det börjar tyvärr kännas som att det ändå är laddboxen som inte är frisk. Jag försökte skicka upp en ny firmware till den (med nRF Connect enligt instruktion) och då laddar den upp image-filen till 99.8%, sen börjar uppladdningen om. Och så upp till 99.8%, sen om igen osv.

Har provat att maila Aminas support, hoppas på något tips därifrån, annars går jag kanske försöka reklamera den eller så.

Löste sig detta med supporten?

N nevinator skrev:
Löste sig detta med supporten?
De menade att allt stod rätt till med laddboxen vilket säkert var korrekt. Jag har en en gammal Homey-modell och det som löste problemet för mig var att köpa till en ny Homey Bridge som jag använder för lastbalanseringen och lite annat. Och som jag kopplar laddboxen mot då. Så nu funkar det felfritt.

(Nu när Ellevio bestämt sig för att sluta med effekttaxan känns det hela ju dock lite onödigt. 🤡)

Tack för svar. Effekttaxan återkommer väl på nåt sätt nästa år så helt onödigt blir det nog inte. Minns du vilken homey-version det var som inte funkade? Har en 2019 pro själv.

N nevinator skrev:
Tack för svar. Effekttaxan återkommer väl på nåt sätt nästa år så helt onödigt blir det nog inte. Minns du vilken homey-version det var som inte funkade? Har en 2019 pro själv.
En får hoppas. ”Early 2019” pro, version 13.1.2 var det som krånglade för mig.

• Gilla
nevinator
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.