12 036 läst ·
83 svar
12k läst
83 svar
Blixtrar i alla utag i huset
Men herregud, vet du hur känslig en jfb är?
Jfb för en hel elanläggning är inte fel, men inte heller helt nödvändig annat än i tex. våtutrymmen, kök utemiljö etc. Att människor bara överlevde före jfb inträde, särskilt med tanke på det förr sällan var jordat och all utrustning var gjorda i metall jämfört med dagen plastinkapslade attiraljer.
Jfb för en hel elanläggning är inte fel, men inte heller helt nödvändig annat än i tex. våtutrymmen, kök utemiljö etc. Att människor bara överlevde före jfb inträde, särskilt med tanke på det förr sällan var jordat och all utrustning var gjorda i metall jämfört med dagen plastinkapslade attiraljer.
prototypen skrev:Det där är fel tänkt. Är anläggningen i så dåligt skick att det inte går att sätta jordfelsbrytare då måste man åtgärda anläggningen, egentligen oavsett om man ska ha JFB eller inte. 30 mA vid 230 V är faktiskt nästan 7 Watt och är det på ett och samma ställe så finns risk för brand.
Jag tycker det är ett dåligt argument mot JFB att skylla på att anläggningen är så dålig och bristfällig att JFB genast skulle "hitta" att det är fel någonstans.
Finns något klokt sagt om en struts och sand.
Protte
Jo "30 mA felström 30 ms" men jag menar praktiskt inte teoretiskt. Det behöver inte alltid vara fel på en elutrustning för att den skall lösa. Som tidigare skrivits i tråden, lite halvslitna brytare, uttag kan skapa problem med jfb utan att för den delen vara farligt,,,
I gamla hus är det alltid en avvägning mellan kostnad och säkerhet, i mitt fall har jag bedömt att det inte är nödvändigt att jfb allt ur säkerhetssynpunkt. Dvs att byta all el i gamla delen var inte nödvändigt, men vis av erfarenhet vill jag inte ha jfb på den delen.
Men visst jfb är bra inget snack om det.
I gamla hus är det alltid en avvägning mellan kostnad och säkerhet, i mitt fall har jag bedömt att det inte är nödvändigt att jfb allt ur säkerhetssynpunkt. Dvs att byta all el i gamla delen var inte nödvändigt, men vis av erfarenhet vill jag inte ha jfb på den delen.
Men visst jfb är bra inget snack om det.
Det är alltid fel på någon del i anläggningen om den löser. Dessutom inte svårt att söka upp och åtgärda de största felkällorna.sokrates66 skrev:Jo "30 mA felström 30 ms" men jag menar praktiskt inte teoretiskt. Det behöver inte alltid vara fel på en elutrustning för att den skall lösa.
.................
Svårt att sätta prislapp på de konsekvenser detta kan få på olika sätt, när orsaken dessutom är någon form av lättja eller okunskap.
Där kan jag inte hålla med alls. Har du läckströmmar i brytare och uttag till den milda grad att en JFB löser så beror det på karbonisering av plasten och då kan det mycket väl accelerera till en brand.sokrates66 skrev:
Sätt jordfelsbrytare och fixa den gamla anläggningen tills dess läckströmmarna ligger på en rimlig nivå.
Okunskap? Jag har väl varit elektriker i ca 25 år. Jag skrev att jag har erfarit problem på andra håll, därför avstod jag att installera jfb på mitt bef. gamla elsystem,,,,GK100 skrev:
Dock ej på "farliga" områden.
Visst, det tog mej fyra timmar att hitta varför den nyinstallerade JFBn löste direkt i vår gamla kåk från 1901, men tack vare den instatsen så är det ingen som har dött av den felkopplade lampan över diskbänken.sokrates66 skrev:
Innan du tar dej tid att undersöka saken vet du inte var dödsfällorna finns i ditt hus..
Men före JFB'ns tid fanns det inte så mycket el i hemmen som det kunde gå galet med....
Ju större installationer desto större naturlig felström men det är ju väldigt lätt att lösa, dela helt enkelt upp anläggningen på fler än en jfb
För att klara kravet på jbf för enbart brandskydd (inte personskydd) kan man ju även tänka sig en med högre utlösningsström.
För att klara kravet på jbf för enbart brandskydd (inte personskydd) kan man ju även tänka sig en med högre utlösningsström.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 929 inlägg
Är du så erfaren elektriker borde du kunna förklara exakt vilka problem du erfarit i bostäder och varför de inte gick att lösa med annat än att gå förbi JFBn. Det vore intressant.
Jasså, jag måste nog påstå precis tvärtom.snaggletooth skrev:
Nästan allt idag är inkapslat i plast, förr var tex våffeljärn, tvättmaskiner, borrmaskiner m.m. i metall och som dessutom sällan eller aldrig var jordade.
Som sagt, jag har aldrig påstått att jfb är dåligt, men om man rent generellt ser på jfb så är den inte onödig men inte helt nödvändig heller, finns en viss övertro på den.
Givetvis kommer jag att bygga på jfb längre fram när jag renoverar min g:a del på huset elmässigt.
Dels för att den g:a delen ligger på en annan grupp/del av elsystemet och att man inte skall bygga på för mycket på samma jfb.
Ni som verkar vara så säkerhetsmedvetna, har ni "meggat" era elsystem också då eller?
Givetvis kommer jag att bygga på jfb längre fram när jag renoverar min g:a del på huset elmässigt.
Dels för att den g:a delen ligger på en annan grupp/del av elsystemet och att man inte skall bygga på för mycket på samma jfb.
Ni som verkar vara så säkerhetsmedvetna, har ni "meggat" era elsystem också då eller?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
På vilket sätt menar du att JFB inte är helt nödvändig, och vad handlar "övertron" om?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Kan inte någon länka den där tråden om trebarnspappan och den spänningsförande handdukstorken..?
//Patrik
//Patrik