870 läst ·
10 svar
870 läst
10 svar
Installation väggutag
Hej
Jag har ett rum som är ojordat (inkl takuttag). Tidigare har det även suttit ett fastanslutet jordat el-element (3-fas) upphängt, men över det äkablaget sitter det en anslutningsdosa idag.
Nu vill jag installera ett 2-vägs väggutag till kablaget som elementet hade. Men grejen är ju att det kablaget är jordat. Jag vet att man inte får blanda jordad och ojordad. Vilken är den rätta vägen att gå? Ska man koppla dit ett ojordad uttag istället och skippa jordkabeln?
obs, jag ska kalla dit en elektriker. Jag vill bara veta i förväg vad man ska tänka på.
Jag har ett rum som är ojordat (inkl takuttag). Tidigare har det även suttit ett fastanslutet jordat el-element (3-fas) upphängt, men över det äkablaget sitter det en anslutningsdosa idag.
Nu vill jag installera ett 2-vägs väggutag till kablaget som elementet hade. Men grejen är ju att det kablaget är jordat. Jag vet att man inte får blanda jordad och ojordad. Vilken är den rätta vägen att gå? Ska man koppla dit ett ojordad uttag istället och skippa jordkabeln?
obs, jag ska kalla dit en elektriker. Jag vill bara veta i förväg vad man ska tänka på.
Om du ska ha dit en elektriker så är det väldigt simpla saker för denne, inget du behöver planera i förväg.I ImTheBeast skrev:Hej
Jag har ett rum som är ojordat (inkl takuttag). Tidigare har det även suttit ett fastanslutet jordat el-element (3-fas) upphängt, men över det äkablaget sitter det en anslutningsdosa idag.
Nu vill jag installera ett 2-vägs väggutag till kablaget som elementet hade. Men grejen är ju att det kablaget är jordat. Jag vet att man inte får blanda jordad och ojordad. Vilken är den rätta vägen att gå? Ska man koppla dit ett ojordad uttag istället och skippa jordkabeln?
obs, jag ska kalla dit en elektriker. Jag vill bara veta i förväg vad man ska tänka på.
Om du kanske överväger att glömma bort elektrikern så kan det behövas mer info om någon ska ge dig bra råd. Du behöver kunna mäta vad som finns i dosan och veta vart trådarna går (vilken säkring, finns neutralledare mm).
Finns två svarta kablar, en blå och jordkabel i dosan.
Elektrikern sa att han kommer koppla ett jordat uttag och att det är OK. Men det omvända inte är OK, dvs jordad takuttag och ojordad vägguttag.
Elektrikern sa att han kommer koppla ett jordat uttag och att det är OK. Men det omvända inte är OK, dvs jordad takuttag och ojordad vägguttag.
Nja, det är inte OK något av det egentligen. Det man möjligen kan hävda är om taket är utom räckhåll så att jordade uttag i rummet inte kommer i konflikt med ojordade taket. Men då ska det vara högt högt i tak eller något liknande.
Men det finns kanske möjlighet att komplettera takdosan när elektrikern ändå är där?
Färgen på trådarna är i bästa fall en ledtråd till vad de används till, i värsta fall en direkt bluff. Så oavsett måste man mäta.
Men det finns kanske möjlighet att komplettera takdosan när elektrikern ändå är där?
Färgen på trådarna är i bästa fall en ledtråd till vad de används till, i värsta fall en direkt bluff. Så oavsett måste man mäta.
Alla säger olika verkar det som. Blev också lite ställd när han sa att han ska koppla ett jordat uttag till ett isolerat rum. Aja, får ta det med honom. Något jag undrar, får man använda samma jordkabel som elementet hade till takuttaget?
Nix, jordtråden ska komma tillsammans med takdosans trådar. De är nästan säkert inte samma grupp som elementet satt på. Annars finns ju alltid risken att man tycker lampan är jordad och någon plockat bort elementet/uttaget... Hade fas/nolla kommit samma väg hade även de kopplats ur.
Tack för bra svar!
Jag är med på hur saker funkar, men jag ska ta detta med elektrikern. Om han inte kan jorda det rummet, utan att det blir en för omständig process så får det bli ojordat uttag.
Jag har en modern anläggning med Hager säkringar inkl HB och JFB, om ngn undrar.
Jag är med på hur saker funkar, men jag ska ta detta med elektrikern. Om han inte kan jorda det rummet, utan att det blir en för omständig process så får det bli ojordat uttag.
Jag har en modern anläggning med Hager säkringar inkl HB och JFB, om ngn undrar.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Om man vill sätta ett uttag där elementet satt, så gäller det att säkerställa att det verkligen finns en neutralledare (nolla) där. Att en av trådarna är blå, är ett gott tecken. Men det finns ingen garanti att den är nolla.
Gör man fel (relativt vanligt fel) så får du ett vägguttag med 400V.
Gör man fel (relativt vanligt fel) så får du ett vägguttag med 400V.
Självklart, förväntar mig att elektrikern gör det där. Annars kan det bli en överraskning när apparat kopplas, haha.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Fast om din "elektriker" tycker det är OK att blanda jordat och ojordat, så skulle inte jag lita på att den blåa kontrolleras. Har du möjlighet att kontrollmäta själv, så gör det. Eller se på när elektrikern kontrollerar. Jag skulle inte koppla in något dyrt i uttaget innan det är kontrollerat.
H hempularen skrev:
Elektrikern sa detta över telefon. Han kommer nog kontrollera det på plats. Annars ser jag till att han mäter.H hempularen skrev:
Klicka här för att svara
