sokrates66 skrev:
Jasså, jag måste nog påstå precis tvärtom.

Nästan allt idag är inkapslat i plast, förr var tex våffeljärn, tvättmaskiner, borrmaskiner m.m. i metall och som dessutom sällan eller aldrig var jordade.
Vad jag menade var att antalet elprylar och elanvändningen hemmen i stort har ökat dramatiskt sedan dess. Men att dåtidens elprylar skulle vara sämre kan jag inte riktigt hålla med om, S-märkningen var något man kunde lita på (idag oxå egentligen), men nu väller det in lågprisskit från alla jordens hörn totalt okontrollerat verkar det som och folk i allmänhet vet inte riktigt vad dom köper för något, ju billigare desto bättre. Så det är ytterligare en anledning att jordfelsbrytare ska finnas.

Förresten har du startat en debatt du aldrig kommer att vinna...;)

Märkligt att det alltid är "nykomlingar" som startar kontroversiella debatter *ler lite*

Det enklaste är väl att sokrates mailar sina synpunkter till elsäkerhetsverket så får vi se vad de svarar. Av någon konstig anledning är jag redan rätt säker på svaret.

/Kent

Och det var jag som tände brasan men det fanns mycket brännbart.
Jodå jag HAR meggat min anläggning (elektrikern gjorde det).
Jag har en gammal anläggning från 1952 och det har ALDRIG tjuvlöst trots bara en JFB på den lägenheten.

Sedan påminner denna tråden om tråden på VP forum om att det är en ledarelit på BH som styr och ställer och föreskriver vad som ska tyckas. MEN jag tycker fortfarande att det är ren slöhet att inte sätta en fast JFB på gamla anläggningar. Det kan inte vara så många prylar som läcker. Läcker det lite nu brukar det bli mer t.ex. sönderkorroderade elpatroner.

Protte

Kan man alltså sätta JFB på en icke jordad anläggning? Och den gör nytta?

Jag pratade med en elektriker angående mitt hus, och sade att jag gärna satte in en JFB, så sade han att den inte gör någon nytta, eftersom inget är jordat.

Köket är ju iofs jordat, men inget annat.

JFB funkar precis lika bra i en ojordad anläggning. Byt elektriker!

coupas skrev:

Jag pratade med en elektriker angående mitt hus, och sade att jag gärna satte in en JFB, så sade han att den inte gör någon nytta, eftersom inget är jordat.

Ja givetvis kan man det och JA den skyddar mot personskador även i en ojordad anläggning.
Den reagerar exempelvid om du genom kroppen leder ström till ett värmeelement eller jord i marken.
En JFB skyddar dock aldrig mot en elskada där man har kontakt med både nolla och fas.

coupas skrev:

Byt elektriker och sätt sedan in JFB, klart den gör nytta även på ojordade anläggningar.
Visst den bryter vid "jordfel" fast jord måste inte var jord i uttaget.
Egentligen hade ett vettigare namn varit felströmsbrytare, säg att du står på ett betonggolv, håller i en radiator eller liknande. Då är du jordad, tar du då i en felaktig ojordad apparat går strömmen genom dig, har du jfb bryter den, har du det inte skall man nog vara glad om man överlever.

Aha!

Mycket bra att veta. Tackar tackar. Då sätter jag in en JFB och hoppas på att mitt gamla hus inte har för mycket krypströmmar.

JFB gör större nytta i icke jordade anläggningar. Ett fel i en skyddsjordad apparat ansluten till ett jordat uttag smäller normalt säkringen. Är apparaten ansluten till ett icke jordat uttag så är det människan som får agera skyddsjord och då får man hoppas att det finns en JFB som löser för felströmmen.

Jordfelsbrytare är som en återvändsgränd, det ska komma tillbaka lika många bilar som det kör in, kommer någon på villovägar så ska larmet gå, typ

Protte

sokrates66 skrev:
Att jag är elektriker, jovisst, varför skulle jag ljuga om det?
Hoppas du ursäktar, men du uttrycker dig inte som om du vore det.

sokrates66 skrev:
Bara för att jag vet hur man använder en jfb, så betyder det inte att alla som äger en vet hur, eller har jag fel.
Jag tror faktiskt det, dom flesta vet nog hur man använder en JFB. Du har nog lite för låga tankar om folk.

sokrates66 skrev:
Finns flera exempel där man använt jfb på maskin precis som jag beskrev med tex. trimmer, byggsåg bara för att nämna några + att jag sett det själv.
Det kan väl i vissa fall vara motiverat, men kan du bevisa att någon släpat runt på en portabel JFB i kontakten till en trimmer så ska äta upp min mustasch.

sokrates66 skrev:
Att bit för bit förbättra ett hus pågår alltid. Man prioriterar som man själv vill och var riskerna finns. Tvätt, kök, bad, pannrum, golvvärme, jacuzzi, garage, utemiljö, ladugård, det sista är då på min lista de torra miljöerna i tex. allrummen.
Helt ok.

sokrates66 skrev:
Nå har ni "meggat" era elanläggningar innan ni tagit dem i bruk? Antagligen inte.
Självklart isolationsprovar man en ny anläggning. Varför tror du inte det??

sokrates66 skrev:
Kolla även att era jfb:s funkar som de ska, ca 7% funkar inte som jag nämnde tidigare.
Här slarvas det säkert en hel del.

sokrates66 skrev:
Som sagt jag är ingen motståndare till jfb, men nu tycker jag ämnet spårat ut lite från t.s. urspr. fråga.
Det har det verkligen.

Skulle 7% av alla nya jordfelsbrytare inte funka? Eller 7% av alla som sitter monterade i gamla anläggningar?
Tvivlar starkt på att siffran är så hög, även om man räknar in gamla malmbergs apparater! Jag brukar testa JFB i gamla anläggningar (om jag liks ska bryta strömmen). Jag har varit med om 1gång att jag fått byta en gammal JFB som ej ville bryta. Jag har varit med om 1gång att en ny Hager JFB inte fungerade som den ska (Den bröt för fort, vid 10mA tror jag).

Och då har jag monterat jordfelsbrytare på löpande band sedan slutet på 90talet.

Jag skulle aldrig rekommendera någon att strunta i att montera JFB pga att "det kanske blir problem" i en gammal anläggning!! Det är väl bara bra att man då hittar eventuella problem så att man kan åtgärda dom?

Har man många apparater med felströmmar, eller önskar få bättre driftsäkerhet så delar man upp anläggningen på flera JFB.

Min pappa är starkare än din pappa och därför får inte du leka i min sandlåda. Hoppas det är okej att jag skriver lite i tråden utan att ha jobbat som elektriker i 25 år ;)

Som jag ser det är det rätt smart att installera en JFB i ett gammalt ojordat hus. Har du krypströmmar och knepigheter så lär det märkas och du blir mer eller mindre tvungen att åtgärda. Killen som sa till dig dig att JFB inte funkar ojordat är inte elektriker och har knappast behörighet att ens använda en elektrisk ficklampa.

Du behöver inte byta din gamla undercentral heller. Det finns uppenbara fördelar med gamla keramiksäkringar. Det du kan göra när du har en RIKTIG elektriker hemma är att be honom öppna och dammsuga centralen ifall det är mycket damm och skit i den.

Sen är det bra med jord och petskyddat i alla rum men det är dyrt och tar tid. Nä ta hem en riktigt bra elektriker och be honom glutta igenom anläggningen.

Man kan även be en elektriker att dra åt alla skruvar.

Tror du inte han blir arg då?

Av att dra åt skruvarna? Absolut inte. Och hittar han en lös, blir alla glada. Speciellt om det är nollan!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.