12 036 läst ·
83 svar
12k läst
83 svar
Blixtrar i alla utag i huset
Just i det jag skrev tidigare, när jfb:n kom skulle alla ha en tex till sin helinkapslade grästrimmer där sannolikheten att det skulle hända nått är minimal, jämfört med äldre elektriska utrustningar kan o har ställt till med genom åren.Rikard Ågren skrev:
Idag tror jag väldigt många portabla jfb:s ligger på nån hylla i garaget och aldrig används.
Det är vad jag menar.
Sedan har du alla områden där den är suverän såsom i våtutrymmen, garage, stall o ladugårdar, utemiljö m.m.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 929 inlägg
Var använder man en grästrimmer?
Jag har aldrig sagt att det inte är bra, men det är inte helt nödvändigt i alla avseenden heller.lillePer skrev:
Förövrigt finns det ca 7% jfb ute på marknaden som inte fungerar, har ni testat så era fungerar som det ska?
Är det någon här förutom jag som "meggat" eran elektriska installation innan ni tagit dem i bruk? Det borde ni göra annars isåfall.
Det är detta tex. jag menar med falsk säkerhet, var har du jfb då, på trimmern (utifall att det går att sätta den där) eller i uttaget på väggen med lång skarvsladd emellan?orparn skrev:
Fel använd funkar den inte särskilt bra. Du kanske kopplat ur den när du rullar in den ev. skarvkabeln med uttaget kvar i väggen.
Efter att ha läst igenom denna tråd så tror jag inte en sekund på att du är elektriker. Att din kompis är det eller att du jobbar med att klistra prislappar på elmateriell räknas inte.sokrates66 skrev:
Vad pratar du om? En jordfelsbrytare PÅ trimmern? Vet du egentligen vad en JFB är?sokrates66 skrev:Det är detta tex. jag menar med falsk säkerhet, var har du jfb då, på trimmern (utifall att det går att sätta den där) eller i uttaget på väggen med lång skarvsladd emellan?
Fel använd funkar den inte särskilt bra. Du kanske kopplat ur den när du rullar in den ev. skarvkabeln med uttaget kvar i väggen.
Och om du skulle behöva dra om all el i hela gamla delen av ditt hus för att kunna sätta in en JFB om det var det du menade.. Då är kanske inte den anläggningen särskilt bra?!
Jag förstår inte heller kommentaren ovan och jag har också BB1sokrates66 skrev:Det är detta tex. jag menar med falsk säkerhet, var har du jfb då, på trimmern (utifall att det går att sätta den där) eller i uttaget på väggen med lång skarvsladd emellan?
Jordfelsbrytaren sätter man väl alltid i uttaget (om man har en lös sådan). Har man satt den i änden på kabeln har man ju inte fattat varför man skulle ha den .
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ang. Isolationsprovning så ska allt som monteras idag provas, vilket man får hoppas att alla yrkesverksamma elektriker gör och har utrustning för. Men det är nog önsketänkande.
Edit. Brukar även prova anläggningen vid centralbyte eller JFB installation, men vet inte om det är krav att göra det?
Edit. Brukar även prova anläggningen vid centralbyte eller JFB installation, men vet inte om det är krav att göra det?
Redigerat:
Att jag är elektriker, jovisst, varför skulle jag ljuga om det?
Bara för att jag vet hur man använder en jfb, så betyder det inte att alla som äger en vet hur, eller har jag fel.
Finns flera exempel där man använt jfb på maskin precis som jag beskrev med tex. trimmer, byggsåg bara för att nämna några + att jag sett det själv.
Att bit för bit förbättra ett hus pågår alltid. Man prioriterar som man själv vill och var riskerna finns. Tvätt, kök, bad, pannrum, golvvärme, jacuzzi, garage, utemiljö, ladugård, det sista är då på min lista de torra miljöerna i tex. allrummen.
Nå har ni "meggat" era elanläggningar innan ni tagit dem i bruk? Antagligen inte.
Kolla även att era jfb:s funkar som de ska, ca 7% funkar inte som jag nämnde tidigare.
Som sagt jag är ingen motståndare till jfb, men nu tycker jag ämnet spårat ut lite från t.s. urspr. fråga.
Bara för att jag vet hur man använder en jfb, så betyder det inte att alla som äger en vet hur, eller har jag fel.
Finns flera exempel där man använt jfb på maskin precis som jag beskrev med tex. trimmer, byggsåg bara för att nämna några + att jag sett det själv.
Att bit för bit förbättra ett hus pågår alltid. Man prioriterar som man själv vill och var riskerna finns. Tvätt, kök, bad, pannrum, golvvärme, jacuzzi, garage, utemiljö, ladugård, det sista är då på min lista de torra miljöerna i tex. allrummen.
Nå har ni "meggat" era elanläggningar innan ni tagit dem i bruk? Antagligen inte.
Kolla även att era jfb:s funkar som de ska, ca 7% funkar inte som jag nämnde tidigare.
Som sagt jag är ingen motståndare till jfb, men nu tycker jag ämnet spårat ut lite från t.s. urspr. fråga.
Tyvärr görs det nog inte särskilt ofta, vad jag vet.Rikard Ågren skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Man kan ju alltid föregå med gott exempel