S
Rikard Ågren skrev:
På vilket sätt menar du att JFB inte är helt nödvändig, och vad handlar "övertron" om?
Just i det jag skrev tidigare, när jfb:n kom skulle alla ha en tex till sin helinkapslade grästrimmer där sannolikheten att det skulle hända nått är minimal, jämfört med äldre elektriska utrustningar kan o har ställt till med genom åren.

Idag tror jag väldigt många portabla jfb:s ligger på nån hylla i garaget och aldrig används.
Det är vad jag menar.

Sedan har du alla områden där den är suverän såsom i våtutrymmen, garage, stall o ladugårdar, utemiljö m.m.

S
Patrik_Hed skrev:
Kan inte någon länka den där tråden om trebarnspappan och den spänningsförande handdukstorken..?

//Patrik
Eh, var finns handdukstorkar normalt?

Var använder man en grästrimmer?

S
Bo.Siltberg skrev:
Var använder man en grästrimmer?
Hen helkapslad i plast grästrimmer jämfört med en handdukstork i metall vad är skillnaden? ;)

Skiter björnen i skogen?

sokrates66 du kommer att få argumentera länge och mycket på det här forumet om du inte "erkänner" att det alltid är bra att installera jfb. :)

En skada på kabeln är väl inte så svårt att få med trimmern och det är ju inte säkert att man ens märker det innan man är där och ska flytta kabeln eller rulla ihop den.

S
lillePer skrev:
sokrates66 du kommer att få argumentera länge och mycket på det här forumet om du inte "erkänner" att det alltid är bra att installera jfb. :)
Jag har aldrig sagt att det inte är bra, men det är inte helt nödvändigt i alla avseenden heller.
Förövrigt finns det ca 7% jfb ute på marknaden som inte fungerar, har ni testat så era fungerar som det ska?

Är det någon här förutom jag som "meggat" eran elektriska installation innan ni tagit dem i bruk? Det borde ni göra annars isåfall.

S
orparn skrev:
En skada på kabeln är väl inte så svårt att få med trimmern och det är ju inte säkert att man ens märker det innan man är där och ska flytta kabeln eller rulla ihop den.
Det är detta tex. jag menar med falsk säkerhet, var har du jfb då, på trimmern (utifall att det går att sätta den där) eller i uttaget på väggen med lång skarvsladd emellan?

Fel använd funkar den inte särskilt bra. Du kanske kopplat ur den när du rullar in den ev. skarvkabeln med uttaget kvar i väggen.

sokrates66 skrev:
Okunskap? Jag har väl varit elektriker i ca 25 år. Jag skrev att jag har erfarit problem på andra håll, därför avstod jag att installera jfb på mitt bef. gamla elsystem,,,,
Dock ej på "farliga" områden.
Efter att ha läst igenom denna tråd så tror jag inte en sekund på att du är elektriker. Att din kompis är det eller att du jobbar med att klistra prislappar på elmateriell räknas inte.

sokrates66 skrev:
Det är detta tex. jag menar med falsk säkerhet, var har du jfb då, på trimmern (utifall att det går att sätta den där) eller i uttaget på väggen med lång skarvsladd emellan?

Fel använd funkar den inte särskilt bra. Du kanske kopplat ur den när du rullar in den ev. skarvkabeln med uttaget kvar i väggen.
Vad pratar du om? En jordfelsbrytare PÅ trimmern? Vet du egentligen vad en JFB är?

Och om du skulle behöva dra om all el i hela gamla delen av ditt hus för att kunna sätta in en JFB om det var det du menade.. Då är kanske inte den anläggningen särskilt bra?!

sokrates66 skrev:

Jag förstår inte heller kommentaren ovan och jag har också BB1:D
Jordfelsbrytaren sätter man väl alltid i uttaget (om man har en lös sådan). Har man satt den i änden på kabeln har man ju inte fattat varför man skulle ha den .

Patrik_Hed skrev:
Kan inte någon länka den där tråden om trebarnspappan och den spänningsförande handdukstorken..?

//Patrik
Varför? En del har redan fattat sina beslut.
Själv skulle jag inte våga bo i ett hus utan JFB.
Dessutom med gammal el?

Ang. Isolationsprovning så ska allt som monteras idag provas, vilket man får hoppas att alla yrkesverksamma elektriker gör och har utrustning för. Men det är nog önsketänkande.

Edit. Brukar även prova anläggningen vid centralbyte eller JFB installation, men vet inte om det är krav att göra det?

Redigerat:
S
Att jag är elektriker, jovisst, varför skulle jag ljuga om det?

Bara för att jag vet hur man använder en jfb, så betyder det inte att alla som äger en vet hur, eller har jag fel.
Finns flera exempel där man använt jfb på maskin precis som jag beskrev med tex. trimmer, byggsåg bara för att nämna några + att jag sett det själv.
Att bit för bit förbättra ett hus pågår alltid. Man prioriterar som man själv vill och var riskerna finns. Tvätt, kök, bad, pannrum, golvvärme, jacuzzi, garage, utemiljö, ladugård, det sista är då på min lista de torra miljöerna i tex. allrummen.

Nå har ni "meggat" era elanläggningar innan ni tagit dem i bruk? Antagligen inte.
Kolla även att era jfb:s funkar som de ska, ca 7% funkar inte som jag nämnde tidigare.

Som sagt jag är ingen motståndare till jfb, men nu tycker jag ämnet spårat ut lite från t.s. urspr. fråga.

S
Rikard Ågren skrev:
Ang. Isolationsprovning så ska allt som monteras idag provas, vilket man får hoppas att alla yrkesverksamma elektriker gör och har utrustning för. Men det är nog önsketänkande.

Edit. Brukar även prova anläggningen vid centralbyte eller JFB installation, men vet inte om det är krav att göra det?
Tyvärr görs det nog inte särskilt ofta, vad jag vet.

Man kan ju alltid föregå med gott exempel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.