Hej,

I vår kommande köksö så tror jag inte vi har plats för dosor utan max tjocklek innan man kommer in till lådor (från sidan då) är 38 mm.
Jag skulle vilja ha uttag som inte sticker ut utanför bänkskivan som kragar ut 25 mm så jag tänker att jag tar multiverktyget och sågar ut hål i täcksidorna så att uttagen passar precis . Täcksidorna är 20mm tjocka. Hittade dessa uttag, som verkar bygga 41mm.
https://www.elbutik.se/product.html/2-vags-uttag-mj-utp--fv

Då kommer jag klara mig med 4mm tillgodo.
Jag måste beställa skivan denna veckan, så frågan är om man får göra så eller finns det ngn regel mot sånt?
Kan man göra på annat sätt?

Tack på förhand!

/Erik

Vi satte in ett par Bachmann Twist i vår köksö & diskbänk. En sitter i bänkskivan och två i täcksidor. Enheten bygger ca 40mm och är kapslad vilket innebär att det inte går komma åt något farligt innifrån. De bygger bara ett par mm på utsidan och finns i flera färger. Enda nackdelen är kanske priset, men bland hittar man dem till bra priser!

https://www.elbutik.se/product.html...MItISjwazi3gIVVeaaCh06YAViEAQYASABEgLhBvD_BwE

Mvh Andreas

Glömde att nämna att våra skåp är 18 + 16 = 34mm tjocka vilket gjorde att vi bara kunde placera dem där det inte är skenor för lådor, men det va inget större problem. Har du bredare än så blir det problemet givetvis mindre.

Kanske beställa en skiva som är lite större?

Ja, det är en tanke, men är det snyggt om den kragar ut 41+ mm? Är de inte lite mkt?
Ska jag ändra övriga skivor då också?

Jag tar era svar som att det är tveksamt om elektrikern gillar det...

Du får väl lite problem att fästa dosan om du sågar bort sidan och sedan kommer det att bli svårt att få till en "snygg" passform. mellan hål och uttag. Jag skulle tveklöst välja lite större skiva och utanpåliggande uttag.
Om det sedan är snyggt eller inte beror ju helt på vad den som tittar TYCKER. Det finns ju inga regler om vad som är snyggt och fult.

Näe, innanför täcksidorna är det skåpstommar av 18mm plywood. Tänker att jag gör ett hål i dem för ett vp-rör rakt under uttaget. Sen tar jag multiverktyget och gör det så exakt jag kan. Ska bara göra 2. Sen fogar jag med vitt silikon, både täcksidan och uttaget är ju vita.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.