Från vår elstolpe går en kabel in till huset och en kabel ner till stallet. Från stallet går det även sen en kabel till en liten stuga på tomten.

En kväll i vintras fungerade inte en del av belysningen i stallet. Vissa lampor fungerade, andra inte. Det kunde även vara så med lampor som går på samma säkring. Kollade säkringarna och en tyclte jag såg lite konstig ut så bytte den men inget hände. Sen kvällen efter fungerade allt igen. Dock några veckor senare gick elaggregatet sönder men vet inte varför.

Idag i stugan (samma elkabel som till stallet) började lampor att blinka och sedan försvann elen helt i stugan. Efter att jag dragit ut elaggregatet i stallet så fungerade det en stund igen, sen började det blinka och elen försvann. Jag tror detta hände efter att ha satt igång en mindre poompump. En lampa i stugan som blinkade tidigare verkar helt död nu. Satte i en annan lampa i samma kontakt men inget hände. I stugan har vi ett elelement och när jag vred på ratten så.elementet satte igång så tändes lampan. När jag vred ner ratten på elementet igen så lös/blinkade lampan svagt och sen slocknade. Verkar som att elaggregatet samt lampan (och ev en dataskärm) pajat helt efter detta.

Någon som vet vad den kan vara som händer??

Kolla in huvudsäkringarna, dom 3 som sitter vid mätaren, stäng av brytaren och ta ut säkringarna, kolla hur det ser ut i botten och på säkringen. Det ska vara blankt och inga brändsår. Inga fel där så blir det en elektriker som kollar så ingen varmgång blivit i mätarskåpet. Inte alls ovanligt.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Har kollat säkringarna i elskåpet och allt ser ok ut!

Kontrollera att samtliga tre mätarsäkringar vid elmätaren är hela. Även i stallet. Porslinssäkringar måste undersökas noga. Om det inte är något fel så tillkalla elektriker, kan vara något allvarligt som glappkontakt vilket kan leda till brand.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kontrollera att samtliga tre mätarsäkringar vid elmätaren är hela. Även i stallet. Porslinssäkringar måste undersökas noga. Om det inte är något fel så tillkalla elektriker, kan vara något allvarligt som glappkontakt vilket kan leda till brand.
Varför alltid skrämmas med att det kan bli brand, sen att det glappar är en sak, nu är det på hela anläggningen som det verkar och jag har alldrig sett ett mätarskåp brinna.

Kan det vara kabeln? Eller anslutningen mellan den och elskåpet?

Kabeln in till huset märker vi inget på.

Har du kontrollerat att alla tre faser fungerar inne i huset?

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Hur då menar du? Vi märker ju inget konstigt inne i huset.

C camsi79 skrev:
Hur då menar du? Vi märker ju inget konstigt inne i huset.
Du har gjort vad du kan som lekman, inget för dig att rota i ett skåp. Nästa steg är en elektirker.

A
Har du mätt med spänningsprovare någonstans där det varit problem. Om du inte har en så är det en bra sak att äga.

Låter som en säkring löst ut (Pärlan lossnar inte alltid) eller en ledare lossnat/glappar någonstans. Om en fasledare eller nolla lossnar blir det felaktiga spänningar över saker som gör att de kan gå sönder.

Vad är det för elaggregat som nämns i tråden och vad har den för syfte?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Har haft ute en elektriker nu och det verkar som att det var glapp i den kabeln som går från elskåpet ner till stallet, där den går i /ut från skåpet. Håller tummarna att det är löst nu.

Tack för svar och hjälp!

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vad bra att du snabbt tog hjälp av en elektriker. Denne har ju utrustning för att snabbt kunna mäta upp om en kabel är dåligt installerad eller har annat problem.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.