Z ZipLock skrev:
Är du säker? Jag tolkar texten som att alla ärenden ska göras på kontor.
Nä jag kan inte vara säker men de har ju även vanliga fullmakter på Swedbank. Och att de kräver att man ska lämna in räkningar på papper låter orimligt. Detta vet jag man behöver vid dödsbo om man inte kan lösa detta på annat vis.

Z ZipLock skrev:
Är du säker? Jag tolkar texten som att alla ärenden ska göras på kontor.
Jag gör vissa ärenden i min Internetbank t.ex går det betala räkningar med huvudmannens konto. Men jag kan inte beställa e-faktura och hantera automatisk betalning, det görs från huvudmannens internetbank.
Men vi har samma bank.
Jag tycker du ska ta de frågorna direkt med din mors bank och utifrån vilken bank du har.

Vi försökte få god man i en liknande situation, men det godkändes inte. Så här löste vi det då.

1. Autogiro där det var möjligt. Tyvärr var det ofta rätt krångligt
2. För att få fakturor till oss begärde vi särskild adress för vår släkting. Fungerade bra. Nackdelen är att man får all post, inkluderar även tidningar som man prenumererar på och annan privat post, så det är en avvägning.
3. De räkningar som kom betalade jag och några gånger om året gjordes en överföring av en klumpsumma.

K klimt skrev:
Nackdelen är att man får all post, inkluderar även tidningar som man prenumererar på och annan privat post
Fick du verkligen privat post, typ brev/vykort från privatpersoner, till den särskilda postadressen utan hade ni hade beställt eftersändning?

Så här beskriver Skatteverket det:

Text om spridning av särskild postadress enligt Skatteverket, med fokus på att man måste meddela privatpersoner sin adress.

Alfredo Alfredo skrev:
Fick du verkligen privat post, typ brev/vykort från privatpersoner, till den särskilda postadressen utan hade ni hade beställt eftersändning?

Så här beskriver Skatteverket det:

[bild]
Minns inte säkert men jag minns att det var en del som kom tokigt, men det var ett litet problem jämfört med situationen före dess med massor av påminnelseavgifter och liknande, inklusive hot om avstängning av olika tjänster.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
Z ZipLock skrev:
Jag har en förälder som börjar bli gammal och skulle behöva hjälp med ekonomin och vill att jag ska bli god man åt henne. Vi kollar instruktionerna för Stockholm och vi ska bifoga ett läkarintyg och en "social utredning". Läkarintyg borde vi kunna skaffa, men vad menas med denna utredning?

Stockholms stad skriver:

"en social utredning som styrker behovet av god man eller förvaltare. Utredningen kan skrivas av till exempel en biståndshandläggare, socialsekreterare eller kurator."

Min förälder har ingen kontakt med varken "biståndshandläggare, socialsekreterare eller kurator". Någon som har gjort detta och kan dela med sig av erfarenheter?
En central fråga är kanske om du har hel/halvsyskon som kan ha synpunkter?
Både jag och min fru är ensambarn, och tog över våra respektive föräldrars ekonomi när det inte fungerade för dem, vi hade naturligtvis pratat med föräldrarna innan behovet blev akut, så koder och bankfullmakter var ordnade.
Inga myndigheter var involverade.

• Gilla
duetten
  • Laddar…
E-faktura och autobetalning på alla viktiga räkningar.

Satsuki
Om det finns misstankar om kognitiv svikt vill jag verkligen uppmana att man utreder detta skyndsamt (via VC) och innan evt svikt går så långt att personen inte kan/vill medverka till utredning.
Fördelar med detta är att man kan starta bromsmediciner, det finns godtagbar anledning till god man, man kan kontakta kommunen för vårdplanering (det kan vara så enkelt som ett trygghetslarm) för att den anhöriga ska finnas i kommunens ”listor”.

Vi ser för ofta äldre med uppenbar kognitiv svikt där det gått så långt att personen inte klarar sig själv, att den inte vill/förstår vad en utredning syftar till eller att anhöriga förtvivlat försöker få hjälp men personen i fråga säger nej och utan en demensdiagnos som visar att individen inte alltid kan antas fatta välinformerade beslut kan varken kommen eller sjukvård göra något.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Framtidsfullmakt löser allt.

• Gilla
Anneli Törnros
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Någon som har gjort detta och kan dela med sig av erfarenheter?
Skippa god man iden. Prata med föräldern och gör klart så att hen förstår att hen behöver hjälp. Skaffa sedan fullmakt och tillgång till att betala räkningar. Kanske även en framtidsfullmakt. Mycket får människor blir omyndigförklarade i Sverige per år så något intyg behövs ej. Inte förrän ni anser att vårdapparaten måste träda in - men då börjar ni med lokala sjukvården/centralen och sen får ni hjälp därifrån med allt.

God man behövs när ingen annan finns för en människa. Dina förälder har ju dig.

Så gjorde vi.

//

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
R Robban1234 skrev:
Framtidsfullmakt löser allt.
Kanske - men läs på ordentligt hur man skall gå tillväga när man en sådan skall träda i kraft - lått att missa aspekter här...

//

J jonte0 skrev:
Skippa god man iden. Prata med föräldern och gör klart så att hen förstår att hen behöver hjälp. Skaffa sedan fullmakt och tillgång till att betala räkningar. Kanske även en framtidsfullmakt. Mycket får människor blir omyndigförklarade i Sverige per år så något intyg behövs ej. Inte förrän ni anser att vårdapparaten måste träda in - men då börjar ni med lokala sjukvården/centralen och sen får ni hjälp därifrån med allt.

God man behövs när ingen annan finns för en människa. Dina förälder har ju dig.

Så gjorde vi.

//
Nej, god man är en stödfunktion där huvudmannen får hjälp och huvudmannen kan även avsäga sig funktionen eller byte av god man. Jag är/har varit god man för släkting. Huvudman med god man är inte omyndigförklarad.
Det du halkat in på är förvaltare som är något annat.
Men det är inte ovanligt att det blandas ihop. Men båda utses genom rättsbeslut och även avslutas.

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag har varit god man till min mamma. Jag tycker inte att det gav något extra gentemot att bara ha tillgång till hennes visakort och sköta alla räkningar m m. Jag förutsätter naturligtvis att man sköter sin uppgift med mammans bästa hela tiden för ögonen och att ev. syskon är med på det hela. Överförmyndarnämnden tyckte att jag skulle agera mer formellt riktigt om jag blev god man, och därför blev det så. Men, som sagt, det gjorde inget lättare att bli god man.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
TRJBerg
Så här ser jag det:
1. Är personen i fråga dement (el motsvarande) eller inte? Om denne är dement är det försent för alla fullmakter. Då finns enbart alternativen God man eller Förvaltare.
2. Om ej dement finns alternativen fullmakter. Obs att banker eller myndigheter kan neka användandet av fullmakter. Bankerna vill ofta att man använder deras egna specifika fullmaktsformulär i stället. Framtidsfullmakter är ett nytt påhitt som därför har "barnsjukdomar". Vill minnas att lantmäteriet inte godkänner dom. (Vet ej om de godkänner andra fullmakter.)
Obs att det finns flera typer av fullmakter, det måste man läsa in sig på.
3. Det är viktigt att ta tag i frågan innan personen anses dement av myndigheterna.
4. Om personen inte ses som dement av myndigheter men man kan inte eller ser det som problematiskt att använda fullmakter kan man hjälpa denne informellt. Det är förstås svårt om man inte bor nära. En olaglig hjälp är användandet av BankId. En annan metod är att ställa om posten till ens egen adress. Vidare kan man registrera särskild postadress hos Skatteverket (dock krävs BankId...). En annan diskutabel metod är att installera fjärrstyrning på personens dator. Bl a finns det allvarliga säkerhetsrisker med det. Men man kan försvara sig effektivt mot det med säkerhetsåtgärder i datorn. (M h a programvara och inställningar. Typ låsa ner allt som inte behövs för att betala räkningar etc och ha en väldigt begränsad browser och annan internetkommunikation.)
5. Förberedelser. En del saker kan man göra som en förberedelse inför en eventuell situation med begränsad förmåga. T ex lägga allt viktigt på autogiro. Och i vissa fall ange en kontaktperson (den som hjälper) där det går. Man kan också avveckla alla engagemang och betalningsförbindelser som inte är absolut nödvändiga.
6. Ett annat stort problem är om personen inte är samarbetsvillig. Typ en person som inte ser sina mentala begränsningar och skapar stora problem för sig p g a det. Tyvärr är det ganska kört då. Enda utvägen antar jag är att få personen omyndigförklarad och få en Förvaltare tillsatt. Det lär vara svårt och om det lyckas innebär det andra problem (ekonomiska bl a). Det handlar då i regel om ens föräldrar där man har svårt att strunta i problemet emotionellt.

Är man själv personen som kan få problem eller börjat få dom så gäller det att omedelbart att ta tag i saken. Har själv erfarenhet av en släkting som begärde min hjälp när det gått för långt. Hade denne begärt hjälp tidigare hade det varit mycket lättare. En svårighet för mig var att förstå vad denne egentligen ville i vissa frågor. (En officiell person hade dock viss ekonomisk kontroll. Det här var i annat land.)
Själv är jag uppmärksam på min mentala status och kommer att tidigt vidta åtgärder när det behövs.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.