A
Hej,

Finns det någon bank som erbjuder två vuxna att ha ett gemensamt bankkonto, och dit det samtidigt går att anmäla e-fakturor så att båda personerna kan se respektive betala/godkänna fakturorna (från det gemensamma kontot)?

Som vi har det nu ser jag exempelvis att hustrun betalat elräkningen på kontoutdraget, men jag har inte tillgång till själva räkningen/fakturan om jag vill se exakt vad vi betalat för, o.s.v. Jag kan inte heller se de kommande betalningar som är inlagda (av hustrun) men vars betaldatum ännu inte passerat.

Eller är detta en begränsning i själva e-fakturasystemet?

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Hej,

Finns det någon bank som erbjuder två vuxna att ha ett gemensamt bankkonto, och dit det samtidigt går att anmäla e-fakturor så att båda personerna kan se respektive betala/godkänna fakturorna (från det gemensamma kontot)?

Som vi har det nu ser jag exempelvis att hustrun betalat elräkningen på kontoutdraget, men jag har inte tillgång till själva räkningen/fakturan om jag vill se exakt vad vi betalat för, o.s.v. Jag kan inte heller se de kommande betalningar som är inlagda (av hustrun) men vars betaldatum ännu inte passerat.

Funkar ej på Swedbank iaf :(

G
Handelsbanken

• Gilla
Totte_S och 6 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Hej,

Ja, enligt vad jag fått det förklarat så är det för att e-fakturor är personliga och omfattas av banksekretessen. Jag har dock inte fått någon förklaring till varför de syns efter betalning men inte som kommande?

A
G Greger_08 skrev:
Handelsbanken
Där ser man. Deras support bekräftade just att

Nu har jag svar. Kopplar man en e-faktura till ett gemensamt konto kan båda kontohavarna godkänna, ändra och ta bort en betalning av e-faktura samt få information om e-fakturans innehåll.
Oklart varför inte fler banker erbjuder detta, då jag/vi knappast borde vara ensamma om denna önskan.

Tack!

• Gilla
YuGi och 3 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Hej,

Handelsbanken, om man båda är kontoinnehavare. Mina föräldrar har det så på Handelsbanken.
Hos SEB som jag och min man har är det inte möjligt.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
J
Det finns två alternativ (kanske fler som jag inte känner till). Nummer ett, du lägger till din frus mobila bank-id på din telefon. Det är mkt smidigt för alla former av ärenden typ pakethämtning, kolla räkningar, signera barnens ledighet osv. Nummer två är att du signerar fullmakt på banken så ser du hennes konton, inlagda betalningar osv osv. Kör själv på båda metoderna av en mängd olika anledningar!

• Arg
Oldelfato och 1 till
  • Laddar…
B
J JT8 skrev:
Det finns två alternativ (kanske fler som jag inte känner till). Nummer ett, du lägger till din frus mobila bank-id på din telefon. Det är mkt smidigt för alla former av ärenden typ pakethämtning, kolla räkningar, signera barnens ledighet osv. Nummer två är att du signerar fullmakt på banken så ser du hennes konton, inlagda betalningar osv osv. Kör själv på båda metoderna av en mängd olika anledningar!
Nr 1 lär ju knappast vara lagligt, om du använder din frus mobila bank id.

• Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
J
B BSOD skrev:
Sålänge du är vän med din fru vilket som flesta bra äktenskap bygger på så ser jag inget problem med detta utan bara fördelar :)

• Gilla
  • Haha
  • Wow
TRJBerg och 8 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Lika olagligt som att en gammal förälder ger barnen sitt bankkort och kod för att ta ut pengar utan fullmakt.
Men praktiskt och pragmatiskt.
När fru Höghus och jag satt på banken för att diskutera lån berättade vi att vi hade varandras bankid. Bankkvinnan berättade samma sak.

/Höghus

• Gilla
  • Wow
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
De flesta banker erbjuder konton som flera har tillgång till, precis som ni har. Dock tror jag inte att det finns särskilt många företag som erbjuder att ställa fakturur på flera personer. Detta av det naturliga att bara en är betalningsskyldig.
Så, problemet är inte bankerna, utan fodringsägarna.

Samma problem på Nordea. Vi kan se varandras fakturor efter vi signerat dem på Räkningskontot men inte före. Det hade inte spelat någon större roll om det inte varit så att alla automatiskt hamnar på Personkontot så man för varje faktura måste gå in och ändra... Hade räckt att de sattes på Räkningskontot som standard men att de inte syntes för respektive förrän man signerat. Men icke...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
A
A AG A skrev:
De flesta banker erbjuder konton som flera har tillgång till, precis som ni har. Dock tror jag inte att det finns särskilt många företag som erbjuder att ställa fakturur på flera personer. Detta av det naturliga att bara en är betalningsskyldig.
Så, problemet är inte bankerna, utan fodringsägarna.
Nej, så är det nog. Dock räcker det ju att det endast är en av oss som står som betalningsansvarig för varje faktura, d.v.s. att fakturan kommer i antingen den ena eller den andras namn. Det som saknas är att kunna se vilka fakturor den andra har, samt möjlighet att hjälpa till att betala dessa.

Problem uppstår givetvis om den andra kan tänkas ha andra fakturor (ej relevanta för det gemensamma hushållet/kontot) som de vill hålla hemliga, vilket borde skapa problem.

Ni som har Handelsbanken. Hur fungerar det i praktiken? Kan man välja exakt från vilka företag fakturorna ska synas för båda kontoinnehavarna, eller är det allt eller inget som gäller?

A
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Samma problem på Nordea. Vi kan se varandras fakturor efter vi signerat dem på Räkningskontot men inte före. Det hade inte spelat någon större roll om det inte varit så att alla automatiskt hamnar på Personkontot så man för varje faktura måste gå in och ändra... Hade räckt att de sattes på Räkningskontot som standard men att de inte syntes för respektive förrän man signerat. Men icke...
Med "se fakturorna", menar du att ni kan se den ursprungliga fakturan (som typ pdf), eller att ni bara kan se att något är betalt, vilket belopp, och till vem/vart?

C
A Alexander HB skrev:
Det som saknas är att kunna se vilka fakturor den andra har, samt möjlighet att hjälpa till att betala dessa.
Om A skall komma åt B:s efakturor och betala dem med B:s pengar torde det räcka med rätt fullmakt, precis som när behöriga företrädare för en juridisk person har fullmakt att verkställa betalningar.

Problemet är när A skall betala B:s fakturor med A:s pengar. Det är därför jag inte gillar e-faktura - att det inte går att "överlåta" fakturan på någon annan. Men man kan ju så klart föra över pengarna först och sen verkställa betalningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.