11 904 läst ·
80 svar
12k läst
80 svar
Bli god man åt förälder?
Om ni bor långt bort och föräldern börjar bli dement så är det kanske ändå bäst med en lokalt boende god man som får hjälpa denne. Det finns en del fördelar med att kunna rycka ut med kort varsel om något behöver snabbfixas.
Och det kan gå snabbt över en natt, så idag påbörjar vi samma som ts med framför allt stöd för hantering av bankärenden och dialog med myndigheter.
Det blir fullmakter, Internetbank och BankId på ett som personen ifråga tycker blir bra. Men vi har haft det i dialog tidigare men nu blev det aktuellt. Ingen anhörig bor på orten men det kommer vara besök ungefär varannan vecka.
Det blir fullmakter, Internetbank och BankId på ett som personen ifråga tycker blir bra. Men vi har haft det i dialog tidigare men nu blev det aktuellt. Ingen anhörig bor på orten men det kommer vara besök ungefär varannan vecka.
Har du något tips på vilken fullmakt som löser problemet TS beskriver i inlägg #11?K Kegry skrev:
* Kan betala räkningar för person vilken jag har fullmakt för från min Internetbank hos Swedbank med huvudmannens konto.useless skrev:
* kan se huvudmans konton och innestående medel men inte kontotransaktioner.
* kan sälja, köpa och göra fondbyten för huvudman.
Fullmakten var Swedbanks blankett och ifylld utan begränsningar.
Sedan kanske banken kan utöka vad som kan göras eller se från min Internetbank, därav skrev jag tidigare att ts skulle kontakta banken och beskriva behovet och om det går med fullmakt.
Vi använde "Fullmakt bankärenden - privatperson".
Det verka som om man väljer "Anhörigbehörighet" måste utföra ärenden på bankkontor.
Swedbank fullmakter
Som god man fick ytterligare t.ex. att kunna se transaktioner på huvudmannens konto, mm.
Att tillsammans med huvudman använda Internetbank och att huvudman har bankid är enklare...
Redigerat:
Man behöver genomgå en kortare utbildning som anordnas av kommunen för att bli godkänd som god man åt någon, även en anhörig.Ring och kolla med kommunen.Utb. är bra att ha då det i ett senare skede kan uppstå behov av att ge hjälp och stöd i andra frågor än enbart betalning av räkningar.Z ZipLock skrev:Jag har en förälder som börjar bli gammal och skulle behöva hjälp med ekonomin och vill att jag ska bli god man åt henne. Vi kollar instruktionerna för Stockholm och vi ska bifoga ett läkarintyg och en "social utredning". Läkarintyg borde vi kunna skaffa, men vad menas med denna utredning?
Stockholms stad skriver:
"en social utredning som styrker behovet av god man eller förvaltare. Utredningen kan skrivas av till exempel en biståndshandläggare, socialsekreterare eller kurator."
Min förälder har ingen kontakt med varken "biståndshandläggare, socialsekreterare eller kurator". Någon som har gjort detta och kan dela med sig av erfarenheter?
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 460 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 460 inlägg
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 460 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 460 inlägg
Nej, det gör det inte. Finns två sätt att skaffa autogiro 1: kontakta mottagare och be om blankett att fylla i om autogiro och skicka tillbakaA AndersS skrev:
2: går utmärkt att göra det också på bankens sida men då bör personen vara med under tiden. Bank-id en förutsättning klart. Ring banken de hjälper till med autogiro
Jag har ringt och frågat min Swedbank och hon sa detta. OCH det behövs ingen fullmakt
I din beskrivning förutsätts att personen du hjälper själv använder sitt BankId.K Kakelugnen566 skrev:Nej, det gör det inte. Finns två sätt att skaffa autogiro 1: kontakta mottagare och be om blankett att fylla i om autogiro och skicka tillbaka
2: går utmärkt att göra det också på bankens sida men då bör personen vara med under tiden. Bank-id en förutsättning klart. Ring banken de hjälper till med autogiro
Jag har ringt och frågat min Swedbank och hon sa detta. OCH det behövs ingen fullmakt
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 460 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 460 inlägg