A AndersS skrev:
Alla ärenden behöver inte göras på kontor utan man kan utföra vissa i sin egen Internetbank, aktiveras hos banken när fullmakten registreras hos banken, Swedbank.
I mitt fall har jag haft samma bank som den jag hjälpt.
Är det någon som framgångsrikt gör detta hos just Swedbank?

Andra banker, t.ex. Nordea, verkar ha en bättre lösning för att kunna hjälpa via internet:

https://www.nordea.se/privat/liv/familj/medanvandare.html

A AndersS skrev:
Tar vi en hypotes som inte är tillåten utifrån t.ex. Swedbank.
Din mor har en reservmobil fullt klar med bankapp och mobilt bankid hos er, hon har även sin kod på lapp hos er för sitt bankid.
Då får inte ni logga in på den mobilen och hjälpa, utan det ska hon göra...
Obs!! Ni får inte heller logga in hos myndigheter, mm, med hennes bankid för att hjälpa henne även om det skulle vara möjligt...
Rent hypotetiskt behöver man inte en extra mobil. Modern kan ju ha lånat TS mobil och lagt in sitt bankid för något enstaka ärende...

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Är det någon som framgångsrikt gör detta hos just Swedbank?

Andra banker, t.ex. Nordea, verkar ha en bättre lösning för att kunna hjälpa via internet:

[länk]
Japp vi har det där både jag och min fru finns med på fullmakten.
Sedan har vi i dialog med huvudmannen också löst det med viss mera praktisk hantering...

useless useless skrev:
Rent hypotetiskt behöver man inte en extra mobil. Modern kan ju ha lånat TS mobil och lagt in sitt bankid för något enstaka ärende...
Men då har väl modern i oförstånd raderat ts bankid. Har väl bara kunnat vara ett bankid i mobilen, var så tidigare.
Men ts kanske har en extramobil för sina bankärenden...

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men då har väl modern i oförstånd raderat ts bankid. Har väl bara kunnat vara ett bankid i mobilen, var så tidigare.
På Samsung går det att ha 2 om man lägger det ena i Hemliga mappen. Tror vi diskuterade detta i en tidigare tråd.

/Höghus

• Gilla
Linapi och 2 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Jag har en förälder som börjar bli gammal och skulle behöva hjälp med ekonomin och vill att jag ska bli god man åt henne.
Om hon nu verkligen vill det är ett "mildare" alternativ att hon registrerar din adress som en Särskild postadress. Då kommer huvuddelen av "myndighetspost" direkt till dig och även mycket annat. Vissa "avtal/fakturor" får ni manuellt adressändra men mycket ändras automatiskt. Sen rekommenderar jag att ni sätter alla löpande "pålitliga" betalningsmottagare på autogiro/autobetalning. Då borde det inte bli mycket kvar för dig att hantera manuellt.

Text om särskild postadress från Skatteverket, beskriver hur man kan anmäla en särskild postadress som komplement till folkbokföringsadress.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Snurrespratt och 6 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
På Samsung går det att ha 2 om man lägger det ena i Hemliga mappen. Tror vi diskuterade detta i en tidigare tråd.

/Höghus
Har du tråden i minnet?🙏

• Gilla
linalindsjo och 1 till
  • Laddar…
Låter väldigt konstigt om det inte går att fixa vanlig fullmakt för konton på Swedbank.
Håller fullt med att god man inte är någon bra lösning. Har själv fullmakt på både pappa och mamma sedan något år tbx. Började med att de postade räkningar till mig som jag betalade. När det slutade funka la vi till allt vi kunde som e-faktura. När även det fallerade blev det särskild postadress. Det sista kändes inte kul då även adresserade tidningar kom till mig och inte hem till mamma och pappa. Men E-Faktura och ev höra av sig till företag så de sätter C/O hem till mig har funkat bra när man hittar alla som sänder faktura.
Det som man inte kan göra utan BankID gick att lösa de gånger man hälsar på.
Jag förstår att man gärna vill göra det lätt för sig och "låna" bank ID men kommer det fram och nått blir galet så gäller det att man har 100% koll på allt.

A AndersS skrev:
Hmmm... Det är några år sen jag hade anledning att prova, men då kunde man i alla fall ha mer än ett bankid i appen. Men jag gissar att dom ändrat på det av något säkerhetsskäl.

Räkningar som kommer med post kan fotograferas om modern har den kunskapen och sedan skickas för hantering.
Det räcker ju med avi-delen.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Låter väldigt konstigt om det inte går att fixa vanlig fullmakt för konton på Swedbank.
Håller fullt med att god man inte är någon bra lösning. Har själv fullmakt på både pappa och mamma sedan något år tbx. Började med att de postade räkningar till mig som jag betalade. När det slutade funka la vi till allt vi kunde som e-faktura. När även det fallerade blev det särskild postadress. Det sista kändes inte kul då även adresserade tidningar kom till mig och inte hem till mamma och pappa. Men E-Faktura och ev höra av sig till företag så de sätter C/O hem till mig har funkat bra när man hittar alla som sänder faktura.
Det som man inte kan göra utan BankID gick att lösa de gånger man hälsar på.
Jag förstår att man gärna vill göra det lätt för sig och "låna" bank ID men kommer det fram och nått blir galet så gäller det att man har 100% koll på allt.
Tyvärr har Swedbanks system begränsningar, det jag använt med registrerad fullmakt.
Vi kan i en tråd bara ge förslag på olika lösningar som praktiskt kan göras, sedan får ts avgöra vilka som kan/vill användas.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Finns ju en bra sida hur det funkar hos Swedbank.
[länk]
Jepp man måste in på kontor första gången men sedan ser det ut som hos Handelsbanken som jag använder.
Är du säker? Jag tolkar texten som att alla ärenden ska göras på kontor.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Är du säker? Jag tolkar texten som att alla ärenden ska göras på kontor.
Jag får också det intrycket. Lite luddigt men i alla fall detta tyder på det tycker jag.

Textdiskussion om hur man använder anhörigbehörighet när man är nära släkt, inklusive information om fullmakt och hjälp från Svenska Bankföreningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.