11 904 läst ·
80 svar
12k läst
80 svar
Bli god man åt förälder?
Jag var kanske otydlig.K Kakelugnen566 skrev:Nej, det gör det inte. Finns två sätt att skaffa autogiro 1: kontakta mottagare och be om blankett att fylla i om autogiro och skicka tillbaka
2: går utmärkt att göra det också på bankens sida men då bör personen vara med under tiden. Bank-id en förutsättning klart. Ring banken de hjälper till med autogiro
Jag har ringt och frågat min Swedbank och hon sa detta. OCH det behövs ingen fullmakt
Avsåg att autogiro kan vara en del för att betala vissa räkningar, sedan krävs det en fullmakt för andra bankärenden t.ex. flytta pengar mellan konton, kunna se belopp på konton, osv, även att hantera fakturor som inte använder autogiro, t.ex. de som är av engångs från t.ex. hantverkare.
Har hjälpt personer i tjugo års tid och man får anpassa efter behov, så lite påläst är jag av olika former, från god man till olika fullmakter.
Redigerat:
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 460 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 460 inlägg
TRJBerg skrev:
Jo, men nu var det räkningar det handlade omA AndersS skrev:
Jag är lite tjatig men vill att man är tydlig om något är lagligt eller olagligt.
Så inte någon tar till sig ett råd ovetande om att det är olagligt.
(I det här sammanhanget kan man av mänskliga skäl vara tvungen att i någon mån bete sig olagligt.)
Så inte någon tar till sig ett råd ovetande om att det är olagligt.
(I det här sammanhanget kan man av mänskliga skäl vara tvungen att i någon mån bete sig olagligt.)
Okej, det här låter som en väg framåt. Du menar alltså att man genom en fullmakt hos Swedbank kan hjälpa föräldern via Swedbanks internetbank? I så fall är det naturligtvis mycket enklare att fylla i en fullmakt än att försöka bli god man.A AndersS skrev:* Kan betala räkningar för person vilken jag har fullmakt för från min Internetbank hos Swedbank med huvudmannens konto.
* kan se huvudmans konton och innestående medel men inte kontotransaktioner.
* kan sälja, köpa och göra fondbyten för huvudman.
Fullmakten var Swedbanks blankett och ifylld utan begränsningar.
Sedan kanske banken kan utöka vad som kan göras eller se från min Internetbank, därav skrev jag tidigare att ts skulle kontakta banken och beskriva behovet och om det går med fullmakt.
Vi använde "Fullmakt bankärenden - privatperson".
Det verka som om man väljer "Anhörigbehörighet" måste utföra ärenden på bankkontor.
Swedbank fullmakter
Som god man fick ytterligare t.ex. att kunna se transaktioner på huvudmannens konto, mm.
Att tillsammans med huvudman använda Internetbank och att huvudman har bankid är enklare...
Edit: Hmm, så här står det på Swedbanks hemsida angående digitala tjänster:
Edit 2: enligt denna artikel från 2020 måste även fullmaktshavaren vara kund i Swedbank, samt betala en avgift varje år för att kunna hjälpa föräldern via internetbanken.
https://www.senioren.se/nyheter/extra-avgift-for-att-hjalpa-mamma/
Redigerat:
Jag tror du måste skilja på en personlig dosa och en personlig kod från möjligheten att med fullmakt komma åt en annan persons konto med din dosa och dina koder.Z ZipLock skrev:
Som jag förstått det kan banken ordna så att du i viss omfattning kan komma åt någon annans konto efter det att du loggat in som dig själv i din internetbank. Exakt vilka möjligheter som finns idag för dig kan nog bara den aktuella banken ge ett säkert svar på.
Här finns en artikel från 2020 som möjligen fortfarande kan vara intressant.
Är du inte kund hos Swedbank/Sparbank behöver du någon tjänst men det är inga stora summor, blir väl några hundra kronor per år.Z ZipLock skrev:Okej, det här låter som en väg framåt. Du menar alltså att man genom en fullmakt hos Swedbank kan hjälpa föräldern via Swedbanks internetbank? I så fall är det naturligtvis mycket enklare att fylla i en fullmakt än att försöka bli god man.
Edit: Hmm, så här står det på Swedbanks hemsida angående digitala tjänster:
[bild]
Edit 2: enligt denna artikel från 2020 måste även fullmaktshavaren vara kund i Swedbank, samt betala en avgift varje år för att kunna hjälpa föräldern via internetbanken.
[länk]
Men det är samma för god man, förvaltare, etc.
Om din mor redan har de tjänsterna hos Swedbank kan du hjälpa henne med det, hur du gör det får du fundera på. Din mor kan ju ha en koddosa eller bankid för att identifiera sig. Finns beskrivet tidigare i tråden hur man kan göra och "vad man får göra enligt banken"... och du får själv avgöra.
Jag har inte läst hela tråden. Jag vill bara nämna en viktig sak som jag lärde mig när jag behövde göra detta.
Fullmakter för bank skall göras på bankens blanketter och lämnas in av fullmaktsgivaren personligen. Banken måste kontrollera fullmakten innan den används, och de kommer att registrera den i sina system.
Fullmakter för bank skall göras på bankens blanketter och lämnas in av fullmaktsgivaren personligen. Banken måste kontrollera fullmakten innan den används, och de kommer att registrera den i sina system.
Det går i den bank vi använt med fullmakt göra det med bevittnande av två personer när den lämnas in på bankkontor av den som ska vara fullmaktshavare så det får man kolla. Och banken har rätt att neka också.F fstx skrev:Jag har inte läst hela tråden. Jag vill bara nämna en viktig sak som jag lärde mig när jag behövde göra detta.
T.ex. skriver Swedbank följande, gällande via post.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det står ju där i första stycket att _fullmaktsgivaren_ skall lämna in fullmakten på bankkontoret. Det finns en alternativ process om fullmaktgivaren inte _kan_ lämna in den.A AndersS skrev:Det går i den bank vi använt med fullmakt göra det med bevittnande av två personer när den lämnas in på bankkontor av den som ska vara fullmaktshavare så det får man kolla. Och banken har rätt att neka också.
A AndersS skrev:Det går i den bank vi använt med fullmakt göra det med bevittnande av två personer när den lämnas in på bankkontor av den som ska vara fullmaktshavare så det får man kolla. Och banken har rätt att neka också.
.
A AndersS skrev:
Det är också en tydlig uppmaning att skicka den via post. Tror att det beror på att de inte vill snacka med den presumtive fullmaktshavaren innan fullmakten har kontrollerats.
Jag har lämnat in som kommande fullmaktshavare, men här kan det säkert finnas lite olika varianter beroende av bank, ort, personal, osv. Tar vi Swedbank så finns många sparbanker under det "paraplyet". Och kontoret jag besökte hade inget emot om jag kom in på plats, men också egen kundkontakt via telefon där t.ex. Swedbankkontor använder kontakcenter.F fstx skrev:Det står ju där i första stycket att _fullmaktsgivaren_ skall lämna in fullmakten på bankkontoret. Det finns en alternativ process om fullmaktgivaren inte _kan_ lämna in den.
Det är också en tydlig uppmaning att skicka den via post. Tror att det beror på att de inte vill snacka med den presumtive fullmaktshavaren innan fullmakten har kontrollerats.
Så som jag skrev tidigare bör man först kontakta berörd bank.
Fullmaktshavare kan själv behöva registrera sig hos banken som kund om man inte redan är det för att t.ex. kunna hantera via Internetbank.
Ifall det handlar om brister i kognitiv förmåga (demens) så kan det vara bra om din mamma skriver en framtidsfullmakt. Detta innebär att du då kan gå in och sköta hennes ekonomi osv när det behövs men du slipper den ekonomiska redovisningen som gode män måste lämna in årligen till Överförmyndarnämnden. Tips: sätt allt som går på autogiro. Med framtidsfullmakt måste man gå till banken och göra betalningar (gode män kan göra det elektroniskt via bankens hemsida)Z ZipLock skrev:Jag har en förälder som börjar bli gammal och skulle behöva hjälp med ekonomin och vill att jag ska bli god man åt henne. Vi kollar instruktionerna för Stockholm och vi ska bifoga ett läkarintyg och en "social utredning". Läkarintyg borde vi kunna skaffa, men vad menas med denna utredning?
Stockholms stad skriver:
"en social utredning som styrker behovet av god man eller förvaltare. Utredningen kan skrivas av till exempel en biståndshandläggare, socialsekreterare eller kurator."
Min förälder har ingen kontakt med varken "biståndshandläggare, socialsekreterare eller kurator". Någon som har gjort detta och kan dela med sig av erfarenheter?
Som tips se tidigare inlägg i tråden 😉, kan vara enklare med vanlig "Fullmakt bankärenden - Privatperson" redan idag istället för "Framtida" om personen i fråga accepterar det.
Jag kan betala räkningar/fakturor för fullmaktsgivaren från min Internetbank och fullmaktgivarens konto, men kräver att vi finns i samma bank.
Behöver inte besöka kontor för att betala.
Jag kan betala räkningar/fakturor för fullmaktsgivaren från min Internetbank och fullmaktgivarens konto, men kräver att vi finns i samma bank.
Behöver inte besöka kontor för att betala.