16 444 läst ·
116 svar
16k läst
116 svar
Blev en viss skillnad på köpt el med solceller
Det är ju exakt samma med att tex isolera vinden, krypgrunden och sätta in treglasfönster alla dessa tar säkert minst 10år att räkna hem. Eller att byta ut luft/luft värmepump mot bergvärme och att lägga till ett batteri till solcellerna. Planerar man att bo kvar mer än 10år och kanske i framtiden leva kvar som pensionär så kommer man garanterat ha fått intjäning på allt och man kan då leva med väldigt låga driftskostnader.Kungen_283746 skrev:
Sen är det bekvämlighet att byta från tex luft/luft värmepump till bergvärme då man slipper extremt torr luft och ojämn temperatur och att man kan få billigt varmvatten på köpet samt slipper ha en VVB som slukar ström och ger dyra effekt toppar.
Solceller är bra även för att ladda bilen gratis när man arbetar hemma. Och batteri är bra för man slipper tänka på effektavgifterna och man kan köra igång tvätt disk tork när som helst på dygnet. Annars måste man som småbarns familj tvätta och diska på natten då man har låga eller inga effektavgifter, inte så skoj om man måste köra flera tvättar och torkar varje dag. Hoppa in i duschen stå där länge och duscha varmt och låta ungarna göra det också nästintill gratis då värmepumpen gör varmvatten billigt eller gratis.
Det gäller att vara långsiktig och vi vet inte heller hur mycket nätavgift och effektavgifter stigit till om 10år, garanterat inte billigare än idag.
Men visst kan man sitta kvar i sin villa med dålig isolering och gamla fönster och betala för 25.000kWh och sedan gnälla på att allt är dyrt.
Totalt har jag lagt ner ca 400.000 på energibesparande saker till huset dom senaste 5åren och har sluppit betala för ca 80.000 kWh el då jag har sparat in ca 16.000kWh per år, snart kommer jag se att batteriet kapar lite till då det installerades i somras. Så nästa fem år är det säker besparing på ytterligare 100.000kWh, då har vi haft extra varmt och inte behöva snåla med dusch tvätt och torktumlare utan fläskar på rejält.
Så för mig ger alla mina investeringar återbetalning på ca 10år och den extra bekvämligheten som man får på köpet.
Kul att höra att du är nöjd med dina investeringar! Klart man ska investera i sitt hus. Allt handlar ju inte heller om att jaga besparingar. Fönster byts ju kanske främst för att de gamla är uttjänta, inte för att spara pengar. Och krypgrunden fixar man för att det inte ska mögla, osv.C Crank skrev:Det är ju exakt samma med att tex isolera vinden, krypgrunden och sätta in treglasfönster alla dessa tar säkert minst 10år att räkna hem. Eller att byta ut luft/luft värmepump mot bergvärme och att lägga till ett batteri till solcellerna. Planerar man att bo kvar mer än 10år och kanske i framtiden leva kvar som pensionär så kommer man garanterat ha fått intjäning på allt och man kan då leva med väldigt låga driftskostnader.
Sen är det bekvämlighet att byta från tex luft/luft värmepump till bergvärme då man slipper extremt torr luft och ojämn temperatur och att man kan få billigt varmvatten på köpet samt slipper ha en VVB som slukar ström och ger dyra effekt toppar.
Solceller är bra även för att ladda bilen gratis när man arbetar hemma. Och batteri är bra för man slipper tänka på effektavgifterna och man kan köra igång tvätt disk tork när som helst på dygnet. Annars måste man som småbarns familj tvätta och diska på natten då man har låga eller inga effektavgifter, inte så skoj om man måste köra flera tvättar och torkar varje dag. Hoppa in i duschen stå där länge och duscha varmt och låta ungarna göra det också nästintill gratis då värmepumpen gör varmvatten billigt eller gratis.
Det gäller att vara långsiktig och vi vet inte heller hur mycket nätavgift och effektavgifter stigit till om 10år, garanterat inte billigare än idag.
Men visst kan man sitta kvar i sin villa med dålig isolering och gamla fönster och betala för 25.000kWh och sedan gnälla på att allt är dyrt.
Totalt har jag lagt ner ca 400.000 på energibesparande saker till huset dom senaste 5åren och har sluppit betala för ca 80.000 kWh el då jag har sparat in ca 16.000kWh per år, snart kommer jag se att batteriet kapar lite till då det installerades i somras. Så nästa fem år är det säker besparing på ytterligare 100.000kWh, då har vi haft extra varmt och inte behöva snåla med dusch tvätt och torktumlare utan fläskar på rejält.
Så för mig ger alla mina investeringar återbetalning på ca 10år och den extra bekvämligheten som man får på köpet.
Vet du hur många av dina sparade kWh som dina solceller står för?
Du nämner batteri - hur ser din kalkyl ut för det framöver?
Krypgrunden fixade jag för att höja temperaturen någon grad då kalla golv fungerar som negativa element typ, bra att man minskar risk för fukt på köpet.Kungen_283746 skrev:
Kul att höra att du är nöjd med dina investeringar! Klart man ska investera i sitt hus. Allt handlar ju inte heller om att jaga besparingar. Fönster byts ju kanske främst för att de gamla är uttjänta, inte för att spara pengar. Och krypgrunden fixar man för att det inte ska mögla, osv.
Vet du hur många av dina sparade kWh som dina solceller står för?
Du nämner batteri - hur ser din kalkyl ut för det framöver?
Solcellerna kapade ca 30% av min förbrukning men har inte räknat exakt.
Min bästa investering räknat i snabb återbetalning är luftvärmepumpen som säkert betalade sig på 1.5år eller kortare.
Men å andra sidan så var vår bästa investering att konvertera till vattenburen värme den överlägset bästa investeringen och hela familjen håller med.
Omöjligt att räkna hem det om man jämför med tiden med luftvärmepump ojämn värme barn med konstant näsblod pga av torr luft men ändå klart bäst investering som är svårt att räkna hem ifall man räknar på allt.
Samma med solceller och batteri, haft effektavgift många år och många fattar inte idag hur störande det är. Ett batteri fixar allt och staten betalar halva…bara att slå till.
Solceller var bra men har droppar ner snabbt, men i kombo med batteri är det riktigt bra. Kör all tvätt disk tork och laddar bilen gratis när jag jobbar hemma och det ca 8 månader per år.
Ser allt som en helhetslösning och är väldigt nöjd, effektavgift har bart jobbigt för mig med flera barn som inte orkar tvätta på natten och då är batteri grymt för bekvämligheten skull och det är en faktor man inte kan stoppa in i ROI formeln tyvärr.
Frugan sa att vi bor nästan i ett nytt hus nu efter en vecka med vattenburen värme, så otroligt stor skillnad som inte går att beskriva med ord. Inge mer näsblod attacker på natten för barnen heller. Kommer ihåg när man fick gå upp o byta lakan mitt i natten, borde nästan vara förbjudet för barnfamiljer att bo i hus med luft/luft värmepump.
Men den investeringen kan jag inte heller räkna hem i kronor då luftvärmepumpen är överlägsen. Frågan är ska man räkna ihjäl sig på allt?
Märker sedan några år att jag få mer och mer över och sätter in mer på fonderna så jag är övertygad om att min strategi är rätt.
Men den investeringen kan jag inte heller räkna hem i kronor då luftvärmepumpen är överlägsen. Frågan är ska man räkna ihjäl sig på allt?
Märker sedan några år att jag få mer och mer över och sätter in mer på fonderna så jag är övertygad om att min strategi är rätt.
Augusti trors blir ingen bra månad för oss. Vi lyckades har negativ eller noll på fakturan 4 månader i rad nu. Men nu har halva Augusti gått och det ser inte så lovande ut. Såld el kan täckar skatt och överföring, men inte anslutningsavgiften.
Kanske lite tidigt att dra ett månadsfacit, men ...
Kanske lite tidigt att dra ett månadsfacit, men ...
säljer ni när det är negativt? 60-öringen kompenserar ju iofs det änsålänge. Bäst är väl atr försöka använda den elen själv eller ladda batteri, men man behöver ju ofttast inte så många kWh mitt på sommardagarna (vilket speglas av priset på el då)H he-peter skrev:
Vår vattenburna värme har inte värmt något sedan 26:e maj. Vi har en rumstermostat centralt placerad i huset som stänger av värmeproduktionen vid 23 grader C.C Crank skrev:Frugan sa att vi bor nästan i ett nytt hus nu efter en vecka med vattenburen värme, så otroligt stor skillnad som inte går att beskriva med ord. Inge mer näsblod attacker på natten för barnen heller. Kommer ihåg när man fick gå upp o byta lakan mitt i natten, borde nästan vara förbjudet för barnfamiljer att bo i hus med luft/luft värmepump.
Nu på morgonen är inomhustemperaturen 24,5 grader C. I slutet av augusti brukar vårt värmesystem smyga igång. Bor ni i något lokalt köldhål? Om inte så kanske du ska fundera över varför huset behöver värme redan nu. Här har dygnsmedelvärdet för utomhustemeraturen gått från 21 till 19 grader C den senaste veckan. Först under ca 17 grader kan det bli behov av tillsatsvärme om det är mulet och/eller väldigt blåsigt.
Luft/luft är bra för ekonomin men inte så bra för inomhusklimatet men inte orsakar de väl näsblod? Hur är det med luftkvalitén i huset? Låter mer som mögel eller något annat som irriterar. Har du rena filter i LLVP?
Ja, säljer även vid minuspriser. Värsta dagen hittils i år var nog midsommardagen. Gick back 9kr på försäljning under minuspriser.B bhus2021 skrev:
Har inget batteri. Tror batteri låter fakturan ser ut bättre, men man ligger back många, många år, tills man verkligen har mer i plånboken.
I år var det ovanligt kallt länge och vi hade värme på en bit in i juni, ser på solcellerna att dom producerade lägst som senaste 4 åren också denna månad. Vi har FTX så kanske det i kombination med ovanligt kallt väder gjorde att vi fick ha värme på längre än vänligt detta år.T TommyC skrev:Vår vattenburna värme har inte värmt något sedan 26:e maj. Vi har en rumstermostat centralt placerad i huset som stänger av värmeproduktionen vid 23 grader C.
Nu på morgonen är inomhustemperaturen 24,5 grader C. I slutet av augusti brukar vårt värmesystem smyga igång. Bor ni i något lokalt köldhål? Om inte så kanske du ska fundera över varför huset behöver värme redan nu. Här har dygnsmedelvärdet för utomhustemeraturen gått från 21 till 19 grader C den senaste veckan. Först under ca 17 grader kan det bli behov av tillsatsvärme om det är mulet och/eller väldigt blåsigt.
Luft/luft är bra för ekonomin men inte så bra för inomhusklimatet men inte orsakar de väl näsblod? Hur är det med luftkvalitén i huset? Låter mer som mögel eller något annat som irriterar. Har du rena filter i LLVP?
Jag har 5cm isolering i väggarna och tilluft genom väggen utan förvärmning. Har nog inte haft värme på sen slutet på april, har ni ovanligt varmt inne?C Crank skrev:
Då ser det ut som att Augusti är räddad. Fin dag med familjen och vänner. Samtidigt cellerna i full production och elpriset på bra nivå.H he-peter skrev:
☺️
Klicka här för att svara