15 807 läst ·
116 svar
16k läst
116 svar
Blev en viss skillnad på köpt el med solceller
Jag vet inte om du nämner det, men vilket år köpte du solceller? 2017?K Kalbygge skrev:Solceller är nödvändigt för att få ekonomi i batterier. Att ladda med nätström är en bonus.
Jag har haft solceller i 8 år och under den tiden har jag inte betalt en enda elräkning förutom nätkostnaden.
Mina inkomster från solcellerna sparas hos leverantören och därifrån dras min elräkning. Dock ökar mängden pengar på mitt konto där och är nu uppe i nära 12.000kr. Min anläggning betalade sig på några få år, betydligt snabbare än jag trodde.Under 2024 gick det sämre, sämsta året hittills då det gick jämt upp, alltså ungefär samma inkomst som elräkningarna kostade. 2025 har började på samma vis men har blivit bättre efter hand. Vi får se när året är slut.
Har du bytt växelriktare sedan dess, samt kompletterat med batterier.. Vad är den totala investeringskostnaden 200.000 kronor? (uppskattar)
Har du Jämtkraft? Vilket bolag?
2024 gick sämre, 2025 har börjat på samma sätt, berättar du. Kan bero på låga elpriser samt minuspriser (överetablering av solceller samt kablar mellan länder)
Din "egentliga" vinst ligger på minskad nätkostnad ( skatt och annat?)
Vad gäller att ladda batterier från nätet (vidlågpris), så är ju detta vanligt i form av elbil+laddare. "VH2" kommer....
Industritak är framtiden för solceller, produktion där den behövs, i bra skala, avlastar elnätet osvL Liljeros skrev:Det är en fin tanke att villor ska vara självförsörjande på el men egentligen så lämpar sig stora fastigheter betydligt bättre. Solceller på villa är en riskinvestering, på affärsfastigheter däremot tror jag det kan vara en bra grej, installationen behöver ju dock sammanfall med uppförande eller takbyte. Bor man på landet och har plats för dom på marken så funkar det också ganska bra då man slipper hela risken med att ha dom på hustaket.
Har försökt mig på en kalkyl ett par gånger men hur jag än vänder på dom blir lönsamheten för dålig. Jag hade en kostnad på ca 600kr i Juni för 750kWh el inklusive energiskatt, då är det väldigt lång uppförsbacke att räkna hem investeringen om det nånsin sker?
Idag finns det otroligt smidiga lösningar för platta tak, kolla t ex på Smart solar box från Ecokraft https://www.ecokraft.se/mitt-foeretag/smartsolarbox
Systemet går att plocka upp och ner på några få dagar för stora anläggningar
Jag har pratat med dem om villa-installationer och det går men uppsidan med systemet är inte lika tydlig
Skaffa ett batteri också. Vi har gjort det denna sommar och är supernöjda.GIX skrev:
En grej att tänka på med solceller är planering av elanvändning. Kör disk, tvätt, tork, varmvatten mm när solen skiner. Och man måste alltid tänka på det tyvärr.
Sedan har vi effektavgift 07-19 på vardagar ca 140kr per kWh topp vinter med halva priset på sommaren och den kräver också ständig planering, jobbigt att behöva tänka planera på det också. Man kommer hem från jobbet ungarna startar tv spel datorer frugan lagar mat och kör Micro spis och vattenkokare på full fart och jag klagar att man får köra lite i taget. Nån el stress fick vi.
Laddade bilen på vardagar när solen skiner, men var livrädd att stora moln skulle komma in och att den skulle laddda med hög effekt från nätet så man kollade i appen och justerade manuellt eftersom hur mycket efffekt man fick in.
Men nu med batteri så slipper vi tänka på effektavgifer mer, duscha när du vill, kör igång tvätt eller koka vatten utan att bry sig. Låt ungarna dra igång sina datorer och tv spel för batteriet kapar topparna. Blir en ny laddare till bilen också så jag kan prioritera att ladda enbart från solöverskott också tex.
Vad kostade batteriet, jo svaret är att det kostade årets charterresa för familjen. Vi hade en bra sommar utan den resan och får istället många år utan el-stress så det var klart värt det, även min snåla fru tycker det var break even första veckan.
Jag har batteri, kommer utöka med ett till nästa år.C Crank skrev:Skaffa ett batteri också. Vi har gjort det denna sommar och är supernöjda.
En grej att tänka på med solceller är planering av elanvändning. Kör disk, tvätt, tork, varmvatten mm när solen skiner. Och man måste alltid tänka på det tyvärr.
Sedan har vi effektavgift 07-19 på vardagar ca 140kr per kWh topp vinter med halva priset på sommaren och den kräver också ständig planering, jobbigt att behöva tänka planera på det också. Man kommer hem från jobbet ungarna startar tv spel datorer frugan lagar mat och kör Micro spis och vattenkokare på full fart och jag klagar att man får köra lite i taget. Nån el stress fick vi.
Laddade bilen på vardagar när solen skiner, men var livrädd att stora moln skulle komma in och att den skulle laddda med hög effekt från nätet så man kollade i appen och justerade manuellt eftersom hur mycket efffekt man fick in.
Men nu med batteri så slipper vi tänka på effektavgifer mer, duscha när du vill, kör igång tvätt eller koka vatten utan att bry sig. Låt ungarna dra igång sina datorer och tv spel för batteriet kapar topparna. Blir en ny laddare till bilen också så jag kan prioritera att ladda enbart från solöverskott också tex.
Vad kostade batteriet, jo svaret är att det kostade årets charterresa för familjen. Vi hade en bra sommar utan den resan och får istället många år utan el-stress så det var klart värt det, även min snåla fru tycker det var break even första veckan.
Jag är helt med på att alla har olika ekonomiska förutsättningar men om man pratar charterresa så känns det inte som att ni lever på marginalen. Jag har effektavgift och har haft så sedan 10 år tillbaks. Vi har 2 elbilar gjorde i Juni av med drygt 750kWh. Brukar ligga mellan 700-1100 beroende på hur mycket vi laddar bilarna. Det kostade oss 791kr i elnät och 302kr i elhandel. Är det verkligen någonting man behöver ha ångest över och hjälper då en solcellsanläggning för 150.000-200.000kr? visst det kostar lite mer på vinterhalvåret men då blir man ju ändå inte hjälpt av solcellerna. Det pratas payofftider på 5-6år i tråden men är ganska tunt på konkreta siffror?C Crank skrev:Skaffa ett batteri också. Vi har gjort det denna sommar och är supernöjda.
Måste kännas gött att kunna boosta på värmen i poolvattnet gratis med el från solen. Kan rekommendera Sigenergy batteri som har grymt bra och överskådlig app, men utvecklingen går snabbt så håll koll och ta in många offerter när det blir dags.GIX skrev:
Har det batteriet 😁C Crank skrev:
Vi lever inte på marginalen, och jag har sagt tidigare i olika trådar att jag inte rekommenderar att ta lån till varken batteri eller solceller, fönsterbyte, isolering av vind isolering typ saker med lång återbetalningstid. Det enda som återbetalar sig riktigt snabbt är en luft/luft värmepump.L Liljeros skrev:Jag är helt med på att alla har olika ekonomiska förutsättningar men om man pratar charterresa så känns det inte som att ni lever på marginalen. Jag har effektavgift och har haft så sedan 10 år tillbaks. Vi har 2 elbilar gjorde i Juni av med drygt 750kWh. Brukar ligga mellan 700-1100 beroende på hur mycket vi laddar bilarna. Det kostade oss 791kr i elnät och 302kr i elhandel. Är det verkligen någonting man behöver ha ångest över och hjälper då en solcellsanläggning för 150.000-200.000kr? visst det kostar lite mer på vinterhalvåret men då blir man ju ändå inte hjälpt av solcellerna. Det pratas payofftider på 5-6år i tråden men är ganska tunt på konkreta siffror?
Har en liten del sparande i räntor och därifrån jag använt pengar till mina energibesparingar. Så får jag 8% minskning på driftkostnad mot 3% ränta på kontot så är jag nöjd.
Dessa gröna bidrag är till dom som tjänar mer än medelsvensson, men i framtiden kan det gagna nästa generation i second hand. Ungefär som när tjänstebilar kommer ut på beg marknaden till vanliga Svenson så är det bra att något företag tagit första smällen på prisnedgången.
Har haft lite som sport att få tillbaka så mycket som möjligt av mina lagfartsavgifter jag betalade när jag köpte huset också så jag nappar på alla avdrag som går att få tex elbil, solceller, batterier allt för att få tillbaka så mycket som möjligt av dessa pengar man slipper betala om man köper en bostadsrätt. Så det känns rätt ändå. Även om jag hellre hade sett att man satsat alla dessa pengar på tex gratis tandvård och ögonlaser till äldre personer, men systemet är som det är tyvärr.
Sen är det så klart en sport/hobby att minska sin förbrukning så mycket det går också, har ju gått från 22-23 tusen KWh per år till snart ca 4500kWh per år, så det känns ju bra för ett 150kwm hus med familj.
Hej KalbyggeK Kalbygge skrev:Solceller är nödvändigt för att få ekonomi i batterier. Att ladda med nätström är en bonus.
Jag har haft solceller i 8 år och under den tiden har jag inte betalt en enda elräkning förutom nätkostnaden.
Mina inkomster från solcellerna sparas hos leverantören och därifrån dras min elräkning. Dock ökar mängden pengar på mitt konto där och är nu uppe i nära 12.000kr. Min anläggning betalade sig på några få år, betydligt snabbare än jag trodde.Under 2024 gick det sämre, sämsta året hittills då det gick jämt upp, alltså ungefär samma inkomst som elräkningarna kostade. 2025 har började på samma vis men har blivit bättre efter hand. Vi får se när året är slut.
Signaturen ”merbanan” lyfte i ett inlägg i en annan tråd ”att ett bolag ska införa inmatningsavgifter” gällande inmatning av den producerade elen från solceller till elnätet.
https://www.byggahus.se/forum/threa...vid-laga-elpriser.552530/page-73#post-6304088
Han hänvisade till en tidningsartikel med rubriken; ” Solcellsägare kan få betala mer – ny effektavgift införs” https://www.nsk.se/2025-07-21/solcellsagare-kan-fa-betala-mer-ny-effektavgift-infors/
I ingressen i tidningsartikeln står; ”Nästa år inför C4 Energi effektavgifter på elnätsräkningen. Om du nyttjar många watt samtidigt, får du betala mer. Och de som har solceller kommer att få betala för att få levererat ut den producerade elen på elnätet. – En villakund som beter sig förnuftigt kommer att ligga kvar på ungefär samma summa efteråt, säger elnätschefen Daniel Persson.”
Har du (eller andra), hört något från respektive elnätsbolag gällande hur de kommer att göra med effektavgift vid inmatning av eleffekt från solceller?
Vad har du för payofftider på dina två elbilar som kostar tio gånger mer per styck än ett batteri till huset? Jo jag har både elbil solcell och batteri för bekvämlighetens skull, skönt att kunna ladda elbilen och slippa hög effektavgifter, men bästa är väl att inte ha bil, hus eller något alls och leva i tält på camping.L Liljeros skrev:Jag är helt med på att alla har olika ekonomiska förutsättningar men om man pratar charterresa så känns det inte som att ni lever på marginalen. Jag har effektavgift och har haft så sedan 10 år tillbaks. Vi har 2 elbilar gjorde i Juni av med drygt 750kWh. Brukar ligga mellan 700-1100 beroende på hur mycket vi laddar bilarna. Det kostade oss 791kr i elnät och 302kr i elhandel. Är det verkligen någonting man behöver ha ångest över och hjälper då en solcellsanläggning för 150.000-200.000kr? visst det kostar lite mer på vinterhalvåret men då blir man ju ändå inte hjälpt av solcellerna. Det pratas payofftider på 5-6år i tråden men är ganska tunt på konkreta siffror?
Man kan argumentera för och emot allt om man vill. Har kompisar som vägrar handla på -Amazon för Jeff B är så rik andra vägrar köpa Tesla för dom gillar inte Elon, en vän köper inget från Frankrike för dom gjorde kärnvapen test på någon ö.
Alltid någon som är anti mot allt. Många som gnäller har inte insett effektavgiften betydelse än, men kommer så småningom inse det när hela familjen kommer hem och kör igång allt och inser hur många kWh dom har i topparna.
Ignorera deras kommentarer för dom kommer mogna snart också 🤣 och fatta grejen.
Alltid någon som är anti mot allt. Många som gnäller har inte insett effektavgiften betydelse än, men kommer så småningom inse det när hela familjen kommer hem och kör igång allt och inser hur många kWh dom har i topparna.
Ignorera deras kommentarer för dom kommer mogna snart också 🤣 och fatta grejen.
Hej Martin,M Martin Lundmark skrev:
Hur skall det vara enligt "teorin"? Om Nätbolagen tycker, folk drar för mycket effekt på höglasttider, måste det väl vara glada, om någon villa med solceller mata in effekt nära förbrukningen och avlasta nätet.
Så effektavgift för solceller måste väl vara tvärtom.
Eller så blir det ingen skillnad för de allra flesta och du sitter där och muttrar att ingen förstår.C Crank skrev:
Hej he-peterH he-peter skrev:
Det jag tänker på är det som Energimarknadsinspektionen (EI) ”i praktiken” skrivit på sin hemsida som svar på frågan; ”Solceller i kombination med effektavgift – hur funkar det?”
”Ei:s föreskrifter om effektavgiften gäller för både elanvändare och elproducenter. Den nya effektavgiften ska baseras på hur mycket du belastar elnätet, oavsett om du använder (köper) el eller om du matar in (säljer) producerad el. Elnätsföretagen kan ha olika avgift för inmatning och uttag av el. Kontakta ditt elnätsföretag för att få veta hur de har valt att utforma sin effektavgift.
Rekommendationen till den som till exempel har solceller och producerar egen el är att använda så mycket som möjligt av den egenproducerade elen själv. På så sätt belastas inte elnätet med vare sig uttag eller inmatning av el.
Om du producerar mer el än vad du själv har användning för och vill undvika att belasta elnätet med din överproduktion kan du titta på de tekniska lösningar som finns för att begränsa inmatningen av el till elnätet, så kallad nollinmatning.”
https://ei.se/konsument/el/elnatsavgiften-och-elnatsreglering/fragor-och-svar-om-effektavgift
Du kan även läsa frågor och svar på EI:s konsumentforum om;
”Effekttariffer för inmatad solel.
Kommer de nya effekttarifferna bara gälla el som man köper eller kommer de också gälla för såld el som jag producerat med mina solpaneler?”
https://konsumentforum.ei.se/org/energimarknadsinspektionen/d/effekttariffer-x81q/
Redigerat: