K
H HenrikHuslöse skrev:
Vad ger en TV om den inte är lönsam?
Då antar jag att du inte har någon TV om du inte förstår vad den ger. Det enda värdet av solceller är rent ekonomiskt.

/Krille

K Krille4 skrev:
Då antar jag att du inte har någon TV om du inte förstår vad den ger. Det enda värdet av solceller är rent ekonomiskt.

/Krille
Ska man riktigt hårdra det är ju värdet inte helt säkert ekonomiskt. Man vet ju först efteråt om det blev en vinstaffär.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
K Krille4 skrev:

/Krille
Det stämmer att jag under många år inte hade någon TV men när barnen kom kunde jag räkna hem köpet av en TV mot frigjord arbetstid. En barnvakt med lågt timpris. 😀

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det stämmer att jag under många år inte hade någon TV men när barnen kom kunde jag räkna hem köpet av en TV mot frigjord arbetstid. En barnvakt med lågt timpris. 😀
Jag undrar fortfarande vilket mervärde du tycker solceller ger om dom inte sänker elkostnaden ?

Dom är vansinnigt fula att titta på, och de flesta installationer klarar inte ens ödrift ?

Så vad skulle anledningen att köpa dom vara förutom rent ekonomiskt ?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
De är teknik! De är intressanta på samma sätt som andra tekniska system i huset är intressanta.

H HenrikHuslöse skrev:
De är teknik! De är intressanta på samma sätt som andra tekniska system i huset är intressanta.
Så kan man ju tycka förstås, personligen kan jag dock tänka mej oerhört mycket annan teknik som är intressantare än solceller isåfall, och jag tror dom flesta tänker så.

GIX GIX skrev:
Jag vet inte om du vill göra dig lustig på min bekostnad vilket i så fall är tråkigt.

Det är någon slags AI i växelriktaren.
Jag har också AI i min växelriktare. Den håller reda på hur min förbrukning ser ut i förhållande till elpris från Nordpool, el från solceller och batteriets laddning. På vintern utan sol kan växelriktaren ladda batteriet från nätet när elen är billigare och använda batteriet när priset är högre. Fungerar faktiskt riktigt bra.
På forum så påstås det en massa skit eftersom de som anonyma inte behöver stå för vad de skriver. Inget att bry sig om.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K Kalbygge skrev:
Jag har också AI i min växelriktare. Den håller reda på hur min förbrukning ser ut i förhållande till elpris från Nordpool, el från solceller och batteriets laddning. På vintern utan sol kan växelriktaren ladda batteriet från nätet när elen är billigare och använda batteriet när priset är högre. Fungerar faktiskt riktigt bra.
På forum så påstås det en massa skit eftersom de som anonyma inte behöver stå för vad de skriver. Inget att bry sig om.
Låter mer som en vanlig hemautomation?
Ett 13kWh batteri ligger på ca 130tkr, än så länge är det grönt avdrag med solceller men då blir det ca 65tkr. Om man lyckas cykla ut 10kWh per dygn varje dag i 10års tid blir det 1,8kr, lyckas man med desamma i 15år så är det 1,2kr. Känns som väldigt dyra kWh…

Teknik i all ära men som sagt payoff-tiden blir väldigt lång.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Man blir bara så trött. Jag fick igår (igen) upp en annons där det står att jag får solpaneler, batteri och en elbilsladdare för bara 73000 kr. Det står dock inget om hur många kW anläggningen är på. Inget om hur stort batteri. Inte heller något om vad det är för typ av elbilsladdare. För att få veta mer så måste man beställa en offert. Bara sjukt irriterande att få dessa (vilseledande) annonser hela tiden...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Låter mer som en vanlig hemautomation?
Ett 13kWh batteri ligger på ca 130tkr, än så länge är det grönt avdrag med solceller men då blir det ca 65tkr. Om man lyckas cykla ut 10kWh per dygn varje dag i 10års tid blir det 1,8kr, lyckas man med desamma i 15år så är det 1,2kr. Känns som väldigt dyra kWh…

Teknik i all ära men som sagt payoff-tiden blir väldigt lång.
Jag har köpt batterier, 3st 5kWh (15kWh) kostade 18.000kr. Tillkommer gör styrenheten för 8.000kr för upp till 5 batterier. Alltså kostade det 26.000kr efter avdrag. Utan avdrag kostade det då 52.000kr. 130.000kr för 13kWh låter väldigt högt.
Genom att flytta strömåtgången från dyrtid till billig tid sparar jag ansenligt med batterierna. Dvs, på sommaren laddar jag dem med solcellerna och när solen går ner ökar priserna, då tar batteriet över och räcker gott och väl till solen går upp igen.
På vintern laddar jag batterierna från nätet när strömmen är billig, oftast på natten, och använder strömmen när priserna ökar på morgonen och under hela dagen till kvällen. Om det är riktigt kallt ute tar nätdelen vid och hjälper till.
Detta styrs av invertern, som är kopplad till Nordpool, med hjälp av AI och fungerar överraskande bra.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag tror säkert att säljarna försöker få så mycket pengar för systemen, men själva battericellerna är mycket billigare.

Här är ett exempel på en cell på 1 kWh från en känd tillverkare genom en välkänd distributör:

https://www.nkon.nl/en/eve-mb31-prismatic-314ah-lifepo4-3-2v-single-stud-grade-a.html

Den kostar €67 för enstaka och blir lite billigare om man tar flera. För att få 13 kWh användbar kapacitet kanske man behöver 16 st celler vilket med priset på sidan blir €1000 plus frakt.

Då finns 120 000 kr av de 130 000 kvar till växelriktare, laddare, integration och installation.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Kalbygge skrev:
Jag har köpt batterier, 3st 5kWh (15kWh) kostade 18.000kr. Tillkommer gör styrenheten för 8.000kr för upp till 5 batterier. Alltså kostade det 26.000kr efter avdrag. Utan avdrag kostade det då 52.000kr. 130.000kr för 13kWh låter väldigt högt.
Genom att flytta strömåtgången från dyrtid till billig tid sparar jag ansenligt med batterierna. Dvs, på sommaren laddar jag dem med solcellerna och när solen går ner ökar priserna, då tar batteriet över och räcker gott och väl till solen går upp igen.
På vintern laddar jag batterierna från nätet när strömmen är billig, oftast på natten, och använder strömmen när priserna ökar på morgonen och under hela dagen till kvällen. Om det är riktigt kallt ute tar nätdelen vid och hjälper till.
Detta styrs av invertern, som är kopplad till Nordpool, med hjälp av AI och fungerar överraskande bra.
Rättar mig själv:
3 batterier kostar 27.000kr och inte 18.000kr som jag skrev.

S
K Kalbygge skrev:
...
...
Du är något på spåren- ett nytänk! Egentligen så behövs inte solcellerna alls.

K Kalbygge skrev:
Jag betvivlar inte att det går att hitta billigare men jag kikade nu som hastigast på vanliga nätbutiker med priser (Tibber och Solproffset). Finns säkert nisch och specialsidor som säljer det billigare men paketerat för en okunnig konsument känns det som en orättvis jämförelse för tror inte det är så dom flesta köper...

Jag är nog fortsatt av åsikten att det inte är särskilt lönsamt för den stora massan i dagsläget men så är det väl med allt teknik, dom teknikintresserade kan säkert skapa viss lönsamhet men det är ju inte så att det är en guldgruva.

S styren skrev:
Du är något på spåren- ett nytänk! Egentligen så behövs inte solcellerna alls.
Solceller är nödvändigt för att få ekonomi i batterier. Att ladda med nätström är en bonus.
Jag har haft solceller i 8 år och under den tiden har jag inte betalt en enda elräkning förutom nätkostnaden.
Mina inkomster från solcellerna sparas hos leverantören och därifrån dras min elräkning. Dock ökar mängden pengar på mitt konto där och är nu uppe i nära 12.000kr. Min anläggning betalade sig på några få år, betydligt snabbare än jag trodde.Under 2024 gick det sämre, sämsta året hittills då det gick jämt upp, alltså ungefär samma inkomst som elräkningarna kostade. 2025 har började på samma vis men har blivit bättre efter hand. Vi får se när året är slut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.