C Crank skrev:
Vad har du för payofftider på dina två elbilar som kostar tio gånger mer per styck än ett batteri till huset? Jo jag har både elbil solcell och batteri för bekvämlighetens skull, skönt att kunna ladda elbilen och slippa hög effektavgifter, men bästa är väl att inte ha bil, hus eller något alls och leva i tält på camping.
Vet inte riktigt hur man räknar payoff på en elbil. Däremot så var båda det billigaste alternativet, den ena är en leaf på release för 3500kr/ månad inklusive allt och 2000 mil per år. Blir riktigt låg milkostnad för en bil till fast pris och liten risk. Den andra är en tjänstebil och företaget har elbilspolicy men den var nog också billigaste alternativet även om en SUV för 600k aldrig blir en billig bil. Jag skulle dock inte kunna ladda bilarna med solceller då vi normalt är på jobbet dagtid, laddning sker således nattetid, tror detta är situationen för en ganska stor del av befolkningen.

Om jag ska generalisera så kanske solcellsägare kanske i högre grad har arbeten där man kan jobba hemifrån…

H he-peter skrev:
Hej Martin,

Hur skall det vara enligt "teorin"? Om Nätbolagen tycker, folk drar för mycket effekt på höglasttider, måste det väl vara glada, om någon villa med solceller mata in effekt nära förbrukningen och avlasta nätet.

Så effektavgift för solceller måste väl vara tvärtom.
för att ”degen måste in” - om de inte längre kan sälja el(nät) till dig för att du gör din egen så måste de tjäna pengar på att du exporterar din el.
Dessutom ser man på priserna att det ofta finns för mycket el dagtid på sommaren när solen skiner och det inte är helt vindstilla. Att priset är några öre eller negativt tyder på att ingen vill ha din solel.

B bhus2021 skrev:
för att ”degen måste in” - om de inte längre kan sälja el(nät) till dig för att du gör din egen så måste de tjäna pengar på att du exporterar din el.
Dessutom ser man på priserna att det ofta finns för mycket el dagtid på sommaren när solen skiner och det inte är helt vindstilla. Att priset är några öre eller negativt tyder på att ingen vill ha din solel.
Det med låga priser är potentiell produktion. Det var dagen INNAN elproducenterna har sakt det vill göra dagen därefter. Det betyder inte, att för mycket el blir producerat.

Sen har belastningen av nätet inte så mycket att göra med priset. (kausalitet)

Effektavgift är enbart för att styra belastningen av nätet.

Sen skriver EI i den länken Martin länkar till mycket om "kan". Kan betyder, att det är möjligtvis på det sättet, men kan lika gärna vara tvärtom.

H he-peter skrev:
Sen skriver EI i den länken Martin länkar till mycket om "kan". Kan betyder, att det är möjligtvis på det sättet, men kan lika gärna vara tvärtom.
Hej he-peter

Energimarknadsinspektionen (EI) övervakar elnätsbolagen gällande utbyggnad/ombyggnad av elnäten så att elnätspriserna framöver inte ökar mer än nödvändigt. Därför så kommer alla elnätsbolag ha infört effektavgifterna senast till år 2027. Effektavgifterna som styr mot ett jämnare effektflöde och därigenom ett bättre utnyttjande av de befintliga distributionsnäten.

Det jag hänvisade till i inlägg #90 här i tråden (som är hämtat från EI:s hemsida berättar om Ei:s föreskrifter om effektavgiften som elnätsbolagen kan följa för att styra mot ett jämnare effektflöde. Genom effektavgifterna begränsas behovet av en onödigt stor utbyggnad/ombyggnad i elnäten och därigenom stora kostnadsökningar för elanvändare.

Om och hur dessa Ei:s föreskrifter om effektavgiften tillämpas framöver beror till stor del på hur vi elanvändare agerar. Då de ca 150 olika elnäten, ser olika ut i storlek, i kundunderlag, utbredning etc. kommer de olika elnätsbolagen att sätta sina avgifter olika utifrån detta.

EI har tidigare beskrivit att de förväntar sig en ständig uppdatering/justering av effektavgiften utifrån den utveckling som sker, till exempel årligen. Här har vi elanvändare en möjlighet att påverka och hålla nere ökningen av våra elnätskostnader genom vårt agerande.

Redigerat:
  • Gilla
he-peter
  • Laddar…
S
C Crank skrev:
Vi lever inte på marginalen,...........

Sen är det så klart en sport/hobby att minska sin förbrukning så mycket det går också, har ju gått från 22-23 tusen KWh per år till snart ca 4500kWh per år, så det känns ju bra för ett 150kwm hus med familj.
Låter bra..

Investering = "som en charterresa"'
Svårt att svälja argumenten helt, när investeringskostnaden inte finns med i resonemanget.

S styren skrev:
Låter bra..

Investering = "som en charterresa"'
Svårt att svälja argumenten helt, när investeringskostnaden inte finns med i resonemanget.
Men svårt att räkna ROI på allt. Satte in en luft/luft värmepump något år efter vi köpte huset och den betalde sig supersnabbt och sänkte elförbrukningen markant. Problemet var att det var jättevarmt i det rummet den satt i och kallare i andra rum typ ojämn värme. Luften var torr och barnen hade ständigt näsblod.

Satte in vattenburen värme och en luft/vatten värmepump istället för ca 200 tusen kronor, kan aldrig räkna hem denna investering heller… men komfortmässigt var det värt det då vi har namn värme i alla rum och inga mer barne med nösblod.

Så hur räknar man på det ?

• Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
S
C Crank skrev:
Men svårt att räkna ROI på allt. Satte in en luft/luft värmepump något år efter vi köpte huset och den betalde sig supersnabbt och sänkte elförbrukningen markant. Problemet var att det var jättevarmt i det rummet den satt i och kallare i andra rum typ ojämn värme. Luften var torr och barnen hade ständigt näsblod.

Satte in vattenburen värme och en luft/vatten värmepump istället för ca 200 tusen kronor, kan aldrig räkna hem denna investering heller… men komfortmässigt var det värt det då vi har namn värme i alla rum och inga mer barne med nösblod.

Så hur räknar man på det ?
Klok investering med luft/luft värmepumpen, och vattenburen värme, och denna komfort var säkert värt varenda öre. Funderar på detta själv.

Jag menar inte att rota iallas ekonomi, utan det handlar bara om att i solcellsberäkningarna sätta investering, kontra vinst. Och väl där hamnar man direkt på termer som återbetalningstid.

Detta verkar svårberäknat och varierar från fastighet till fastighet.

Tror du har en ganska bra anläggning. När tom. frun tycker det är ok med ny dyr teknik så kan man inte vara helt fel ute :-)

Man kan inte räkna på allt. Du verkar ju gilla att hålla på med detta (teknik) så det är bara att köra på!

• Gilla
Crank
  • Laddar…
Vattenburen värme var den bästa inversteringen vi gjort till huset, värt varenda krona och dagen efter kändes det som vi bodde i ett nytt hus.

Men helt omöjligt att räkna hem den investeringen om man ska räkna på allt.

GIX GIX skrev:
Hade pengar som bara ”låg” oanvända och tyckte det var värt att använda dem till solceller
Om vi endast ska prata ekonomin i solceller, dvs. bortse från det trevliga i att producera själv, så är väl just ovan det intressanta - vad hade du kunnat göra i stället med pengarna och vad hade de då gett för avkastning? Om du placerat dem i en billig global indexfond så förflyttar sig break even jmf solcellerna långt bortom nämnda 6-7 år.

Kungen_283746 Kungen_283746 skrev:
Om vi endast ska prata ekonomin i solceller, dvs. bortse från det trevliga i att producera själv, så är väl just ovan det intressanta - vad hade du kunnat göra i stället med pengarna och vad hade de då gett för avkastning? Om du placerat dem i en billig global indexfond så förflyttar sig break even jmf solcellerna långt bortom nämnda 6-7 år.
Hej
Man kan även dela in frågan i två olika frågeställningar

Antingen så satsar man exempelvis på solceller för att att placera sitt överflöd av pengar

Eller så funderar man eventuellt på solceller för att klara sig med en låg inkomst eller låg pension

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Man kan även dela in frågan i två olika frågeställningar

Antingen så satsar man exempelvis på solceller för att att placera sitt överflöd av pengar

Eller så funderar man eventuellt på solceller för att klara sig med en låg inkomst eller låg pension
Vad menar du att skillnaden är? Placering som placering, avkastning som avkastning - eller?

Vad menar du att skillnaden är? Placering som placering, avkastning som avkastning - eller?
Hej
I det senare fallet är nog det ekonomiska utfallet med att investeringen återbetalar sig inom rimlig tid
I det första fallet kan argumentet som att det är kul att pröva ny teknik och det behöver inte betala sig snabbt för att man skall vara nöjd

M Martin Lundmark skrev:
Hej
I det senare fallet är nog det ekonomiska utfallet med att investeringen återbetalar sig inom rimlig tid
I det första fallet kan argumentet som att det är kul att pröva ny teknik och det behöver inte betala sig snabbt för att man skall vara nöjd
Absolut, det är mysigt att producera själv, kul med teknik, osv. Värdesätter man det så är det förstås inget att säga om det hela.

Men att kalla det en strikt god ekonomisk investering, nja, det köper jag inte rakt av. 🙂

Absolut, det är mysigt att producera själv, kul med teknik, osv. Värdesätter man det så är det förstås inget att säga om det hela.

Men att kalla det en strikt god ekonomisk investering, nja, det köper jag inte rakt av. 🙂
Hej
Jag vet inte om du missförstod mig

När vi skriver här för att hjälpa andra så får vi tänka på att de som läser det vi skriver har olika bakgrund och motiv till att fundera på att investera i tex solceller

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag vet inte om du missförstod mig

När vi skriver här för att hjälpa andra så får vi tänka på att de som läser det vi skriver har olika bakgrund och motiv till att fundera på att investera i tex solceller
Ja, jag kanske missförstod dig. Att du citerade/svarade på mitt strikt ekonomiskt lagda inlägg tolkade jag som att du spann vidare på samma strikt ekonomiska spår.

Vi släpper det och går vidare 🙏

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.