B Bjober skrev:
Det har inte med receptet alls att göra.
Nej precis.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
M MickeMörkö skrev:
Nu är det väl ändå så här att en zink spray inte ska målas över. Är det en bra zink färg fäster inte färgen och är det en halvbra är det en dålig grundfärg.
Hagmans själva säger att deras är övermålningsbar, och det är den.

Men vissa andra zinksprayer kan inte övermålas nej.

Jag använder zinkspray till två saker, dels som grundfärg där jag vill ha extra rostskydd, dels som rostskydd där jag svetsat på tex avgasrör.

GlennB GlennB skrev:
Hagmans själva säger att deras är övermålningsbar, och det är den.

Men vissa andra zinksprayer kan inte övermålas nej.

Jag använder zinkspray till två saker, dels som grundfärg där jag vill ha extra rostskydd, dels som rostskydd där jag svetsat på tex avgasrör.
Själva principen med galvaniskt rostskydd fungerar inte om man målar över. Tanken är att zink ska offras till ytor som saknar, t.ex en skada. Med färg över saknas förutsättningar för zink att galvaniskt reparera skadan. Och då försvinner själva nyttan med att alls ha zink i färgen.
Det finns ett häftigt sätt att studera detta. Gör ett lätt snitt i ett galvat rör, gör sen ytterligare ett som du målar över. Lägg det utomhus några veckor. Den omålade är rostfri medans den målade är rostig i kapsnittet. Sen kan vi alltid debattera hur mycket nytta zink spray gör, då zinken ju är inbäddad i färg. Mycket zink så funkar det men de du kan måla över påverkar sannolikt lite, eller nästan inget.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M MickeMörkö skrev:
Själva principen med galvaniskt rostskydd fungerar inte om man målar över. Tanken är att zink ska offras till ytor som saknar, t.ex en skada.
Ändå tydligare är ju offeranoder på båtar, där just zinkanoden offras så att den ädlare metallen förblir intakt.

• Gilla
MickeMörkö
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.