Hej, jag går i tankarna att kolla över taket på en äldre fastighet som jag äger.
Det är i dagsläget ”plåtrent”, obehandlat, men ytrosten har börjat få grepp om det.

Jag har kollat på primer + avsedd färg för zinkplåt, men såg även att ev linoljefärg skulle funka, och då undrar jag följande:

1. Är det någon som har erfarenhet av att målat äldre zinkplåtstak med linoljefärg?

2. Går det isf. att blanda egen färg? ( jag siktar på rött alt antracitgrå/svart färg på taket.

• IMG_2064.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 71025108421__4C8C8B1B-BEAC-407B-9E9D-1812218F3386.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ej målat med linoljefärg men jag målade ett galvat pannplåtstak från -74 med Teknos kirjos takfärg den lösningsmedels burna (ej aqua).
Jag tvättade taket med alkaliskt rengöringsmedel. Sköljde och lät torka. Det var fyra år sedan jag målade och det ser bra ut ännu.. Färghandeln ville prompt sälja vattenburen färg men Granngården tog hem önskad färg. Jag hade dock ytterst lite rost på taket

Claes Sörmland
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
lås rosten med Isotrol Grundlack Klar
Jäklar vad dyr klarlacken blivit förresten. 520 spänn per liter nu när jag kikar, 280 spänn när jag köpte sist enligt prislappen på burken. Vilket förvisso var några år sedan, men ändå.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Jäklar vad dyr klarlacken blivit förresten. 520 spänn per liter nu när jag kikar, 280 spänn när jag köpte sist enligt prislappen på burken. Vilket förvisso var några år sedan, men ändå.
Det gäller väl allt som inte är direktimporterat från Kina. Vi har ett högt kostnadsläge i Europa och det syns på europeiska produkter.

Lyckligtvis går det inte åt så mycket av denna produkt i volym så det blir ingen kostnad när man målar om taket. Det som kostar är arbetet om man köper in det.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.