25 746 läst ·
93 svar
26k läst
93 svar
Biltemas bluff med zink sprayfärg
Stämmer detta som jula säger?GlennB skrev:
Zinkbaserad rostskyddsprimer för alla sorters plåt. Till bilen, husvagnen och andra plåtkonstruktioner.
Innehåller över 90 % zink och är värmebeständig upp till 400 °C. Kan övermålas med täckfärg.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...farger/rostskydd-och-primers/zinkfarg-623035/
Du får kalla det "felmarginalen" om du vill, jag konstaterar bara att zinkinnehållet får variera och att det i bland är dubbelt så mycket zink i produkten om det är 50 istället för 25%, läser man dagens inlägg i tråden verkar 50% zink faktiskt kunna vara i mesta laget om det pga zinken blir svårt att lacka efteråtS sblixten skrev:
När du ändå är här. Varför anges mängden zink mellan 25 och 50%?T Torpeden78 skrev:Jag skrattade gott när jag läste tråden, Ni är inte helt fel ute och detta kan jag med säkerhet stå för då jag är tekniker på Hagman och ett av mina ansvarsområde är spray!! Och ska jag vara helt ärlig så har vi lite för högt zink innehåll. För högt zink innehåll kan skapa problem vi övermålning 😀
Men man kan skönja en rödtråd Hagmans= kvalité👍
Trevlig läsning en fredag
Zinkinnehållet varierar sannolikt i olika batcherZ z_bumbi skrev:
(Det är tydligt både i denna och andra trådar på forumet att många läsare inte behärskar procenträkning, ibland är det nog till och med så att artikelförfattarna på forumet inte klarar grundskolematten)
25 till 50% från olika batcher? Använder du en vanlig badrumsvåg och blandar i badkaret så når du utan problem enskilda procentenheter. (nej det funkar inte beroende på gas men förhållandena är kända).
Sen tillkommer problemet att få det genom munstycket och bete sig som färg med sådan variation.
När en representant nu ändå är här så har den möjlighet att svara.
Sen tillkommer problemet att få det genom munstycket och bete sig som färg med sådan variation.
När en representant nu ändå är här så har den möjlighet att svara.
Nu är det väl ändå så här att en zink spray inte ska målas över. Är det en bra zink färg fäster inte färgen och är det en halvbra är det en dålig grundfärg.
Säkerhetsdatabladet har som uppgift att hjälpa tex sjukvårdspersonal att förstå hur man ska rädda en person som druckit av produkten , eller brandmän att förstå vad röken innehåller för gifter vid en brand. Då räcker det att man vet i stora drag vad produkten innehåller. Den beter sig som liknande produkter med 25-50% zink.Z z_bumbi skrev:
Det är inte ett exakt recept på en produkt.
Det syftet finns inte.
Det har inte med receptet alls att göra.Alfredo skrev:
Säkerhetsdatabladet ska vara så lättläst som möjligt. Det blir det om man delar in produkterna i fåtalet kategorier. Den som läser säkerhetsdatabladet behöver bara veta om det tex innehåller svag syra, medelstark syra eller extremt frätande syra.