T Torpeden78 skrev:
Jag gör mycket tester och även konkurrent analyser på spray. Och eftersom jag är part i målet så kan jag bara säga så här: Man får vad man betalar för när det gäller spray!
Dock så kostar hagmans zinkspray ibland över 300kr burken, men jula och några till tar runt 130 för den. ;)

GlennB GlennB skrev:
Dock så kostar hagmans zinkspray ibland över 300kr burken, men jula och några till tar runt 130 för den. ;)
Stämmer detta som jula säger?

Zinkbaserad rostskyddsprimer för alla sorters plåt. Till bilen, husvagnen och andra plåtkonstruktioner.

Innehåller över 90 % zink och är värmebeständig upp till 400 °C. Kan övermålas med täckfärg.

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...farger/rostskydd-och-primers/zinkfarg-623035/

C
D Dilato skrev:
Innehåller över 90 % zink
Så där skriver som sagt "alla", och det avser zinkhalten i den torra färgen.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Det finns ju Äkta vara som håller koll på det Värsta fusket
Jag får vibbar av tillsatsfobiker.

Men frågan här är väl närmast om det finns ett svar på frågan i inlägg 66.

S sblixten skrev:
Nej, felmarginalen är ~33%
Det inser du om skriver om zinkinnehållet enligt:
37,5 +-12,5
7,5 +-2,5
Du får kalla det "felmarginalen" om du vill, jag konstaterar bara att zinkinnehållet får variera och att det i bland är dubbelt så mycket zink i produkten om det är 50 istället för 25%, läser man dagens inlägg i tråden verkar 50% zink faktiskt kunna vara i mesta laget om det pga zinken blir svårt att lacka efteråt

T Torpeden78 skrev:
Jag skrattade gott när jag läste tråden, Ni är inte helt fel ute och detta kan jag med säkerhet stå för då jag är tekniker på Hagman och ett av mina ansvarsområde är spray!! Och ska jag vara helt ärlig så har vi lite för högt zink innehåll. För högt zink innehåll kan skapa problem vi övermålning 😀
Men man kan skönja en rödtråd Hagmans= kvalité👍

Trevlig läsning en fredag
När du ändå är här. Varför anges mängden zink mellan 25 och 50%?

Z z_bumbi skrev:
Varför anges mängden zink mellan 25 och 50%?
Zinkinnehållet varierar sannolikt i olika batcher
(Det är tydligt både i denna och andra trådar på forumet att många läsare inte behärskar procenträkning, ibland är det nog till och med så att artikelförfattarna på forumet inte klarar grundskolematten)

• Haha
karlmb
  • Laddar…
25 till 50% från olika batcher? Använder du en vanlig badrumsvåg och blandar i badkaret så når du utan problem enskilda procentenheter. (nej det funkar inte beroende på gas men förhållandena är kända).
Sen tillkommer problemet att få det genom munstycket och bete sig som färg med sådan variation.

När en representant nu ändå är här så har den möjlighet att svara.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nu är det väl ändå så här att en zink spray inte ska målas över. Är det en bra zink färg fäster inte färgen och är det en halvbra är det en dålig grundfärg.

Z z_bumbi skrev:
25 till 50% från olika batcher?
Precis så tycker jag att du ska tollka innehållsförteckningen, när tillverkaren skriver så har de svårt att misslyckas tänker jag

C
M MickeMörkö skrev:
Nu är det väl ändå så här att en zink spray inte ska målas över.
En primer (=grundfärg) förväntas normalt målas över, jo.

F fribygg skrev:
Precis så tycker jag att du ska tollka innehållsförteckningen
Det var väl inte från innehållsförteckningen, utan från säkerhetsdatabladet(?)

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det var väl inte från innehållsförteckningen, utan från säkerhetsdatabladet(?)
Du har säkert rätt

Z z_bumbi skrev:
När du ändå är här. Varför anges mängden zink mellan 25 och 50%?
Säkerhetsdatabladet har som uppgift att hjälpa tex sjukvårdspersonal att förstå hur man ska rädda en person som druckit av produkten , eller brandmän att förstå vad röken innehåller för gifter vid en brand. Då räcker det att man vet i stora drag vad produkten innehåller. Den beter sig som liknande produkter med 25-50% zink.
Det är inte ett exakt recept på en produkt.
Det syftet finns inte.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Det är inte ett exakt recept på en produkt.
Det syftet finns inte.
Nej syftet är antagligen snarare det motsatta, att inte avslöja för mycket om receptet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej syftet är antagligen snarare det motsatta, att inte avslöja för mycket om receptet.
Det har inte med receptet alls att göra.
Säkerhetsdatabladet ska vara så lättläst som möjligt. Det blir det om man delar in produkterna i fåtalet kategorier. Den som läser säkerhetsdatabladet behöver bara veta om det tex innehåller svag syra, medelstark syra eller extremt frätande syra.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.