25 641 läst ·
93 svar
26k läst
93 svar
Biltemas bluff med zink sprayfärg
Får man gissa att tillverkarna generellt tenderar att försöka vara så oprecisa som regelverket tillåter i sina säkerhetsdatablad? Dels vill man ju inte avslöja sitt "hemliga recept" mer än nödvändigt, dels kanske man vill maximera möjligheten att ändra ingrediensernas proportioner utan att behöva uppdatera säkerhetsdatabladet, dels kanske man vill kunna klämma in flera olika produkter under samma specifikation?Z z_bumbi skrev:
Milliter färg? Biltemas är ju tydligt utspädd med billigt lösningsmedel!E Et1975 skrev:Jag är ganska övertygad om att man får det antal milliliter färg man betalar för, annars håller jag med om att det är en bluff.
Men TS punchline är att bästa sättet att mäta värdet för kundens är vikt i förhållandet till pris. Där båda butikerna visar sig ha exakt samma men den ena anses bluffa. Den logiken är milt uttryckt svårsmält.
Båda tillverkarnas zinkmängd kan alltså variera mycket, köper jag sprayen på bilbuttriks i dag kan jag alltså få dubbelt så mycket zink som när produkten innehöll 5% om jag har tur.D duell skrev:
Hagmans sprej på julas hylla kanske bara innehåller 25% zink just nu, köpte du @MartinP666 förra året var kanske zinkinnehållet 50% så det kan vara hälften så mycket nu och ändå stämma med märkningen på burken
Zinkinnehållet kan alltså variera 100procent hos de bägge tillverkarna.
Vad de olika försäljningsställena har för marginal på produkten vet jag inget om, anser det rätt ointressant sålänge jag kan köpa en bra och prisvärd produkt över disk och inte måste beställa i förväg
Det enda rätta är att väga burken innan man köper den.F fribygg skrev:Båda tillverkarnas zinkmängd kan alltså variera mycket, köper jag sprayen på bilbuttriks i dag kan jag alltså få dubbelt så mycket zink som när produkten innehöll 5% om jag har tur.
Hagmans sprej på julas hylla kanske bara innehåller 25% zink just nu, köpte du @MartinP666 förra året var kanske zinkinnehållet 50% så det kan vara hälften så mycket nu och ändå stämma med märkningen på burken
Egentligen borde färgmängden anges, men det gör ingen färgtillverkare (av spray).E Et1975 skrev:
Men hur man än räknar så går inte siffrorna ihop i Biltemas fall. De anger 5-10% zink, om vi räknar med 5% och övriga ingredienser på övre änden av spannet enl SDS så ska 400ml vätska/gas väga 392g, TS fastslår att burken innehåll 272g.
Enbart zinken väger 142-284g om den innehåller 5-10%.
Antingen innehåller den mindre än 5% zinc eller så är innehållet betydligt mindre än 400ml.
Sorry, blev förvirrad av användandet av det mångsidiga uttrycket "marginal". Du har helt rätt. Det innebär ju dock att skillnaden mellan en dålig dag på Biltema och en bra dag på Hagmans är upp till 900% 😳F fribygg skrev:Båda tillverkarnas zinkmängd kan alltså variera mycket, köper jag sprayen på bilbuttriks i dag kan jag alltså få dubbelt så mycket zink som när produkten innehöll 5% om jag har tur.
Vad de olika försäljningsställena har för marginal på produkten vet jag inget om, anser det rätt ointressant sålänge jag kan köpa en bra och prisvärd produkt över disk och inte måste beställa i förväg
Jag ser det som att man alltid får mer zink i Hagmans produkt, faktiskt alltid minst 100% mer zink än om man handlar på Biltema även då de har max zinkmängd enl innehållsförteckningen.M MartinP666 skrev:
Trumpmatte