C cpalm skrev:
Alla som hanterat aceton inser att det inte kan stämma. Finns väl överhuvudtaget inga vätskor med ens i närheten av så låg densitet?
Fick på nått vis för mig att aceton var i gas form vid 20 grader.

E Et1975 skrev:
Jag är ganska övertygad om att man får det antal milliliter färg man betalar för, annars håller jag med om att det är en bluff.

Men TS punchline är att bästa sättet att mäta värdet för kundens är vikt i förhållandet till pris. Där båda butikerna visar sig ha exakt samma men den ena anses bluffa. Den logiken är milt uttryckt svårsmält.
Du missar den lilla detaljen att den ena butiken säljer samma vara under förespegling att den är avsevärt mycket billigare, när det i själva verket är samma pris.

M mattoys skrev:
Fick på nått vis för mig att aceton var i gas form vid 20 grader.
Du har ingen i hushållet som målar naglarna va? 😜

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
T TwoByFour skrev:
Jag köpte zinkprimer hos Biltema (Biltemas eget märke) men den tog slut väldigt snabbt. Behövde därför en ny och köpte en Hagmans hos Jula, trots att den kostade ganska mycket mer.

Noterade en vikt skillnad trots att båda burkarna är märkta 400mL. Hmm.

Det visade sig att vikten skilde sig åt ganska mycket:
Biltema full: 388g
Hagmans full: 556g
Tom burk: 116g

Färg innehåll:
Biltema: 272g
Hagmans: 440g

Priser:
Biltema: 80kr
Hagmans: 129kr

Pris per gram:
Biltema: 0.294kr/g
Hagmans: 0.293kr/g

Så det visar sig att 400mL Biltema inte är billigare per gram även om deras pris per mL är 40% lägre. Innehållsmärkningen, mL, kan anses vilseledande i detta fall.

Jag har inte utvärderat produkternas långtids kvalitet eller täckning per m2.
Arbetslös ? hur orkar man ens bry sig 😮

• Arg
MONTREAL
  • Laddar…
G Gunnar Stoltz skrev:
Är väl snarare ditt inlägg som man kan fundera kring..... Att någon (TS i detta fall) lägger tid på att jämföra och ta fram skillnader mellan två likvärdiga produkter (på papperet) är väl inget som vi behöver kommentera. Det intressanta är att det finns och det är väl det som du i så fall skall kommentera/diskutera.

• Gilla
13th Marine och 9 till
  • Laddar…
G Gunnar Stoltz skrev:
Man kan ju faktiskt välja att informera för att man vill vara snäll...

För de som inte förstår andemeningen med bluffen är det ju egentligen enkelt. Biltema anger inte att innehållet är med betydligt mindre zink, utan burken marknadsförs som om att det är samma mängd innehåll (400ml) fast till 40% lägre pris, dvs man leds/luras att tro att man får ett mycket bättre pris/värde för pengarna.

Ungefär som om en burk sylt med 75% vatten+pektin är att jämställa med en burk sylt som har 75% bär. Samma "mängd" i ml. Nu regleras dock sylt enligt lag och man måste ange mängden bär, samt att, är det för lite bär så får man inte sälja det som en "sylt".

I detta fall fann jag Biltema med "handen i syltburken" när de vilseleder konsumenten. 😂

• Gilla
Flamman och 5 till
  • Laddar…
R
G Gunnar Stoltz skrev:
Hur hinner du sitta och sörpla i dig alla inlägg här kan man undra?
Är du arbetslös...?🤪

• Haha
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
M MasMats skrev:
Var det inte någon här på forumet som nyligen postade om testet där wd40 vann överlägset. Vill minnas att Biltemas motsvarighet hade någon tillsats eller vad det var som vägde mer i burken och därmed gjorde att det var mindre "aktiv" ingrediens och du fick mindre valuta för pengarna. Kanske är motsvarande med zinksprayen att det är annat jox som ger liten mängd färg i vikt.
Japp, propan eller butan som drivgas, den väger. WD40 hade koldioxid som nästan inte väger nått.
Tror WD40 hade 98% aktivt innehåll, Biltemas X4 runt 50%

• Gilla
  • Wow
MasMats och 2 till
  • Laddar…
R Ryzen skrev:
Är du arbetslös...?🤪
OT: Heter man Gunnar är väl sannolikheten ganska stor att man är ålderspensionär tänker jag.

Själv tänker jag att priset per gram verkar vara nästan identiskt och skulle inte åka från bilbuttriks till jula bara för att köpa en burk zinkspray.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
R Ryzen skrev:
Hur hinner du sitta och sörpla i dig alla inlägg här kan man undra?
Är du arbetslös...?🤪
Va, har ni jobb😮

• Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
OT: Heter man Gunnar är väl sannolikheten ganska stor att man är ålderspensionär tänker jag.
Stämmer bra 😆

T TwoByFour skrev:
För de som inte förstår andemeningen med bluffen är det ju egentligen enkelt.
👎Det är ju ingen bluff!
Jag förstår inte vad du är ute efter. Din undersökning visar att priset per mängd zink är samma i båda. Ingen skillnad alltså!
T TwoByFour skrev:
Biltema anger inte att innehållet är med betydligt mindre zink,
Natrutligtvis inte. Mindre än vad?
T TwoByFour skrev:
utan burken marknadsförs som om att det är samma mängd innehåll (400ml) fast till 40% lägre pris
Lägre pris än vad? Var påstår Biltema detta? Vad jämför de med?
Visa oss den marknadsföringen. Skulle vara intressant att se eftersom jag aldrig sett den själv.
T TwoByFour skrev:
, dvs man leds/luras att tro att man får ett mycket bättre pris/värde för pengarna.
Biltema anger bara ett pris på sina produkter och lämnar info om innehållet. Precis som alla andra butiker listar de inte info om konkurrenternas produkter.

Jag tycker det verkar vara du som jämför. Det är en helt annan sak än om det var Biltema som gjorde det.

Tack för att du gör det. Slutsatsen för aktiv ingrediens var att priset var samma. Så jag konstaterade att det finns inget att vinna på att handla någon annanstans än på Biltema. Biltema säljer mindre förpackningar till lägre pris vilket jag ser som en fördel då det blir mindre spill och naturligtvis motsvarande lägre kostnad.

Redigerat:
O O skrev:
👎Det är ju ingen bluff!
Jag förstår inte vad du är ute efter. Din undersökning visar att priset per mängd zink är samma i båda. Ingen skillnad alltså!

Natrutligtvis inte. Mindre än vad?

Lägre pris än vad? Var påstår Biltema detta? Vad jämför de med?
Visa oss den marknadsföringen. Skulle vara intressant att se eftersom jag aldrig sett den själv.

Biltema anger bara ett pris på sina produkter och lämnar info om innehållet. Precis som alla andra butiker listar de inte info om konkurrenternas produkter.

Jag tycker det verkar vara du som jämför. Det är en helt annan sak än om det var Biltema som gjorde det.

Tack för att du gör det. Slutsatsen för aktiv ingrediens var att priset var samma. Så jag konstaterade att det finns inget att vinna på att handla någon annanstans än på Biltema. Biltema säljer mindre förpackningar till lägre pris vilket jag ser som en fördel då det blir mindre spill och naturligtvis motsvarande lägre kostnad.
Klart att det är en bluff, och ser du inte att de försöker få sin produkt att se billigare ut än den är trots tydlig förklaring så har de ju verkligen lyckats.

• Gilla
Renovatorus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.