M MartinP666 skrev:
Sorry, blev förvirrad av användandet av det mångsidiga uttrycket "marginal". Du har helt rätt. Det innebär ju dock att skillnaden mellan en dålig dag på Biltema och en bra dag på Hagmans är upp till 900% 😳
Eller så innehåller bilbuttriks färgburk bara 1/10 så mycket zink som konkurrenten och det är likafullt korrekt märkt.

• Arg
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vet du zinkinnehållet om du väger burken?
Det går att göra en kvalificerad gissning utan tvekan.

Skulle vara som på syltburken där mängden bär i % anges. Om % färg skulle stå tydligtpå burken så underlättar det att köpa klokt.

• Gilla
duell och 1 till
  • Laddar…
Hej
Det som inte alltid anges är att zinkspray måste härda allt från 1 timme till 72 timmar, olika företag anger olika tider för sina produkter, när det nu anges......
Generellt har jag misslyckats med att måla över zinkspray efter någon timme, men sen jag läst på väntar jag alltid några dagar med mycket bättre resultat.
/W

K karlmb skrev:
Jag tycker detta borde klagas på till BT kundtjänst så de får en chans att bemöta det. Blir det bara ett blajsvar så skickas det till konsumentverket.
Vad tänker du Konsumentverket ska göra? Att liknande produkter har olika innehåll, koncentration och effektivitet är knappast ovanligt. Jag såg precis ett inslag om en test av diskmedel på TV4 och där skiljde det en faktor fem mellan olika fabrikat avseende hur många tallrikar en deciliter diskmedel förmådde att diska.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad tänker du Konsumentverket ska göra? Att liknande produkter har olika innehåll, koncentration och effektivitet är knappast ovanligt. Jag såg precis ett inslag om en test av diskmedel på TV4 och där skiljde det en faktor fem mellan olika fabrikat avseende hur många tallrikar en deciliter diskmedel förmådde att diska.
De brukar lyfta sånt fusk då och då. Det här med bärinnehåll i sylt o saft har väl sitt ursprung i det.

GlennB GlennB skrev:
Jag köper mycket färg på biltema, deras matta svarta motorfärg exempelvis, och rostprimern, men just zinksprayen är helt värdelös.

- Den innehåller för lite zink
- ytan blir ojämn
- den "går" inte att måla över

..Och då har jag inte ens reflekterat över mängden.

Just hagmans är den absolut bästa zinksprayen jag hittat, och jula är oftast billigast på den.
Jag gillar att använda Biltemas zinkfärg på typ halvrostiga bildelar som inte är direkt exponerade mot väta typ hållare, fästen osv motorrummet. Jag gillar att det blir ett tjockt lager. Men som du säger så är den hopplös att måla över pga. kornigheten. Jag tror Hagmans är bättre rent allmänt.

F fribygg skrev:
Har inte båda tillverkarna en marginal på 100%?
Nej, felmarginalen är ~33%
Det inser du om skriver om zinkinnehållet enligt:
37,5 +-12,5
7,5 +-2,5

P
K karlmb skrev:
De brukar lyfta sånt fusk då och då. Det här med bärinnehåll i sylt o saft har väl sitt ursprung i det.
Med en snabb sökning hittar jag bara Livsmedelsverkets författning om saken. Inget om bakgrunden.

P pmd skrev:
Med en snabb sökning hittar jag bara Livsmedelsverkets författning om saken. Inget om bakgrunden.
Det finns ju Äkta vara som håller koll på det Värsta fusket

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det finns ju Äkta vara som håller koll på det Värsta fusket
Haha, ja det borde ta upp detta! Gäller ju egentligen hela färgbranchen..

Jag skrattade gott när jag läste tråden, Ni är inte helt fel ute och detta kan jag med säkerhet stå för då jag är tekniker på Hagman och ett av mina ansvarsområde är spray!! Och ska jag vara helt ärlig så har vi lite för högt zink innehåll. För högt zink innehåll kan skapa problem vi övermålning 😀
Men man kan skönja en rödtråd Hagmans= kvalité👍

Trevlig läsning en fredag

• Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
T Torpeden78 skrev:
Jag skrattade gott när jag läste tråden, Ni är inte helt fel ute och detta kan jag med säkerhet stå för då jag är tekniker på Hagman och ett av mina ansvarsområde är spray!! Och ska jag vara helt ärlig så har vi lite för högt zink innehåll. För högt zink innehåll kan skapa problem vi övermålning 😀
Men man kan skönja en rödtråd Hagmans= kvalité👍

Trevlig läsning en fredag
Då tar ni och analyserar feltemas spray och rapporterar det till oss 😇

• Älska
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Då tar ni och analyserar feltemas spray och rapporterar det till oss 😇
Jag gör mycket tester och även konkurrent analyser på spray. Och eftersom jag är part i målet så kan jag bara säga så här: Man får vad man betalar för när det gäller spray! Det är otrolig skillnad från en burk till en annan i prestanda.
Sen vill jag inte säga något negativt om Biltema de får stå för sina produkter.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
T Torpeden78 skrev:
Jag gör mycket tester och även konkurrent analyser på spray. Och eftersom jag är part i målet så kan jag bara säga så här: Man får vad man betalar för när det gäller spray! Det är otrolig skillnad från en burk till en annan i prestanda.
Sen vill jag inte säga något negativt om Biltema de får stå för sina produkter.
Det verkar dock vara en extremt stor skillnad i vilket värde det finns i burken i detta fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.