67 124 läst ·
657 svar
67k läst
657 svar
Bilmekanikern hade skulder – då tog Kronofogden Kenneths bil
Du borde läsa avtalet du har godkänt med banken, det är inte banken som gör våld på sanningen, det är du som våldför sig på dig självt om du inte tror banken skyddar sig.P pmd skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
I det här fallet är det enkelt. Som det ofta är i juridiken. Vi har en prejudicerande dom. Och då är det klappat och klart.P pmd skrev:
Om du vill diskutera den delen av metafysiken vi kallar epistemologi så är det en annan fråga än den vi diskuterar här. (Och svaret är både lite långt, och tråkigt...
Men varför tror du att jag inte tror att banken skyddar sig?AndersPS skrev:
Banker har hela staber med jurister som ser till att bankerna har ryggen fri när det gäller i stort sett allt.
Jag misstänker att det står "anses" någonstans i den domen …lars_stefan_axelsson skrev:
En prejudicerande dom som slår fast att det alltid går att avgöra om någon har läst ett meddelande är mer som kristna dogmer på medeltiden än en verklighetsbeskrivning.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Ordet här mitt i:D Dilato skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...gden-kenneths-bil.547724/page-43#post-6203329
Annars har du min länk några inlägg tidigare:
https://www.byggahus.se/forum/threa...gden-kenneths-bil.547724/page-41#post-6202665
Domen säger (om jag inte missat något) bara att preskriptionsavbrott anses ha skett om tillräckligt många brev har skickats om kravet.lars_stefan_axelsson skrev:
Domen säger ingenting om att visa att gäldenären faktiskt har läst något av breven. Vilket är klokt eftersom det inte alltid går att avgöra det. Vilket var mitt argument i inlägg #644.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Va? Jo det är ju just det den gör. Juridiskt. Den säger att om ovanstående är uppfyllt så kan man fortsätta som om mottagaren är informerad.P pmd skrev:
Om man skulle hänga upp sig på om mottagaren läst och förstått meddelandet så hamnar man som sagt i epistemologin. Och den lämnar den praktiska juridiken därhän. (Som jag skrev i tidigare inlägg #647.)
Juridik är ibland lika dogmatisk som religion, som jag påpekade i inlägg #649.lars_stefan_axelsson skrev:
Jag har ingen invändning mot din beskrivning av den juridiska verkligheten, men jag har hela tiden diskuterat verkligheten, inte en idealiserad juridisk verklighet.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Nej. Vi har diskuterat juridik från början. Se vad jag skrev som svar på ditt:P pmd skrev:
"Vilka analogier syftar du på? Fysiska brev som skickas via Postverket? Det går inte att anta att ett sådant brev har nått mottagaren bara för att det har skickats. Än mindre går det att anta något om huruvida brevet har lästs av avsedd mottagare inom en viss tid."
Svaret på den frågan är som sagt, vilket jag hela tiden var tydlig med; att det gör det visst det. Och det finns som sagt dom från HD på det.
Att diskutera vad som hänt "i verkligheten" blir absurt när vi talar om hur en bank kan kommunicera med sina kunder. Det finns ingen annan verklighet där än den juridiska.
Härmed avslutar jag denna del av diskussionen. Om du vill ha sista ordet, så varsågod.
Du missförstår nog vad jag menade med den sista meningen där. Diskussionen handlade, om jag miss rätt, om skillnaden mellan "säkerhet" när det gäller olika sorters kommunikationskanaler, och jag ifrågasatte om den ena eller andra kanaler var säkrare. Jag har ingen lust att leta rätt på inlägg som du har citerat, så det blir en lite vag kommentar här. (Du borde ha lagt med en länk till inlägget.lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Vi har diskuterat juridik från början. Se vad jag skrev som svar på ditt:
"Vilka analogier syftar du på? Fysiska brev som skickas via Postverket? Det går inte att anta att ett sådant brev har nått mottagaren bara för att det har skickats. Än mindre går det att anta något om huruvida brevet har lästs av avsedd mottagare inom en viss tid."
Jag har dock, som sagt, ingen invändning mot din beskrivning av hur det fungerar juridiskt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Renovering av badrum på oisolerad platta – vad hade ni gjort? 🤔
Badrum -
Bärlina altan på sista raden. Hur hade ni gjort?
Altan & Uteplats -
Vad hade ni gjort? Hävning av ett husköp
Köpa & Sälja hus -
Hur mycket hade du velat ha?
Socialt & Projekt -
Hur hade ni fäst gips eller liknande på hålbetongblock?
Byggmaterial & Byggteknik