P
D Dilato skrev:
..men tilverkad i europa.?
Det vet jag inte. Om man nu ska vara kontinentalistisk och bedöma motorer efter ursprung så tror jag att konstruktionsplatsen är lite viktigare än tillverkningsplatsen. Kanske.

Men franska motorer är nog ändå franska motorer. Varifrån de än kommer.
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Likafullt gör lagstiftningen det inte helt sällan. Här ett exempel från delgivningslagen.
[bild]

En dom från HD på samma tema: [länk]
Ibland blir jag lite trött på lagstiftare. Må de titta upp från sina skrivbord ibland och betrakta verkligheten lite mer.

När jag en gång i yngre stenåldern skulle delges ett förvaltningsbeslut i ett trafikärende var delgivningen giltig enbart om jag personligen tog emot brevet från en delgivningsmans hand. Jag undvek det tillräckligt länge för att beslutet skulle bli preskriberat (reste utomlands; en sedan länge planerad resa).

Nu är jag äldre och skulle aldrig göra något så dumt som gjorde att förvaltningsbeslutet fattades.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Jag tro att Kenneth har goda möjligheter att få sin bil tillbaka..
Det finns mer konkreta bevis om att bilen är hans kontra att Sarbas har haft den i sin besittning en gång..
Nu vet jag inte om du trollar eller verkligen tror på det du skriver längre.

Vilka konkreta bevis är det du menar att finns?
Att han faktiskt är registered ägare på bilen är det ingen som ifrågasätter.
 
D Dilato skrev:
Båda skriver 31 April, som inte varit ännu!
Kommer nog aldrig inträffa.......😉
Kom i håg var du läste det först!
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag pudlar på oljemängden, helt sjukt att en 1.3 liters motor slurpar i sig mer än en hel dunk olja 🤔 men den är ju fransk och jag är bara uppdaterad på riktiga bilar, typ min

To change oil in the MITSUBISHI ASX Off-Road (GA0) 1.6 MIVEC (GA1W) Petrol 116 hp, you'll need 4.2 L of motor oil

Vad den extra 22 % oljan i den 25 % mindre motorn är till för kan men ju undra?
På moderna motorer med lågfriktionskolvringar finns det fördelar med större oljemängd, det kan vara skillnaden mellan att behöva fylla på mellan servicetillfällena..
 
Det där har jag funderat över, hur moderna motorer dricker olja och det anses normalt. Det görs ju för att förbättra miljöegenskaperna. Men när motorn bränner olja måste det ju ändå blir sämre avgasvärden. En sådan motor är väl bara bättre då den är riktigt riktigt ny.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Det där har jag funderat över, hur moderna motorer dricker olja och det anses normalt. Det görs ju för att förbättra miljöegenskaperna. Men när motorn bränner olja måste det ju ändå blir sämre avgasvärden. En sådan motor är väl bara bättre då den är riktigt riktigt ny.
Det kan man nog anta, tyvärr.

D4A tyckte att teststandarden borde uppdateras att inkludera slitna motorer med;
 
A
M Mirkan skrev:
Vilka konkreta bevis är det du menar att finns?
Att han faktiskt är registered ägare på bilen är det ingen som ifrågasätter.
att det finns kvitto på köpet, en annan myndighet har beviljat ersättning för bil, försäkring, han betalar för garage för bil, nyckelknippan som påträffades på Sarbas innehöll garagenyckel samt nyckel till en bom i Kenneths boende område.
Vad mer tycker du att det ska behövas för att ses som en ägare av en bil?
 
P pmd skrev:
Men franska motorer är nog ändå franska motorer. Varifrån de än kommer.
Japp, de bästa.
 
Demmpa Demmpa skrev:
En som går på a-kassa får bara ha en bisyssla om personen hade bisysslan sedan tidigare samt att den inte utökas under tiden personen är arbetslös.
Man kan förvisso stämpla på deltid, men om han får a-kassa på heltid stämmer det du säger.
 
Rejäl skrev:
att det finns kvitto på köpet, en annan myndighet har beviljat ersättning för bil, försäkring, han betalar för garage för bil, nyckelknippan som påträffades på Sarbas innehöll garagenyckel samt nyckel till en bom i Kenneths boende område.
Vad mer tycker du att det ska behövas för att ses som en ägare av en bil?
I trådens fråga tycker jag absolut att det luktar målvaktsupplägg. Vem som har betalt för vad i verkligenheten anser jag minst sagt grumligt. Och det är min gissning att vad som rapporterats in till skatteverket, från alla inblandade, stämmer dåligt överens med verkligheten.

Men din fråga är relevant, när är man ägare eller Målvakt.

Jag köper en bil, den är min och jag använder den regelbundet.
Sedan lånar jag även ut den regelbundet till min skuldsatta son. Hur ofta kan jag låna ut den utan att det kan anses som ett målvaktsupplägg? 10%, 50%, 75%, 99%, 100% av tiden?
 
  • Gilla
Freddedan och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
att det finns kvitto på köpet, en annan myndighet har beviljat ersättning för bil, försäkring, han betalar för garage för bil, nyckelknippan som påträffades på Sarbas innehöll garagenyckel samt nyckel till en bom i Kenneths boende område.
Vad mer tycker du att det ska behövas för att ses som en ägare av en bil?
Att Kenneth äger bilen på papperet är ingen som säger något annat.
Däremot är det inte klarlagt att det är han som är den huvudsaklige användaren av bilen.

Jag känner många som hyr garage utan att ha något fordon i garaget.
 
A
M Mirkan skrev:
I trådens fråga tycker jag absolut att det luktar målvaktsupplägg. Vem som har betalt för vad i verkligenheten anser jag minst sagt grumligt. Och det är min gissning att vad som rapporterats in till skatteverket, från alla inblandade, stämmer dåligt överens med verkligheten.

Men din fråga är relevant, när är man ägare eller Målvakt.

Jag köper en bil, den är min och jag använder den regelbundet.
Sedan lånar jag även ut den regelbundet till min skuldsatta son. Hur ofta kan jag låna ut den utan att det kan anses som ett målvaktsupplägg? 10%, 50%, 75%, 99%, 100% av tiden?
Använde du den regebundet som ägare är det väl din oavsett utlåningsgrad..
 
P pmd skrev:
Den som "anser" det kanske borde lära sig lite om rekommenderade brev. :)
Det är bara ett konstaterande av fakta, det är juridiskt väldigt tydligt att du inte undgår betalningsansvar bara för att du påståendet du inte fått en faktura. Har även sett det uttryckas i andra sammanhang - men eftersom jag aldrig tillämpat det själv har jag ingen aning om juridiken.

Men jag ser ju också att det finns risk för fängelse om man inte dyker upp på sin mönstring, men att kallelserna inte skickas som rekommenderade brev.

Finns säkert en bra tanke kring det med. Och man åker såklart inte inefter första gången.
 
P pmd skrev:
Jag vet inte hur processen ser ut, men utgår från att ett planerat beslag beslutas av en domstol eller möjligen av en åklagare varpå en domstol fastställer beslaget i efterhand. Det är i det senare fallet som processen kan ta lång tid. Det alternativet bör alltså inte vara förstahandsvalet, och saken bör skyndsamt tas upp i domstol.

Det bör även finnas ett tredje alternativ. Om det föreligger risk för fortsatt brottslighet antar jag att en polis kan besluta om ett beslag.
Hela poängen med denna lagen är ju att på plats fatta beslut om beslag när man påträffar en person som har något som denna inte borde ha råd att ha.

Eftersom man inte vet vad detta kan tänkas vara är det ju omöjligt att fatta beslutet i förväg.
 
  • Gilla
Anonymiserad 135652
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.