67 122 läst ·
657 svar
67k läst
657 svar
Bilmekanikern hade skulder – då tog Kronofogden Kenneths bil
Ibland blir jag lite trött på lagstiftare. Må de titta upp från sina skrivbord ibland och betrakta verkligheten lite mer.Alfredo skrev:
När jag en gång i yngre stenåldern skulle delges ett förvaltningsbeslut i ett trafikärende var delgivningen giltig enbart om jag personligen tog emot brevet från en delgivningsmans hand. Jag undvek det tillräckligt länge för att beslutet skulle bli preskriberat (reste utomlands; en sedan länge planerad resa).
Nu är jag äldre och skulle aldrig göra något så dumt som gjorde att förvaltningsbeslutet fattades.
Nu vet jag inte om du trollar eller verkligen tror på det du skriver längre.Rejäl skrev:
Vilka konkreta bevis är det du menar att finns?
Att han faktiskt är registered ägare på bilen är det ingen som ifrågasätter.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
På moderna motorer med lågfriktionskolvringar finns det fördelar med större oljemängd, det kan vara skillnaden mellan att behöva fylla på mellan servicetillfällena..D Dilato skrev:Jag pudlar på oljemängden, helt sjukt att en 1.3 liters motor slurpar i sig mer än en hel dunk olja 🤔 men den är ju fransk och jag är bara uppdaterad på riktiga bilar, typ min
To change oil in the MITSUBISHI ASX Off-Road (GA0) 1.6 MIVEC (GA1W) Petrol 116 hp, you'll need 4.2 L of motor oil
Vad den extra 22 % oljan i den 25 % mindre motorn är till för kan men ju undra?
Det där har jag funderat över, hur moderna motorer dricker olja och det anses normalt. Det görs ju för att förbättra miljöegenskaperna. Men när motorn bränner olja måste det ju ändå blir sämre avgasvärden. En sådan motor är väl bara bättre då den är riktigt riktigt ny.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Det kan man nog anta, tyvärr.DennisCA skrev:
D4A tyckte att teststandarden borde uppdateras att inkludera slitna motorer med;
att det finns kvitto på köpet, en annan myndighet har beviljat ersättning för bil, försäkring, han betalar för garage för bil, nyckelknippan som påträffades på Sarbas innehöll garagenyckel samt nyckel till en bom i Kenneths boende område.M Mirkan skrev:
Vad mer tycker du att det ska behövas för att ses som en ägare av en bil?
I trådens fråga tycker jag absolut att det luktar målvaktsupplägg. Vem som har betalt för vad i verkligenheten anser jag minst sagt grumligt. Och det är min gissning att vad som rapporterats in till skatteverket, från alla inblandade, stämmer dåligt överens med verkligheten.Rejäl skrev:att det finns kvitto på köpet, en annan myndighet har beviljat ersättning för bil, försäkring, han betalar för garage för bil, nyckelknippan som påträffades på Sarbas innehöll garagenyckel samt nyckel till en bom i Kenneths boende område.
Vad mer tycker du att det ska behövas för att ses som en ägare av en bil?
Men din fråga är relevant, när är man ägare eller Målvakt.
Jag köper en bil, den är min och jag använder den regelbundet.
Sedan lånar jag även ut den regelbundet till min skuldsatta son. Hur ofta kan jag låna ut den utan att det kan anses som ett målvaktsupplägg? 10%, 50%, 75%, 99%, 100% av tiden?
Att Kenneth äger bilen på papperet är ingen som säger något annat.Rejäl skrev:att det finns kvitto på köpet, en annan myndighet har beviljat ersättning för bil, försäkring, han betalar för garage för bil, nyckelknippan som påträffades på Sarbas innehöll garagenyckel samt nyckel till en bom i Kenneths boende område.
Vad mer tycker du att det ska behövas för att ses som en ägare av en bil?
Däremot är det inte klarlagt att det är han som är den huvudsaklige användaren av bilen.
Jag känner många som hyr garage utan att ha något fordon i garaget.
Använde du den regebundet som ägare är det väl din oavsett utlåningsgrad..M Mirkan skrev:I trådens fråga tycker jag absolut att det luktar målvaktsupplägg. Vem som har betalt för vad i verkligenheten anser jag minst sagt grumligt. Och det är min gissning att vad som rapporterats in till skatteverket, från alla inblandade, stämmer dåligt överens med verkligheten.
Men din fråga är relevant, när är man ägare eller Målvakt.
Jag köper en bil, den är min och jag använder den regelbundet.
Sedan lånar jag även ut den regelbundet till min skuldsatta son. Hur ofta kan jag låna ut den utan att det kan anses som ett målvaktsupplägg? 10%, 50%, 75%, 99%, 100% av tiden?
Det är bara ett konstaterande av fakta, det är juridiskt väldigt tydligt att du inte undgår betalningsansvar bara för att du påståendet du inte fått en faktura. Har även sett det uttryckas i andra sammanhang - men eftersom jag aldrig tillämpat det själv har jag ingen aning om juridiken.P pmd skrev:
Men jag ser ju också att det finns risk för fängelse om man inte dyker upp på sin mönstring, men att kallelserna inte skickas som rekommenderade brev.
Finns säkert en bra tanke kring det med. Och man åker såklart inte inefter första gången.
Hela poängen med denna lagen är ju att på plats fatta beslut om beslag när man påträffar en person som har något som denna inte borde ha råd att ha.P pmd skrev:Jag vet inte hur processen ser ut, men utgår från att ett planerat beslag beslutas av en domstol eller möjligen av en åklagare varpå en domstol fastställer beslaget i efterhand. Det är i det senare fallet som processen kan ta lång tid. Det alternativet bör alltså inte vara förstahandsvalet, och saken bör skyndsamt tas upp i domstol.
Det bör även finnas ett tredje alternativ. Om det föreligger risk för fortsatt brottslighet antar jag att en polis kan besluta om ett beslag.
Eftersom man inte vet vad detta kan tänkas vara är det ju omöjligt att fatta beslutet i förväg.
